Ați pus ochii pe unul din acele televizoare OLED scumpe? În timp ce tehnologia panourilor tv premium a rămas dincolo de posibilitățile celor cu bugete mai modeste, situația se va schimba destul de curând. Analiștii de la IHS Markit au sugerat că noutățile din metodele de fabricație vor duce la o scădere bruscă a prețurilor noilor televizoare OLED, reducând costurile de producție cu 15-20%.

OLEDFoto:

OLED înseamnă Organic Light-Emitting Diode, termenul „organic” referindu-se la un film din carbon din interiorul panoului, înainte de ecranul din sticlă. Panourile OLED emit o lumină proprie când sunt sub sarcină electrică. Cele tradiționale cu LCD (Liquid Crystal Display) necesită o sursă externă de lumină; ulterior, o rețea de LED-uri a fost introdusă ca sursă de lumină, dar iluminarea tot nu a fost perfect sincronizată cu pixelii din fața lor – lumina LED-urilor din porțiunile strălucitoare interferând în cele întunecate. Într-un ecran tv OLED, pixelii înșiși produc lumina, așa că atunci când trebuie să fie negri se sting cu totul, în loc să depindă de o altă sursă de lumină care să se stingă în locul lor. Rezultatul este un negru perfect în imagine, care în contrast cu strălucirea porțiunilor luminoase produce o imagine fantastică.

Noile metode de producție utilizează panouri printate cu jet de cerneală (ink-jet printed – IJP), care printează efectiv panouri OLED între foi de sticlă, în locul panourilor „white OLED” (WOLED) din televizoarele actuale și care necesită procese de producție cu mare consum de materiale. Chase Li, analist la IHS Markit, a spus că „în ciuda anilor de concurență cu LCD pe piața ecranelor de calitate de toate dimensiunile, penetrarea OLED a rămas redusă din cauza costurilor mari de producție. IJP are potențialul de a reduce drastic costurile de producție, mărind competitivitatea ecranelor OLED în produse ca televizoarele sau ecranele pentru calculatoare și tablete”.

O scădere cu 15-20% nu pare drastică, dar raportată la prețurile curente de pe piață înseamnă un avantaj. Dacă 15% din 500 de dolari nu pare o mare economie, același discount la 2.000 de dolari chiar este. Iar posibilitatea de extindere a noului procedeu ar trebui să mărească de 12 ori capacitatea de producție a OLED între 2020 și 2024. (TechRadar.com)