​Facturile clientilor casnici urmează să se majoreze cu până la 10%, de la 1 ianuarie 2021, fără a exista posibilitatea efectivă a schimbării furnizorului până la sfârșitul anului, consideră Asociația Energia Inteligentă. Aceasta precizează că mai multe componente din preț (tarifele de distribuție, de transport) vor suferi creșteri începând cu 1 ianuarie, fapt care se va reflecta în prețul final. De la 1 ianaurie 2021, prețul energiei electrice ar urma să se liberalizeze, însă doar 10% din consumatori cunosc acest lucru. Deși are rol de informare și protecție a consumatorilor, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energieii (ANRE) a ignorat total, în această perioadă, clienții casnici.

EnergieFoto: HotNews / C.P.

Mai exact, consumatorii nu au fost informați că pot încheia contracte mai avantajoase, iar cei care cunosc acest lucru nu au la dispoziție informații precise legate de oferte și comparații clare ale acestora. În condițiile în care lipsesc informațiile despre liberalizarea prețurilor, nici piața nu va deveni suficient de concurențială astfel încât consumatorii să poată plăti prețul corect.

Consumatorii casnici vor rămâne, în general, captivi acelorași furnizori, care își vor stabili prețul final după bunul plac, nu după cum ar dicta o piață cu adevărat liberă și concurențială.

De la 1 ianuarie, prețul final va fi influențat de creșterea tarifelor reglementate de distribuție și transport, decisă de ANRE, însă nu va fi reglat în mod corect de piață, deoarece, în lipsa informațiilor, sunt prea puțini consumatorii care știu că își pot schimba furnizorii

Tarifele de distribuție energie electrica vor crește în medie cu 3,46%, tariful de transport energie electrică crește cu 23%, taxa de cogenerare a crescut (la 1 noiembrie 2020) cu 50,7%, tarifele de sistem vor scădea cu 17%, scrie Asociația Energia Inteligentă pe contul său de facebook. Potrivit acesteia, prețul energiei electrice în piața liberă este cu 3-5% mai mare decât prețul actual al energiei, la același furnizor.

Doar trei săptămâni mai sunt până la liberalizarea prețului energiei electrice, însă abia 10% dintre consumatori cunosc acest lucru, după cum arată un sondaj realizat de Asociația Energia Inteligentă. De ce? Din cauza inexistenței unei campanii de informare în care ar fi trebuit să se implice atât furnizorii de energie, cât și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Prin lege, ANRE are și rol de informare și protecție a consumatorilor, însă aceștia sunt ignorați exact în momente cheie, cum ar fi liberalizarea pieței energiei electrice.

Exact ca în cazul liberalizării pieței gazelor, ANRE ar fi trebuit să publice pe site-ul său și să mediatizeze recomandări pentru clientul casnic, să tipărească și să distribuie pliante, lucru pe care nu l-a făcut până acum.

De exemplu, ar fi trebuit să explice ce se întâmplă cu acei clienți care nu își aleg un alt furnizor și nu încheie un nou contract până la data de 31 decembrie 2020. Teoretic, aceștia vor primi în continuare energie de la actualul furnizor, însă este foarte important și prețul. Până acum, prețul a fost reglementat, dar de la 1 ianuarie, acesta se va forma liber și va fi stabilit de fiecare furnizor în parte.

Va fi mai avantajos să rămâi cu actualul furnizor, în regim de serviciu universal, sau să închei un contract în regim concurențial? La această întrebare nu există răspuns și nici măcar comparatorul de oferte de furnizare a energiei de pe site-ul ANRE nu ajută prea mult. Aceasta pentru că nu sunt date suficient de precise. De exemplu, un mare furnizor prezintă oferte avantajoase, valabile până la data de 31 decembrie, însă precizează că își rezervă dreptul de a modifica prețul de bază al energiei începând cu data de 1 ianuarie.

Citește și

Liberalizarea prețului la energie electrică / Cum au ajuns consumatorii să fie total ignorați de către autoritatea de reglementare