Articol susţinut de A10 by Artmark

Avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu, scos la licitație

de     HotNews.ro
Miercuri, 12 mai 2021, 11:52 Economie | Consumator


Avionul prezidențial Super one-eleven, folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu
Foto: Artmark
Rombac "Super One-Eleven", considerat o bijuterie a industriei aeronautice locale, prin lansarea căreia fostul dictator Nicolae Ceaușescu a dorit o încununare a independenței industriei românești, este scos la licitație pe 27 mai, pentru prețul de pornire de doar 25.000 de euro.

În august 1982 era prezentat public primul și singurul avion de pasageri construit în România – ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven), iar primul zbor oficial a fost executat în toamna aceluiași an pe aeroportul Băneasa, în fața întregii conduceri a statului român. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 avut loc un an mai târziu, în ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat a fost efectuată în martie același an pe ruta București-Londra. Astfel, România devenea primul stat comunist din lume, exceptând URSS, care producea un avion de pasageri cu reacție, motoarele fiind fabricate în țara noastră la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce.

Avionul „Super One-Eleven” a fost folosit pentru zborurile oficiale ale lui Nicolae Ceaușescu timp de 4 ani, între 1986 și 1989.

Deşi a fost exploatat ani buni, chiar şi în zone de zbor dificile, niciun aparat construit la comanda lui Nicolae Ceaușescu nu s-a prăbuşit şi niciun pasager nu a murit la bord. De-a lungul istoriei aviației mondiale, există foarte puține tipuri de aeronavă care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor mortale.

Alături de modelul "Super One-Eleven" ce a aparținut lui Nicolae Ceaușescu este scos la licitație și avionul prezidențial "Negrești", folosit pentru zborurile prezidențiale din timpul primului mandat al președintelui Ion Iliescu. Acest avion este ultimul Rombac 1-11 construit în România, efectuând primul zbor în 1989 și are prețul de pornire de 25.000 de euro.

Având în vedere raritatea extremă a acestor modele și însemnătatea modelului pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur. Vânzarea are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia. Piesele scoase la licitație joi, 27 mai, ora 18:30, în cadrul licitației „All-Star Game” organizate de Artmark, pot fi vizionate începând de astăzi fie în catalogul online al licitației, pe www.artmark.ro, fie fizic pe platforma Aeroportului Internațional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian Otopeni „Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu”. Accesul și vizionarea se realizează, având în vedere regimul legal special al perimetrului locației de depozitare și expunere, pe bază de programare prealabilă la numărul de telefon +40749864832 sau la adresa de email alina.panico@artmark.ro.

Interior avion prezidențial Super one-eleven, folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu



Avionul prezidențial Negrești, folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Ion Iliescu


Articol susţinut de A10 by Artmark






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















49449 vizualizari

  • +13 (31 voturi)    
    Vanzarea ar trebui sa fie ultima solutie, nu prima (Miercuri, 12 mai 2021, 11:59)

    Metec [utilizator]

    Oare n-am castiga mai multi bani daca le-am expune, intr-un muzeu in aer liber? La aeroportul Baneasa, de exemplu, care e oricum nefunctional in mare parte?!
    E o prostie sa vinzi bunuri de o asemenea importanta pentru istorie. Casa Poporului, avioanele si palatele lui nea Nicu ar trebui sa figureze intr-un circuit despre Epoca de Aur. Desigur, laolalta cu vizite in apartamentele confort III, magazine care vand numai conserve, etc.
    • -18 (36 voturi)    
      din contra (Miercuri, 12 mai 2021, 12:35)

      ucun [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      cred ca ar trebui arse !
      • +19 (25 voturi)    
        De ce... (Miercuri, 12 mai 2021, 14:11)

        Thexy [utilizator] i-a raspuns lui ucun

        ...sa fie arse? Ai si o explicatie logica sau doar iti place sa te vezi postand?
    • +14 (14 voturi)    
      Exista... (Miercuri, 12 mai 2021, 13:29)

