​Studiul de fezabilitate pentru proiectul AGRI - de transport al gazelor naturale din Marea Caspica si Asia Centrala catre Europa - este aproape finalizat si rezultatele sale vor fi publicate in curand, a spus pentru HotNews.ro, Hamza Karimov, CEO al SOCAR Romania, la un eveniment fotbalistic in onoarea fostului presedinte azer Heydar Aliyev.

"Studiul de fezabilitate pentru AGRI s-a terminat, este la nivelul ultimelor analize ale specialistilor", spune CEO-ul SOCAR Romania.

Intrebat ce va investi SOCAR in Romania in legatura cu AGRI, seful companiei spune ca e mult prea devreme sa discutam despre aceste detalii. "Deocamdata discutam de fezabilitatea proiectului. Noi am platit studiul care a fost facut de catre o firma din Londra (...) O sa stabilim cine va publica rezultatele, in acest moment ele sunt pozitive si cautam parteneri, investitori pentru acest proiect si abia dupa aceea se va lua o decizie daca SOCAR va face parte ca si investitor (...) Nu stim deocamdata, e prematur sa vorbim despre asta.

Proiectul AGRI, considerat de autoritatile romane cel mai ieftin pentru transportul gazelor naturale din Marea Caspica si Asia Centrala catre Europa, urmareste ruta Baku-Kulevi-Constanta. Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana la Constanta, unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG.

Proiectul ar putea costa 4 - 4,5 miliarde euro, la o capacitate de pana in opt miliarde metri cubi de gaze naturale, iar constructia lui ar putea fi finalizata intr-un an sau doi de la realizarea studiului de fezabilitate. In proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria,

In martie, Natiq Aliyev. ministrul energiei din Azerbaidjan, declara ca proiectul AGRI a mers extrem de greu din cauza problemelor de finantare si a neintelegerilor dintre companii.

"Am creat toate companiile necesare, tot cadrul necesar, insa nu intelegeam de ce, dar mergea foarte greu Trebuia sa aflam de ce s-a intamplat asta si cred ca principala problema era finantarea (...) Noi garantam construirea conductei pana in Georgia si pentru portiunile ulterioare am sugerat crearea unor grupuri de investitii care sa vina cu banii si sa investeasca in unitatile legate de gazul natural lichefiat", spunea oficialul azer.