Compania germană de încălțăminte și îmbrăcăminte Adidas a raportat miercuri o pierdere anuală pentru prima oară după 30 de ani de profit, CEO-ul Bjorn Gulden încercând să redreseze brandul după o despărțire cu scandal de raperul Kanye West, scrie Reuters.

Magazin AdidasFoto: Lucian Milasan / Alamy / Profimedia Images

Adidas a rupt legăturile cu West în octombrie 2022, suspendând vânzările mărcii sale extrem de profitabile de adidași „Yeezy”.

În primul său an în funcția de CEO al Adidas, Gulden a decis reluarea vânzărilor de adidași Yeezi pentru a lichida stocurile, încercând în același timp să crească popularitatea unor branduri precum Samba și Gazelle.

Prețul acțiunilor Adidas a revenit pe un trend ascendent în urma eforturilor sale, ele depășind randamentul rivalilor de la Nike și Puma.

„Deși 2023 nu a fost de departe un an suficient de bun, el s-a încheiat mai bine decât mă așteptam la începutul anului”, a declarat Gulden.

Comentariile sale vin în contextul în care Adidas raportase la începutul anului trecut pierderi pentru ultimul trimestru al lui 2022, însă bilanțul total la sfârșitul anului respectiv a fost pozitiv. Pierderile raportate însă acum de Adidas marchează o performanță anuală negativă pentru prima oară după mai bine de 3 decenii de creștere.

Adidas a declarat însă că se așteaptă la o îmbunătățire a vânzărilor sale anul acesta și că estimează că creșterea va fi de două cifre în a doua jumătate a lui 2024.

Adidas va plăti dividende pentru 2023, în pofida pierderilor

Consiliul de administrație al companiei a anunțat că va propune acordarea unor dividende în valoare de 0,70 euro per acțiune pentru anul 2023, la fel ca în anul precedent, în pofida pierderii nete de 58 de milioane de euro, prima înregistrată de Adidas după 1992.

Adidas pariază că va putea să își majoreze cota de piață în condițiile în care unii dintre rivalii săi au anunțat concedieri pe fondul scăderii generale a cererii pentru încălțăminte și îmbrăcăminte sport.

Nike a anunțat chiar luna trecută că va concedia 2% din personalul său la nivel mondial, echivalentul a peste 1.600 de locuri de muncă, pentru a reduce costurile în contextul scăderii cererii.

Adidas în schimb, în pofida rezultatului financiar negativ, s-a bucurat de o creștere a vânzărilor pentru adidașii săi „casual” Samba și Gazelle și a decis să mărească producția.

„Lucrurile merg clar în direcția bună la Adidas de când Bjorn Gulden a preluat conducerea”, a declarat Thomas Joekel, manager de portofolii la Union Investment, pentru Reuters.

Brandul lui Kanye West a rămas profitabil pentru Adidas

Adidas estimează că anul acesta vânzările sale din America de Nord, a doua cea mai mare piață a sa, vor scădea, dar că acest lucru va fi compensat de o revenire puternică a vânzărilor sale în China.

În ceea ce privește brandul „Yeezy”, lichidarea de stoc a adus Adidas venituri totale de 750 de milioane de euro anul trecut și un profit de 300 de milioane de euro pentru această linie de adidași.

Compania a anunțat că va pune deoparte 140 de milioane de euro din această sumă pentru donații către organizații caritabile care luptă împotriva rasismului și antisemitismului.

Adidas a rupt parteneriatul cu Kanye West din cauza mesajelor antisemite postate de acesta pe rețelele de socializare. Casa de modă Balenciaga a decis şi ea să pună capăt colaborării sale cu rapperul american din această cauză.