Din 2024, firmele și PFA vor trebui să utilizeze e-Factura în relația business to business, în urma aplicării prevederilor din Legea noilor taxe (296/2023).Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali spune că acest sistem de facturi e împărțit cumva în două etape.

Dan Manolescu - presedintele Camerei Consultantilor FiscaliFoto: Adi Iacob / HotNews

1. „Avem o primă etapă în prima jumătate a anului viitor, în care sistemul e-Factura e un sistem de raportare. Adică toate facturile se emit în continuare ca și până acum, doar că există obligația de a raporta în 5 zile în sistemul E-factura toate facturile emise”, spune el.

Practic, afirmă Manolescu, deși avem și în prezent un sistem de raportare pe Declarația 394, acest sistem nou dublează cumva în primă etapă sistemul e-Factura. Probabil după ce se va constata că el e funcțional se va renunța.

“Nu prea mai are sens să existe două tipuri de raportări pe aceleași tranzacții”, a explicat el.

2. „Ulterior, în partea a 2-a a anului, deja lucrurile devin mult mai stricte, în sensul că din sistem de raportare devine sistem de emitere și primire de facturi. Toate documentele emise, toate facturile vor trebui emise prin acel sistem, iar dacă nu sunt acolo și furnizorul nu le descarcă din acel sistem, va primi o amendă egală cu TVA-ul”, a explicat el.

  • „E ca și cum și-ar pierde cumva dreptul de deducere a acelui TVA, ceea ce e clar o sancțiune foarte drastică”

„La nivel operațional cu siguranță vor mai apărea clarificări. Nu sunt convins că autoritatea fiscală are capacitatea tehnică la acest moment de a gestiona acel volum enorm de facturi începând cu jumătatea anului viitor”, explică președintele Camerei Consultanților Fiscali.

  • „Un sistem de raportare să spunem că merge în prima jumătate a anului. Un sistem de emitere în timp real și de primire în timp real va necesita cu siguranță resurse hardware, software foarte ample, pe care încă nu știu dacă le are sau dacă va putea fi pregătită până la acel moment”
  • „Vorbim de șase luni de zile timp de pregătire. Știm cum durează o perioadă de achiziții publice. Lucrurile s-ar putea să fie destul de strânse, dar deocamdată e un calendar foarte curajos. Vedem dacă va funcționa”

Vezi și: Jumulirea gâștii fără țipete n-a funcționat pentru Guvernul Ciolacu/ Când dispar facilitățile IT-știlor și alte lucruri din legea noilor taxe – INTERVIU VIDEO cu Dan Manolescu

Cine răspunde pentru datele care se vor încărca în SPV prin sistemul e-Factura

„Accesul la datele din SPV de până acum a vizat anumite declarații, documente care nu țineau de fluxul operațional al firmei”, explică Manolescu.

  • „Poate în cazul unei contabilități externalizate, acele persoane care aveau contract de prestări servicii de contabilitate aveau acces în SPV și încărcau declarații sau descărcau anumite date”

„Deja în momentul în care vorbim de e-Factura, de cele mai multe ori sarcina, să spunem administrativă, e la contribuabil, pentru că el e cel care face business-ul, el e cel care face vânzarea, face prestarea, el știe ce tranzacții a făcut, ce facturare de emis”, spune Manolescu.

  • „Contabilul le contabilizează, dar în mod normal nu contabilul emite facturi”

„El e cel care înregistrează facturile în evidența contabilă. Departamentul comercial, să spunem, e cel care emite facturi, pentru că el știe de fapt ce s-a livrat, ce s-a prestat”, a explicat președintele Camerei Consultanților Fiscali.

  • Ajung acele documente în zona de contabilitate ulterior, la nivel intern.
  • „Cine va încărca acele date în SPV? Cine va emite factura din SPV? Sunt detalii pe care fiecare și le va stabili în funcție de situația particulară a fiecăruia”

„Sunt firme care emit zeci, sute, milioane de facturi. Sunt firme care emit două-trei facturi pe lună. E clar că lucrurile diferă de la caz la caz”, a explicat Dan Manolescu.

  • „La un volum mare de facturi trebuie automatizare și trebuie un proces care să tragă date dintr-un anumit flux, să spunem comercial, și să genereze facturi care ulterior să fie în primă fază raportate și ulterior emise prin acest sistem, ceea ce va presupune o serie întreagă de aplicații informatice și de schimburi de date cu serverele”

„Cu siguranță e o muncă în plus, o muncă amplă. Termenul este destul de scurt. Deja agenții economici încep să-și pună probleme cum să facă acest lucru. La PFA cu siguranță va fi probabil o problemă și mai complexă”, a mai arătat președintele Camerei Consultanților Fiscali.