Mugur Isarescu, Florin Georgescu, Liviu Voinea si Bogdan Olteanu sunt prezenti la discutiile cu membrii Comisiei de Buget Finante ai Camerei Deputatilor. Reamintim ca prim-vicepresedintele PNL, Andreea Paul, solicita Comisiei de buget-finante a Camerei Deputatilor sa-l invite la o audiere pe guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu, la discutii pe tema masurilor care ot fi avute in vedere privind protejarea persoanelor ce au contractat credite in franci elvetieni.La ora 17.07 a venit la intalnire si ministrul Finantelor, Darius Valcov. Intalnirea s-a incheiat,. HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile Guvernatorului

Mugur Isarescu, Guvernatorul BNRFoto: Agerpres

Declaratiile d-lui Viorel Stefan, seful Comisie de buget, Finante si banci a Camerei Deputatilor:

  • Noi trebuie sa venim cu o solutie care sa satirfaca echitabil  interesele celor implicati.
  • De aceea trebuie sa spunem ca nu ne grabim. Ne intalnim a treia oara cu reprezentantii BNR
  • Ii multumesc d-lui Guvernator pentru ca a venit si pentru a ne sprijini in vederea gasirii unei solutii corecte
  • Il invit pe domnul Guvernator sa ne faca o prezentare corecta a situatiei actuale, iar aceasta rezentare sa fie reperul discutiilor care vor urma

Declaratiile d-lui Mugur Isarescu, guvernator BNR:

  • Va multumesc pentru invitatie, in primul rand. Apreciem aceasta dezbatere ca fiind foarte utila in conditiile actuale
  • Vrem sa prezentam informatii de buna calitate
  • Prezentarea are mai multe puncte. Am sa ma concentrez pe fapte si pe diverse solutii care s-au avut in vedere
  • Mai intai sa vedem de la ce a pornit intreaga dezbatere: in ianuarie 2015, SNB a renuntat la pragul de 1,2 ceea ce a dus la o apreciere a francului
  • Deci nu e vorba despre vreo decizie a BNR ci de o masura a Bancii Elvetiei care a dus la o apreciere a francului fata de 180 de valute
  • Intarirea fata de leu a fost inevitabila, chiar daca leul a fost stabil si chiar sa apreciat fata de euro
  • In literatura de specialitate francul este o moneda de siguranta, nu una toxica
  • Masurile pe care le poate lua BNR sunt limitate.
  • Romania nu are nicio influenta asupra cursului francului. Recenta apreciere a francului se datoreaza exclusiv aprecierii francului in fata euro si dolar
  • Interventia BNR pentru a aduce cursul francului la vechiul curs este practic imposibila
  • Pentru inversarea deciziei Bancii Elvetiei ar fi necesar vanzari din rezerva Statului de ordinul miliardelor de euro
  • O astfel de interventie din partea BNR- pe care nu ne-o asumam- ar avea consecinte economice si politice dramatice
  • Pretul pentru un risc valutar relativ scazut ar fi extrem de mare pentru cei imprumutati 
  • In privinta interzicerii creditarii in franci trebuie subinita ca o asemenea decizie echivaleaza cu interzicerea fluxurilor de capital in aceasta valuta, lucru imposibil. Adoptarea ei ar fi descurajat afacerile cu Elvetia dar si angajatii companiilor platiti in franci elvetieni
  • Prezenta relevanta a capitalului elvetian este data de cele doua miliarde de euro- investitii ale Elvetiei
  • Sunt 50-60.000 de angajati ai firmelor cu capital elvetian, firmele la care acestia lucreaza ruland 7 miliarde de franci anual
  • In consecinta, trebuie reactionat rational si nu emotional
  • Trebuie sa asteptam stabilizarea situatiei
  • Circa 40% din cresterea cursului leu franc deja s-a corectat
  • Cei 70.000 de debitori in franci nu reprezinta un grup unitar, omogen. In Romania problema creditului in franci nu reprezinta un risc sistemic
  • Creditarea in chf a sectorului privat reprezinta 1,4% din PIB
  • 75% dintre debitorii in chf au venituri lunare sub 2500 de lei pe luna
  • Oferirea uor solutii similare pentru cei cu venituri mai ridicate si pentru cei cu salarii reduse NU este justificata
  • Nu avem un risc sistemic la nivelul debitorilor ci avem un risc sistemic la cele 3 banci la care se concentreaza marea parte a creditelor
  • Daca s-ar face conversia in lei a creditelor in franci elvetieni la cursul istoric, ar insemna pierderi de 9,8 miliarde lei pentru bancile care au in portofoliu astfel de finantari, care inseamna 0,8% din PIB. Daca se transforma la curs istoric plus 10%, inseamna 5,1 miliarde lei, adica 0,7% din PIB
  • Potrivit datelor bancii centrale, conversia la cursul istoric plus 20%, cat au solicitat imprumutatii in franci elvetieni, ar genera pierderi de 4,5 miliarde lei (0,6% din PIB). Daca s-ar adauga o valoare de 30% peste cursul istoric, pierderile s-ar cifra la 3,9 miliarde lei (0,5% din PIB).
  • La cursul mediu calculat lunar de la momentul acordarii creditului pana in prezent (asa cum a propus in Parlament deputatul Ana Birchall- n.red), bancile ar trebui sa suporte pierderi de 3,2 miliarde lei (0,4% din PIB).
  • Mi se pare periculos sa se vina cu o lege care sa intervina in 70.000 de contracte de credit
  • Solutia trebuie sa ii vizeze pe toti debitorii in valuta pentru ca vor veni si ei sa fie sprijiniti
  • Solutii realiste:Negociere intre  parti, conversie la cursul zilei (eventual cu un discount) si reducerea temporara a dobanzii
  • Implementarea unei scheme flexibile de rescadentare
  • Tineti cont ca si bancile sunt la mana deponentilor. Nu doar debitorii sunt la mana bancilor, cum se repeta excesiv
  • O banca a trimis solicitari clientilor sa faca conversia. 13% nu au raspuns solicitarilor. 25% au spus ca nu vor decat curs istoric. 15% sunt in curs de negociere. Situatia este de astazi dimineata

