​Aproximativ 3.000 de transportatori rutieri de marfă și de persoane vor beneficia de o schemă de ajutor de stat de 300 milioane de lei pentru compensarea creșterii prețului pentru combustibil generat de războiul din Ucraina și evitarea falimentului, potrivit unui proiect de Hotărâre miercuri pe agenda Guvernului.

TransportFoto: DreamsTime
  • UPDATE (16:50) Guvernul a adoptat miercuri acest act normativ.

Ajutorul se va acorda sub formă de grant, valoarea acestuia fiind de 50 bani pe litrul de combustibil achiziționat, dar nu mai mult de 400.000 euro per întreprindere.

Dincolo de evitarea falimentului, printre motivele schemei de ajutor de stat se numără și preîntâmpinarea unei posibile reorientări a transportatorilor rutieri în efectuarea alimentării cu combustibil a mijloacelor de transport în alte state care practică prețuri mai mici.

Un Memorandum privind această schemă de ajutor de stat a fost discutat deja în ședința de Guvern de săptămâna trecută.

  • Schema de ajutor de stat propusă nu are aplicabilitate asupra întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul prelucrării și comercializării de produse agricole, se arată în proiectul de HG.

Măsura identificată și propusă constă în compensarea cu suma de 50 bani pe litrul de combustibil achiziționat, fără a depăși echivalentul în lei a 400.000 de euro per întreprindere și se aplică operatorilor de transport rutier care desfășoară activități de:

  • a) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone;
  • b) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată ce depășește 3,5 tone, dar nu mai mult de 7,5 tone;
  • c) transport rutier de mărfuri național și internațional contra cost, cu ajutorul unor autovehicule sau combinaţii de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată ce depăşeşte 2,5 tone, dar nu mai mult de 3,5 tone;
  • d) transportul de persoane, regulat și ocazional, inclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective.

De ce riscă falimentul firmele de transport

În Memorandumul discutat săptămâna trecută, se arată că în aprilie 2022 prețul combustibilului a ajuns să reprezinte 55% din costurile de operare ale transportatorilor, față de 47% în Dec 2021.

De la începutul anului până în prezent prețul combustibilului a crescut cu 39%.

În perioada Dec. 2021 - 4 Apr. 2022 costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut cu 21% pentru transport național și cu 12% pentru transport internațional.

Firmele de transport rutier au o marja de profit net de 6-7%. În condițiile creșterii costurilor cu 21% transportatorii nu au posibilitatea absorbției acestora, majoritatea riscă falimentul.

HotNews.ro a scris recent că Ministerul de Finanțe a lansat în consultare publică un proiect de Hotărâre de Guvern pentru această schemă de ajutor de stat privind reducerea cu 50 de bani pe litrul de carburant.

Proiectul face parte din pachetul de măsuri economice „Sprijin pentru România” de 17,3 miliarde de lei (fonduri naționale și europene), anunțat în 11 aprilie de Coaliția PNL, PSD, UDMR.