- De unde a pornit tot scandalul?
Cele doua echipe de inspectori, avand la baza aceeasi lege de functionare a bancilor pentru locuinte, au ajuns insa la concluzii diferite. Ceea ce era strict interzis la una din banci, la cealalta era trecut la "recomandari". Dincolo de micile diferente intre cele doua rapoarte, exista insa cateva constatari comune despre care puteti citi mai pe larg aici.
Pentru necunoscatori, sistemul Bauspar este, foarte simplificat, un fel de "CAR al caselor". Grosso modo, participantii pun fiecare economiile intr-un bol comun, din care periodic, cel care are nevoie de finantare, obtine suma necesara. Evident ca lucrurile sunt putin mai sofisticate in practica, dar aceasta e ideea. Sistemul functioneaza de circa 100 de ani in Austria si este foarte bine dezvoltat in Cehia, Ungaria, Slovacia, Germania si alte state.
Revenind, va prezentam mai jos o foarte scurta sinteza despre ce a constatat Curtea de Conturi in Romania, ce spun legile romanesti si care este practica europeana in materie.

- Ce spun sefii bancilor cu acelasi profi din alte tari?
"Din momentul in care copilul se naste si primeste un Cod Numeric Personal, el poate deveni client al sistemului Bauspar", a explicat Jiri Plisek, CEO-ul Stavebni sporitelna Ceske sporitelny.
"Persoanele in varsta nu iau credite, dar fac economii si de aceea persoanele in varsta de peste 60 de ani sunt, in mod normal, considerati friendly clients", a explicat si Vladimir Stanura, presedintele CMSS, cea mai mare banca de profil din Cehia. Pentru a putea acorda un credit, este nevoie de patru astfel de clienti "prietenosi". Principiul este ca bancile sa colecteze bani de la cei care economisesc si sa-i dea celor care au nevoie de finantare. Bancile locative nu se finanteaza din alte surse (piata de capital, imprumuturi interbancare samd), ci doar din economiile participantilor la sistem, a mai explicat Stanura.
"Niciun sistem Bauspar din nicio tara nu impune acordarea unui credit pentru toti cei care economisesc", a mai tinut sa precizeze oficialul ceh.
In Cehia, principiul este sa economisesti sase ani inainte sa contractezi un credit, fiecare membru al unei familii putand accesa un astfel de produs, inclusiv copiii, la final acestea putand fi cumulate si contractat un credit familial. Cel mai batran client Bauspar din Cehia are 107 ani. La noi, Curtea de Conturi a impus limita de varsta la 65.
"Principul de baza al unui contract de economisire-creditare este acela ca leaga etapa de economisire cu dreptul de a primi un credit pentru domeniul locativ. Acest drept inseamna ca acel client este indreptatit sa faca imprumutul, insa nu este obligat. Este foarte importanta atragerea persoanelor care fac economii, dar care decid sa nu faca un imprumut Bauspar. Daca un sistem are suficienti astfel de participanti, ii creste vizibilitatea si ii permite sa ofere produse de credit atragatoare pentru mai multi clienti care au nevoie. Prima de stat pentru locuinte trebuie privita in acest context. Numarul clientilor sistemului de economisire creditare din Romania este cu mult mai mic decat in cazul altor tari europene, astfel incat este deosebit de important ca guvernul sa ofere un bonus tentant, asa cum a facut si Germania in anii `50.
Dupa ce sistemul se maturizeaza si se dezvolta, dupa zeci de ani de existenta si consolidare a sistemului, prima poate fi redusa treptat, asa cum s-a intamplat in Germania. Decizia de a lua credit ramane intotdeauna la latitudinea clientului. Nimeni nu te poate obliga sa iei un imprumut daca nu vrei unul. Cred ca cel mai important aspect la sistemul Bauspar este faptul ca multe persoane contribuie prin economisire la dezvoltarea sistemului, astfel incat sistemul poate fi privit ca o pusculita in care multi strang bani pentru domeniul locativ", a explicat Andreas J. Zehnder, Managing Director al European Federation of Building Societies, Presedinte al International Union for Housing Finance.
- Ce se va intampla in continuare?
"Pentru a functiona conform scopului pentru care a fost instituit prin ege sistemul are nevoie de stabilitate. In acest sens se impune actualizarea actului normativ care reglementeaza economisirea si creditarea in sistem locativ pentru domeniul locativ pentru a se oferi un plus de certitudine si a inlatura posibilitatea aparitiei unei interpretari echivoce cu privire la coordonatele esentiale ale sistemului Bauspar, particularitati care au fost avute in vedere implicit de catre legiuitor in forma actuala a reglementarii, dar care se ipun a fi actualizate prin lege.
