Bugetul pe 2013, privatizarile, nivelul arieratelor, managerii privati la companiile de stat si modalitatile de crestere economica ale Romaniei intr-un an care nu se arata prea fast pentru zona euro- acestea vor fi punctele nevralgice pe agenda misiunii de evaluare a FMI care vine marti la Bucuresti. In cadrul vizitei va fi abordat cu prudenta si un posibil nou acord cu Fondul. Argumentele in favoarea noului acord ar fi legate de obisnuita supraestimare a veniturilor la buget ori de subestimarea cheltuielilor care ar afecta deficitul bugetar asumat deja de Romania. Cea mai importanta miza a discutiilor o reprezinta fara indoiala Bugetul Romaniei pe 2013, care deja a fost analizat de oficialii Fondului, in baza rapoartelor periodice trimise de la Bucuresti.

Erik de Vrijer, seful misiunii FMIFoto: AGERPRES

Ambele tabere se afla in pozitii usor vulnerabile, iar negociatorii ambelor parti stiu asta. Fondul si-a facut public mea culpa prin vocea economistului sef al institutiei pentru rateul programelor de austeritate impus unor tari europene (nu ar fi primul rateu), in vreme ce Romania isi are propriile puncte slabe "istorice" (promisiune neonorate sau fara acoperire).

  • Punctul forte al actualului Guvern il reprezinta vointa politica insa aceasta nu e intotdeauna suficienta pentru punerea in practica a intentiilor declarate. De partea cealalta, argumentul forte al finantatorilor internationali este ca ei dispun de bani si prin urmare, isi pot impune conditiile.

Marile discutii vor fi in jurul Bugetului

Ponta a anuntat deja ca a luat un mandat politic pentru ca, incepand de miercuri, Guvernul sa negocieze cu delegatia FMI, CE si Bancii Mondiale datele bugetului pe 2013, buget care cel mai probabil pe 23 ianuarie, in sedinta, va fi aprobat si trimis catre Parlament. El a adaugat ca, imediat ce bugetul este gata, va prezenta proiectul acestuia grupurilor partidelor componente USL.

"Dupa care vom adresa o rugaminte catre celelalte trei grupuri parlamentare - UDMR, PDL si PP-DD -, daca sunt de acord, impreuna cu ministrul Finantelor si cu ministrul delegat pentru buget sa facem o prezentare a rezultatelor negocierilor cu FMI si, sigur, formula bugetului pe 2013, inainte de a incepe efectiv dezbaterile in plen. Daca noi pe 23 il trimitem, sunt comisiile, e perioada de amendamente, dupa care evident urmeaza dezbaterea in plen la sfarsitul lunii ianuarie", a detaliat seful Executivului.

In ceea ce priveste privatizarile, semnalele nu sunt foarte bune, majoritatea fiind intarziate.

Puncte tari:

  • am indeplinit tinta de deficit fiscal.
  • Am alcatuit unui portofoliu de investitii cu toate proiectele guvernamentale pentru a asigura monitorizarea si prioritizarea adecvata, astfel incat finantarea sa poata fi asigurata integral intr-un orizont mediu de timp (3-5 ani).
  • Ne mentinem angajamentul de a consolida rezervele fiscale si obiectivul nostru ultim de a avea un nivel de acoperire a necesarului brut de finantare pe patru luni cu scopul de a proteja finantele publice impotriva unor socuri externe neprevazute. Dobanda neta platita pentru aceste rezerve constituie un cost necesar al asigurarii impotriva socurilor. Intentionam sa revenim pe piata externa in a doua jumatate a anului 2012 daca piata va permite acest lucru