      Thexy [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      ..si un Muzeu National al Aviatiei Romane, unde ar putea fi expus singurul model de "avion de pasageri cu reacție" fabricat in Romania. Din pacate aleg sa vanda tot ce are o cat de mica valoare. Probabil ceva sef vrea sa schimbe masina cu care circula, desi la 25.000 euro probabil ca doar Logan pot cumpara, din acelea de care cumpara statul de obicei cu preturi supraevaluate pentru a face si loc de "comision".
      • -2 (4 voturi)    
        Cred ca (Joi, 13 mai 2021, 13:05)

        sipu [utilizator] i-a raspuns lui Thexy

        prim sec3 ar trebuii sa il cumpere si sa il aduca in parcul IOR (A:I:CUZA)
    • +17 (19 voturi)    
      ... (Miercuri, 12 mai 2021, 14:18)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      Nu un muzeu in aer liber, ci un Muzeu Tehnic in adevaratul sens al cuvantului. Exista si spatiul perfect pentru acest muzeu, el insusi clasificat, Halele Malaxa. Astfel de muzee sunt destinatii frecvente pentru citybreak-uri. Dar cu cine? La nivelul la care am decazut ca popor, nicio sansa.
  • +4 (10 voturi)    
    Ce sa ceri daca nunai de la cine! (Miercuri, 12 mai 2021, 14:01)

    Tambrian [utilizator]

    E un atac la baioneta asupra conducerii statului de catre persoane fara scrupule si fara scoala. Domnule Metec ce vrei sa ceri de la absolventi de Spiru Haret fara frecventa?
  • +4 (10 voturi)    
    Scoateti la licitatie (Miercuri, 12 mai 2021, 16:24)

    John M. [utilizator]

    Boeing-ul lui 707 din 1979 si-l cumparam noi. Vorbim serios. Facem din el o carciuma pe Vest 65 din Cleveland, Ohio, acolo unde am emigrat toti cei cu "drepturile omului" semnate la Helsinki chiar si de dictator.
  • +2 (20 voturi)    
    tare rau (Miercuri, 12 mai 2021, 16:55)

    Adry@n [utilizator]

    O mizerie de avion care a fost interzis datorita poluari fonice. Au fost construite cateva mizerii dintrastea si nu au apucat sa zboare decat spre africa ca in europa nu aveau voie! Mi se pare ca era unul pe la linia aeriana pin madagascar sau ceva de genu...
    Asta este cand crezi ca poti sa construiesti de toate cu pib de 2 lei si cu 0 lei la cercetare.
    • +8 (12 voturi)    
      ...... avionul zbura ..... (Miercuri, 12 mai 2021, 17:56)

      cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui Adry@n

      Avionul zbura, motoarele erau problema. Ceausescu credea ca va produce acelasi avion cam 80 de ani (asta era planul - 80 de bucati). Dar ROMAERO producea cam un avion anual (din cauza asta se numea Fabrica de AVION). Daca nu era rasturnarea din 1989 acum aveam produse cam 40 de bucati si mai trebuia sa producem alte 40 in alti 40 de ani,
      • +1 (7 voturi)    
        sa nu credeti ca nu se stiau problemele (Miercuri, 12 mai 2021, 23:04)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui cbogdan

        Adopting a new engine would have resolved noise and fuel economy issues. Following the fall of the Ceauşescu regime, plans were made to restart production using the Rolls-Royce Tay. British aircraft leasing company Associated Aerospace agreed a $1 billion deal to purchase 50 Tay-powered One-Elevens fitted with a new electronic glass cockpit for onward leasing to Western customers. The liquidation of Associated Aerospace in April 1991 stopped this deal.

        a fost un concurs de imprejurari care au dus la distrugerea planurlui de remotorizare care nu au tinut numai de contra-performanta romaniei.

        cred ca avionul se va vinde bine si ca potentialul cumparator este din afara tarii - este practic ultimul avion Bac 1-11 construit in RO daca nu gresesc cumva...

        Unii stiu de ce dau un ban pentru acest avion.

        Romania avea mult de castigat daca se reusea pana la capat deal-ul cu BAC 1-11 - dar tara noastra este relativ mica pentru o UE, care la aceea vreme includea si UK, atat de mare sau o lume si mai mare...

        Asta este concurenta in aviatie si daca poti tii pasul, daca nu dai pass.
        • +4 (4 voturi)    
          economic a fost un dezastru (Joi, 13 mai 2021, 12:46)

          John_Re [utilizator] i-a raspuns lui ..13

          asemeni investitiei de 1 miliard de dolari de la Anina.

          cum crezi ca putea recupera Romania miliardele bagate in avionul asta cand el fabrica numai un avion pe an? cu licenta si motoare cumparate...

          schimbarea design-ului nu era posibila pt ca nu era proiectat de romania. sau trebuia sa plateasca atat schimbarile cat si omologarile.
    • 0 (2 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Vineri, 14 mai 2021, 8:20)