Urmeaza sesiunea de intrebari din paretea membrilor Comisiei de Buget, la finalul sesiunii urmand ca Guvernatorul sa respunda la final tuturor intrebarilor.

  • Andreea Paul ia primul cuvantul, aratand ca in realitate debitorii nu au forta de a negocia cu banca. Am asistat mai multi debitori in relatia cu banca  si in nicio situatie  banca nu negocia, ci impunea, a spus Paul
  • Urmatorul este Eugen Nicolaescu. "D-le Guvernator, deocamdata problema a fost pasata Parlamentului, ceea ce e incorect! Noi nu luam decizii operative, noi facem legi! Avem pozitia FMI. Nu sunt un sustinator al acordurilor cu FMI. Acum insa pozitia FMI mi se pare corecta: FMI recomanda restructurarea voluntara bilaterala. Nu vedem nicaieri rolul Guvernului. Pana acum, Guvernul a tacut, oamenii ies in strada, merge in fata BNR sa protesteze, iar Guvernul nu face nimic! D-le Guvernator, as vrea sa va intreb daca relatia BNR-ARB poate fi o relatie pe baza careia sa construim solutii. Daca nu avem sprijinul ARB nu cred ca putem aplica vreo solutie! Ce nu am inteles, e cum aplicam aceste solutii? Cum vor produce ele efectele pe care si oamenii le asteapta si cred ca si Dvs, ca sa scapati de aceasta presiune"
  • Sorin Bota: Chiar daca noi am face o initiativa legislativa, ea nu s-ar putea aplica retroactiv. Vream sa va spun ca orice ai incerca sa negociezi cu bancile pentru ca ele spun: Nu putem pentru ca nu ne lasa BNR! Oamenii nu pot negocia, asta e realitatea. Cand un hot fura, e prins si e condamnat, dupa ce isi ispaseste pedeapsa isi poate albi cazierul. Un client al unei banci care a avut restante ramane toata viata cu acel "cazier"
  • Anton Dobos: BNR e neputincioasa, Guvernul tace de cateva saptamani, asa ca problema a cazut pe Parlament. Probabil ca o sa dam o lege- Legea Falimentului- care partial va rezolva problema. Dar pana cand nu vor iesi toti factorii de decizie ca sa puna umarul, nu se va rezolva nimic. Populatia asteapta si asteptand nu isi vor plati creditele. Sa stiti ca daca ii ajutam pe cei cu franci, o sa inceteze si cei imprumutati in euro sa achite ratele, asteptand sa fie ajutati"
  • Aurelia Cristea: D-le Guvernator, ati spus ca supravegherea bancara si protectia consumatorilor sunt chiar conflictuale. In acest context as vrea sa va spun ce inseamna caracterul abuziv al contractelor. Un asemenea contract de credit a fost incheiat intre doua parti inegale-client si banca. Nu stiu daca BNR a vegheat ca sa existe un echilibru intre parti! Bancile arunca asupra clientului tot riscul. In 2009, bancile au fortat sa semneze acte aditionale prin care le cresteau cu cate 2-3 pp dobanzile. Daca nu acceptau, le declarau creditul scadent in totalitate. Iar BNR nu a intervenit deloc. Ati spus apoi ca Volksbank a fost de la inceput o banca cu probleme. Stiu ca managerii bancilor sunt verificati si monitorizati de BNR. Poate ar trebui sa acordam o mai mare atentie misiunii BNR de a supraveghea sistemul bancar si nu misiunii de a favoriza sistemul bancar" 
  • Ana Birchall:"Cand lucrurile se vor mai aseza, poate va trebui sa discutam si despre rolul bancilor in economii. Este ca si cum ai avea o biserica si un cazino in aceeasi cladire. Povara trebuie impartita. Imi permit sa va aduc la cunostinta 3 simulari de care am aflat astazi. Ideea e ca bancile nu pierd, ci castiga mai putin. Ce pierderi le aveti in vedere? Pierderea pe care bancile si le calculeaza scazand din cat a crezut ca va castiga? Bancile nu pierd ci castiga mai putin!"
  • Carmen Harau: Bancile au avut timp sa se capitalizeze. Au acordat bani in conditii oneroase, asa incat toata economia muncea pentru banci. A venit apoi perioada in care bancile cadeau ca popicele, D-le Guvernator! Unde era atunci supravegherea BNR atunci? 
  • Vasile Horga:Cumparatorii de franci sunt victime ale sistemului. Bancile stiau ca Banca Elvetiei tine francul depreciat si ca atunci cand i se va da drumul, el se va aprecia. Cine nu stia acest lucru este clientul. 