Puncte slabe

  • executia proiectelor din cadrul Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) a fost limitata. Cu toate acestea, tintele privind arieratele la Bugetul General Consolidat nu au fost indeplinite. Arieratele autoritatilor locale au continuat sa creasca, in timp ce arieratele Bugetului de Stat nu s-au modificat. Arieratele guvernamentale au crescut cu 205 milioane RON din luna martie 2012, situandu-se acum la aproximativ 0,2% din PIB (fiind concentrate mai ales la autoritatile locale).
  • Incepand din luna ianuarie 2013 vom mai introduce si alte masuri ce vizeaza revizuirea bazei impozabile pentru impozitele pe proprietate, acestea urmand a varia in functie de destinatia proprietatii si nu in functie de statutul juridic al proprietarului, si optiuni de colectare a acestor impozite
  • Desi am inregistrat unele progrese in absorbtia fondurilor UE in primul semestru al anului, se impun eforturi suplimentare. Autoritatea romana de audit a identificat probleme in managementul de sistem in anii precedenti. Prin urmare, au fost intrerupte unele parti ale anumitor programe. Pentru proiectele prioritare finantate din fonduri UE care au probleme vom aloca fondurile necesare pentru a compensa intreruperea rambursarilor din bugetele ministerelor ordonatoare respective. Pentru alte proiecte, vom suspenda platile pana la clarificarea situatiei cu CE. Vom lua toate masurile ce se impun pentru corectarea problemelor identificate
  • Nu vor fi initiate proiecte noi de investitii, proiectele de prioritate redusa vor fi intrerupte si va fi publicata o lista a acestor proiecte.
  • Ne propunem sa introducem taxa pe venituri extraordinare din ianuarie 2013
  • Eforturile noastre de a accelera agenda de reforma a guvernantei IS prin concentrarea eforturilor noastre pe vanzarea actiunilor de la Transgaz, Romgaz, Hidroelectrica, si Nuclearelectrica (companii aflate in portofoliul Ministerului Economiei) Nu au generat inca nici un fel de rezultate palpabile (cu exceptia masurilor semnificative adoptate de administratorii insolventei Hidroelectrica). Oferta publica secundara planificata (SPO) pentru actiunile detinute de stat la Transgaz pana la finele lunii iunie 2012 a fost amanata datorita unor probleme tehnice dar licitatia va fi lansata pana la mijlocul lunii septembrie 2012 (actiune prealabila). Nu vom respecta nici termenul de vanzare a actiunilor Romgaz si Hidroelectrica stabilit la mijlocul lunii octombrie 2012 (criteriu de referinta structural).

Puncte in suspensie

  • Am constituit o comisie interministeriala, prezidata de MFP, care sa elaboreze in consultare cu industria petrolului, gazelor si electricitatii un proiect de pachet ce va contine masuri fiscale, de redevente si de reglementare pentru aceste sectoare. Pachetul va acoperi doua parti: (a) o taxa care sa capteze partial veniturile extraordinare pe care le vor realiza companiile ca urmare a liberalizarii preturilor la gaze si electricitate, dupa cum se prevede in foile de parcurs.
  • Ne propunem sa introducem noul regim de reglementare si impozitare a sectorului petrol si gaze pana la mijlocul anului 2013
  • Ne propunem sa vindem un pachet majoritar de actiuni la Electrica Furnizare si cele trei companii de distributie ale Electrica pana la inceputul anului 2013, urmate de o IPO la Electrica pana la mijlocul anului 2013. Alte companii programate pentru oferirea spre privatizare pana la inceputul anului 2013 sunt: (i) noul producator de energie Hunedoara, ce va fi creat pana la finele lunii septembrie 2012 prin fuzionarea centralelor Paroseni si Mintia si a celor patru mine viabile ale CNH (privatizare majoritara); si (ii) noul producator de energie Oltenia (privatizare majoritara

Tinte

  • In anul 2013 vom reduce deficitul structural cu cel putin 0,5% din PIB. Pentru a ne asigura ca indeplinim obiectivul stabilit pentru anul 2012, vom limita tinta de deficit cash la 2,2% din PIB, ceea ce presupune o consolidare de aproximativ 2 procente din PIB in termeni structurali. Realizarea acestei tinte va implica restrangerea in continuare a cheltuielilor si intarirea eforturilor de colectare a veniturilor fiscale

Misiunea comuna a Fondului Monetar International (FMI), Comisiei Europene si Bancii Mondiale incepe marti a saptea si a opta evaluare a acordului Stand By cu Romania.

Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, a declarat, duminica seara, ca spera ca in prima saptamana a misiunii sa fie incheiate discutiile pe buget, astfel incat acesta sa fie trimis in Parlament.

"Bugetul intentionam sa il adoptam in saptamana 21-25 ianuarie in Guvern si sa il trimitem in Parlament. Speram cat mai devreme in februarie sa devina lege. Sunt zone diferite de discutie cu FMI, Comisia Europeana si Banca Mondiala. Unele sunt discutii pe buget si altele pe reforme structurale. Discutiile pe buget au inceput deja cu FMI si Comisia Europeana. Saptamana trecuta am organizat trei audio-conferinte cu Bruxelles-ul si Washington-ul si s-au facut progrese considerabile pe marginea proiectului de buget. Speram ca in prima din cele doua saptamani ale misiunii comune FMI, CE si BM in Romania sa putem sa finalizam discutiile pe buget, astfel incat saptamana imediat urmatoare, cu FMI inca aici, sa trimitem acest proiect de lege in Parlament, a spus Voinea.