      [anonim] i-a raspuns lui Adry@n

  • +11 (15 voturi)    
    Auzi măgărie ! (Miercuri, 12 mai 2021, 22:29)

    Observatory [utilizator]

    Avionul personal a lui Ceaska !
    Cu banii lui masa din Scornicești l-a cumpărat ?
    Era un avion special folosit de el, dar era cumpărat cu banul romanului amărât care stătea la coada la pâine si lapte.
    Sa va ardă focul pe toți securiștii și comuniștii care încă plângeți după analfabetul bâlbâit
    • +2 (6 voturi)    
      Vilele lui Nastase, Stolojan, Videanu etc. (Joi, 13 mai 2021, 11:45)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      Din banii cui credeti ca s-au construit?
    • -3 (5 voturi)    
      A luat ceaska ceva cu el sau a ramas familiei (Joi, 13 mai 2021, 11:46)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      ceva mostenire? era avionul Presedintelui, nu avionul "pe persoana fizica" a lui ceausescu
  • +5 (5 voturi)    
    calm baieti (Joi, 13 mai 2021, 0:09)

    kostake [utilizator]

    Oricum, cine il cumpara, ce restaurant ar putea face din el!
    • +4 (6 voturi)    
      De altceva nu-i bun. (Joi, 13 mai 2021, 10:39)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui kostake

      Piese de schimb nu se mai găsesc, așa că de zburat nu va mai putea zbura.
    • 0 (0 voturi)    
      sa te tii (Vineri, 14 mai 2021, 9:44)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui kostake

      ce friptane, ce mititei se vor face pe motoarele alea, daca mai reusesc sa le porneasca (acuma depinde si de acumulator, dar poate vine vreunul c-o Dacie sa-i dea curente de la al lui).
  • 0 (4 voturi)    
    "Industrie locala". Un termen tot mai necunoscut (Joi, 13 mai 2021, 11:44)

    jackalphonse [utilizator]

    ...in ziua de astazi.
    De ce se vinde si nu se expune spre vizitare? Ar fi util macar sa vada tinerii ca odata Romania mai si producea cate ceva (chiar daca sub patente cumparate de la altii).
    Nu-mi doresc revenirea comunismului, era un sistem defect in punctele fundamentale, dar cand te gadesti ca "evolutia" a stabilit ca standard cleptocratia si prostia contemporana, acum defectele sunt in toate punctele vitale.
  • +3 (3 voturi)    
    Cateva erori tehnice in articol (Joi, 13 mai 2021, 14:48)

    Dinu-I [utilizator]

    - Nu este primul "avion de pasageri construit in Romania" ci este primiul aviona ASAMBLAT in Romania. Fuseajul, aripile si celelte componente principale au fost adus cu avionul Super Guppy si transportate de la Otopeni la Baneasa in conditii special avand in vedere starea lui DN1.
    - Nu stiu ce contribuitie a avut Aerofina - care era o fabrica de aparate de bord - in contructia motoarelor Spey 512 care echipau avionul. In schimb stiu ca motoarele s-au fabricat de Turbomecania - titulara licentei RR - care pe langa fabricatie facea si incercarea motoarelor intru-un turn special de incercare cu aparatura Cenco precum si certificarea lor.
    Inca de la inceput - cumpararea licentei de fabricatie a avionului - s-a vehiculat ideea inlocuirii motoarelor Spey cu motoare Tay.
    Oricum s-au investit destui bani pentru licentele de fabricatie a avionului si motoarelor (know-how), furnizarea de componente pana la avionul no.22 (integrare fabricatie), scolarizare personal roman la BAe, product support, precum si in investitiile de la Baneasa (IAvB) cat si Turbomecanica (Militari).
    Avioanela in varianta VIP folosite de cei doi presedinte aveau o dotare foarte sofisticata si scumpa cam ca diferente dintre Air Force One si un avion B747 de linie beninteles pastrand proportiile intre cele clae de avioane.
    Pretul de incepere a licitatiei este un alt tun dat de baietii destepti. Avionul a costat sute de milioane de lire sterline la nivelul anului 1979. Mai bine era pastrat in Muzeul Aviatiei Romane. Multi dintre cei care au lucrat la acest avion si-au gasait - dupa anii '90 - joburi in tari din Europa si America de Nord.
  • 0 (4 voturi)    
    Aș vrea ca (Joi, 13 mai 2021, 17:32)

    doar_un_mesaj [utilizator]

    Tarom, primăria București sau poate primăria Otopeni să participe la licitație.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by