Se trece la sesiunea de raspunsuri:

Mugur Isarescu:

  • Pentru a nu crea alte iluzii in urma acestor discutii, vreau sa precizez ca bancile sunt AUTONOME fata de BNR. Noi nu avem nicio responsabilitate in gestiunea lor
  • In 1990, acesta era obiectivul: sa trecem la o banca la mai multe banci autonome care sa dea credite
  • Cel mai bine ar fi sa revenim atunci la sistemul din 1990
  • Bancile urmaresc profit. Daca nu urmaresc profit se transforma in altceva
  • A transmite de aici ca putem stabili un set de criterii transparente la nivelul intregului sistem ar insemna sa distrugem concurenta dintre banci
  • BNR, inafara de cuvantul "banca" nu avem nimic de a face cu notiunea de banca comerciala. Noi asiguram stabilitatea preturilor si a sistemului bancar.
  • Nu avem dreptul sa intervenim in relatia contractuala dintre o banca comerciala si clientul ei
  • Nu avem niciun articol care sa ne oblige sa facem protectia consumatorului de servicii financiare
  • Ca sa fiu mai brutal, dl Cinteza cand se duce la o banca nu se duce ca sa ii spune sa aiba grija de debitorul X care are probleme ci dimpotriva, se duce sa-l traga pe bancher de ureche sa recupereze creditul
  • Nu avem nimic cu clauzele abuzive, sunt chiar foarte bune. Clientul are dreptul sa se duca in instanta
  • Nu ar fi utila o initiativa legislativa decat legea Insolventei
  • Legea ne interzice sa dam date individuale despre banci. Ieri am facut o afirmatie despre o banca. Desi nu am zis nimic nou si ma refeream la evenimente din 2010, astazi au aparut atentionari in presa.
  • S-a stat la discutii cu bancile, ne-am implicat! S-a stat si noaptea discutand cu banca pana la detalii.
  • Daca se intervine printr-o lege, actionarii pot da Statul in judecata pentru ca le provoaca pierderi. Sau pot decide sa plece din Romania!
  • Noi va spunem atat: atentie la costuri! In economie nu raman costuri in aer si nu stim cine le va acoperi!
  • Bancile sunt de 3 ani pe priederi. Au creditat cartiere in care nu a stat nimeni...va spun ca asta e situatia: au pierderi!
  • Nu este acum nici timpul si nici momentul sa schimbam acuma legile. Schimbarea unui singur articol din legea BNR ar dura peste un an de zile
  • Creditul are doua etape: una de mare fericire, care dureaza 2-3 zile cand iei banii si a doua, care dureaza pana la 30 de ani, in care trebuie sa dai banii inapoi
  • In 15 ianuarie, cand s-a intamplat cu francul, eram impreuna cu dl Florin Georgescu la o intalnire cu bancherii incercand sa ii fortam sa mareasca creditarea. Ei se plangeau de atunci ca s-a creat o atmosfera de neplata in economie
  • Suntem intr-un moment in care s-au suprapus doua corectii majore: prima, cea a deficitului fiscal (a doua cea mai mare din Europa) si acest deleveraging-reducerea expunerii bancilor pe Romania (datorita problemelor de acasa si pentru ca spun ei, nu mai au ce credita in Romania). Intermedierea financiara a scazut cu 8% din PIB. Deficitul bugetar a scazut la 1%. Din punct de vedere al politicii monetare nu e usor sa stimulam creditarea. Noi lasam in piata lichiditate, ceea ce nu e ne-riscant

Bogdan Olteanu, viceguvernator BNR:

  • Nicio clauza abuziva nu are ce cauta in vreun contract. Autoritatea statului care se ocupa de acest lucru este Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului
  • Trebuie vazut si cum constata instantele ca e vorba de clauze abuzive
  • Cetatenii sa nu se lase inselati de avocati
  • In privinta conversiei: Statul e obligat sa acorde cetateanului de a-si converti creditul in valuta. Directiva 17 nu permite conversia la alt curs decat al zilei. Conversia la un curs istoric este o fictiune

Viorel Stefan, seful Comisiei:

  • Va multumim d-le Guvernator, acum stim la ce sa ne raportam. Ne vom putea pronunta in conustinta de cauza.