  • Voinea: bugetul pentru 2013 nu este unul de austeritate, ci este un buget de dezvoltare

"Am avut un deficit bugetar foarte mare ce trebuia redus. Exista discutii privind metodele prin care putea fi redus. In 2010 si 2011 a fost redus pe seama nivelului de trai al populatiei. In 2012 s-a continuat reducerea deficitului de catre Guvernul Ponta, dar nu pe seama nivelului de trai, dimpotriva acesta s-a imbunatatit, ci pe seama reducerii investitiilor ineficiente si a pierderilor. In 2013 nu este un buget de austeritate ci este un buget de dezvoltare. Si Comisia Europeana si FMI nu au ceva impotriva acestui lucru. Este foarte bine. Este primul lor interes. Ei ne-au imprumutat cu 20 miliarde euro. Este interesul bancii creditoare sa isi recupereze banii. Primul lor interes este sa mergem bine, sa producem mai mult de 20 miliarde ca sa le dam si lor banii. Nu cred ca intentia lor ar putea fi una de a te stopa in dezvoltarea economica, pentru ca numai prin dezvoltarea Romaniei puteam sa le si returnam banii.(...) Este interesul nostru ca sa folosim resursele interne pe care le avem si pe care nu le folosim destul de eficient, sa traim mai bine si e si interesul creditorilor sa isi recupereze banii".

Citeste si opinia economistului Florin Citu

Voinea a mai precizat ca, in negocierile cu FMI, o zona distincta a discutiilor este cea de reforme structurale, "unde vor fi facute comparatii cu ceea ce ne-am angajat in septembrie, cand am intrat in boardul Fondului cu angajamentele de atunci".

"Cred ca acum noul Guvern va accelera reformele structurale si e foarte important sa faca asta", a precizat Voinea.

In ceea ce priveste privatizarea unor companii de stat, ministrul delegat a semnalat ca, in special vanzarea unui pachet minoritar, cum e cazul Transgaz, pe langa faptul ca va impulsiona bursa, va introduce rigori de raportare, de transparenta, de management privat.

"Acesta este un angajament pe care toate Guvernele si l-au luat si speram noi sa il si indeplinim. Am inceput si, gradual, tot mai multe companii de stat vor avea management privat. Anul trecut s-au redus pierderile din sistem, s-au redus si banii pe care ii alocam pentru investitii si achizitii pentru companiile de stat din buget de la 3,5 miliarde lei in 2011 la 1,8 miliarde lei in acest an, aproape la jumatate", a mentionat Voinea.

El a mai aratat ca reformele structurale sunt necesare pentru ca ne ajuta la crestere economica, "pentru ca altfel ramanem prizonierii unor grupuri de interese care controleaza anumite companii. Eu zic ca este bine sa fim mai transparenti cu aceste companii de stat fara sa pierdem pentru cele mai multe controlul asupra lor. Vanzarea de pachete minoritare este un lucru bun. Te deschizi, incepi sa stii ce e acolo".

  • Coplata, ce facem cu coplata?

Ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, a declarat, sambata, intr-o conferinta de presa sustinuta la Targu Mures, ca, din punctul sau de vedere, Romania nu este pregatita in aceasta perioada pentru o trecere la alt sistem, care sa cuprinda coplata si ca, daca aceasta va fi in cele din urma introdusa, va fi doar in baza unei decizii politice.

"Cu coplata cred ca este o problema care trebuie discutata. In acest moment, din punctul meu de vedere, Romania nu este pregatita pentru o trecere la alt sistem care sa cuprinda coplata. Din punctul meu de vedere, desigur, dar decizia nu o iau sigur, va fi o decizie politica. Va aduc aminte ca decizia politica, cand PNL-ul si PSD-ul erau in opozitie, a fost sa nu accepte coplata. Bun, acum PNL-ul si PSD-ul sunt la putere nu au rediscutat acest subiect, nu l-am rediscutat. In consecinta nu va pot spune daca e o alta pozitie in sensul in care devine afirmativa pozitia. Dar eu cred ca trebuie facuta o analiza serioasa, dar parerea mea personala e ca Romania nu e pregatita pentru trecerea la un asemenea sistem de coplata", a aratat Nicolaescu, citat de Agerpres.

Delegatia Fondului a amanat, in toamna lui 2012, cea de-a saptea evaluare a acordului stand-by cu Romania, pe fondul desfasurarii alegerilor parlamentare si formarii unui nou Guvern. Fondul Proprietatea este actionar minoritar.

Fara indoiala, aceste negocieri care urmeaza sa inceapa miercuri vor fi dintre cele mai dure din ultimii 3 ani. Sa nu uitam insa ca FMi este o banca si, ca orice banca, urmareste o tinta de profit