​Profitul net al Transgaz va fi in 2018 de 213,1 milioane lei, cu 58,4% mai mic fata de cel obtinut in 2017, potrivit bugetului de venituri si cheltuieli al companiei pe 2018, aprobat luni in sedinta Adunarii Generale a Actionarilor. Aceasta reducere poate fi pusa pe seama scaderii veniturilor reglementate, conform unor ordine ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Transgaz estimeaza pana in 2020 investitii de circa 6 miliarde de lei, peste jumatate din sursele din finantare (3,4 miliarde lei) urmand sa provina din credite bancare, iar 708,2 milioane lei din fonduri europene.

TransgazFoto: Transgaz
  • Din experienta anilor trecuti, s-a constatat ca profiturile prevazute in bugetul de cheltuieli si investitii au fost mai mari decat cele estimate initial. Un motiv este nerespectarea planurilor de investitii. Astfel, in bugetul pe 2017 a fost prevazut un profit net de 311,8 milioane lei, insa a fost obtinut un profit de 513,1 miliarde lei.

Pentru 2018 sunt prevazute investitii de 1,8 miliarde lei, iar pentru 2019 si 2020 sunt estimate investitii de 2,9 miliarde de lei, respectiv 1,2 miliarde lei, potrivit unui referat al Transgaz. Vezi aici documentul sau atasat.

In programul de dezvoltare a Sistemului National de Transport pe 10 ani sunt cuprinse urmatoarele proiecte:

  • Dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a Sistemului National de Transport gaze naturale pe Coridorul Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria
  • Dezvoltarea pe teritoriul Romaniei a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la tarmul Marii Negre
  • Interconectarea sistemului national de transport gaze naturale cu conducta de transport international gaze naturale T1 si reverse flow Isaccea
  • Dezvoltari ale sistemului national de transport in zona de Nord-Est a Romaniei in scopul imbunatatirii aprovizionarii cu gaze naturale a zonei precum si a asigurarii capacitatilor de transport spre/dinspre Republica Moldova
  • Amplificarea coridorului bidirectional de transport gaze naturale Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria (BRUA faza 3)
  • Proiect privind noi dezvoltari ale sistemului national de transport in scopul preluarii gazelor de la tarmul Marii Negre
  • Interconectarea Romania- Serbia -interconectarea sistemului national de transport gaze naturale cu sistemul similar de transport gaze naturale din Serbia
  • Modernizare SMG Isaccea 1 si SMG Negru Voda 1

Potrivit Transgaz, actualul plan de dezvoltare al sistemului romanesc de transport gaze naturale cuprinde proiecte de anrvergura menite sa reconfigureze reteaua de transport gaze naturale care, desi extinsa si complexa, a fost conceputa intr-o perioada in care accentul se punea pe aprovizionarea cu gaze naturale a marilor consumatori industriali si crearea accesului acestora la sursele concentrate in cea mai mare parte in centrul tarii si in Oltenia, precum si la unica sursa de import.

"Avand in vedere ultimele evolutii si tendinte in domeniul traseelor de transport gaze naturale la nivel european, este evidenta profilarea a doua noi surse importante de aprovizionare cu gaze naturale: gazele naturale din regiunea Marii Caspice si cele recent descoperie in Marea Neagra", se arata in documentul Transgaz.