In al doilea rand, in reglementarea actuala, Prima de Stat este stabilita la un nivel de 25% din totalul depunerilor efectuate de client in perioada de economisire, fara a depasi suma maxima de 250 de euro anual. De asemenea, pentru clientii care economisesc mai mult de 5 ani nu este nevoie de justificarea utilizarii Primei de Stat pentru activitati in domeniul locativ pentru a putea beneficia de aceasta subventie. Avand in vedere ca sistemul Bauspar a cunoscut o dezvoltare rapida in Romania si s-a stabilizat prin crearea unei mase de depunatori care poate asigura siguranta si stabilitatea sistemului, se impune modificarea sistemului juridic ak Primei de Stat in sensul adaptarii la noile realitati.
In scopul clarificarii faptului ca un client titular al unui contract de economisire-creditare nu este obligat sa incheie contractul de credit, el avand doar dreptul nu si obligatia de a trece in urmatoarea etapa a creditarii, prin prezentul act se va completa definitia contractului de economisire creditare. Caracterul optional al creditarii este de esenta sistemului Bauspar . De asemenea se va clarifica expres faptul ca pot incheia contracte de economisire-creditare si persoanele care nu au implinit 18 ani si pot beneficia in consecinta de Prima de Stat pentru depunerile efectuate. Pentru a inlatura orice dubiu, pastrand conditiile actuale, pentru claritatea legii se va mentona ca ot beneficia de Prima de Stat toti titularii unui contract de economisire creditare indiferent de varsta si starea civila.
Pentru clientii care opteaza sa incheie si un contract de credit, prima ramane la actualul nivel. Pentru cei care doar economisesc (asa numitii "friendly-clients"), prima va fi de 20% din suma economisita, in limita a 200 de euro anual".
Propunerea legislativa a primit aviz favorabil de la Consiliul Legislativ, Comisia Economica si Comisia pentru dezvltare si strategie economica. Reprezentantii bancilor pentru locuinte saluta orice asemenea demers care poate debloca sistemul, in prezent gripat.
Din pacate, 2016 a fost un an pierdut pentru sistemul de economisire creditare din Romania. Niciun roman nu a putut incheia un contract nou, doar cei care aveau contracte in derulare si care solicitau dreptul la finantare erau serviti. Daca in alte tari europene, autoritatile incurajeaza aceste sisteme (Bauspar), iar acest lucru se vede pe strada in felul in care arata casele, la noi sistemul e blocat, din pacate. Iar aspectul e cel pe care il vedem cu totii.
Pecizam ca reporterul HotNews a incercat atat telefonic cat si in scris sa obtina o pozitie oficiala a Curtii de Conturi, insa solicitarile (facute inca din luna februarie) nu au obtinut niciun raspuns.
Si mai ales, ca in corpul de control al ministrului ajung oamenii cr.etinilor din parlament, iar a cesti cr.etinei - in cele mai multe cazuri - nu cunosc legile, sau se fac ca le cunosc, sau le ignora cu nesimtire crasa!!!!
Mi se pare absurd sa se modifice o lege care functiona foarte bine pana acum si mai ales sa se modifice in sensul ca nu a fost inteleasa corect de niste cr.etini!
Mai mult, sunt destui oameni care au facut economii prin aceasta metoda si care vor reactiona impotriva parlamentarilor care isi bat joc de economiile lor numai ca sa nu mai dea "statul" (asta corupt!?!?) primele conform legii...
motivatiile aduse de corpul de control sunt halucinante si arat aca nu se cunosc legile statului de catre leguitori!!!!
Asta ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru toti cetatenii acestei tari!!!
Aici avem două ordonanțe de guvern scrise prost, neclar și, la limită, abuziv. În 2006. Prim ministru era în 2006... actualul președinte al Senatului.
Deci da, ai dreptate: o grămadă de c*****i sunt în Parlament.
Nu înseamnă că și toți parlamentarii sunt așa. De exemplu, aș fi interesat de care parlamentar, în loc să se dea pe la televiziuni și să infiereze în stânga și în dreapta, a pus mâna și a depus o inițiativă legislativă pentru a rezolva problema (adică și-a făcut treaba). Kudos. Sper ca următorul Parlament să aibă aceeași atitudine.
Dar sunt niste legi, necontestate de nimeni nici atunci, nici pana acum, care scot inafara legii observatiile corpului de control: nu sunt precizate limite, de ce e ilegala acordarea primei de stat?!?! se considera maturitatea contului de 5 ani suficienta pentru a nu se mai justifica prima de la stat, de ce sa fie acordata ilegal?!!?
Mie imi pare o mai mare problema motivatia corpului de control (nici macar nu precizeaza o lege sau un articol de lege care ar fi inclcat de aceste conturi de economii) decat faptul ca legea e ambigua. Mai mult, faptul ca un control al curtii de conturi a blocat acest sistem de creditare, imia pare un abuz mai mare decat faptul ca legea e proasta si poate crea erori de interpretare!
So: parlamentari cr.et.ini si inspectori incompetenti - ingredientele magice sa detabilizezi economia unei tari sau, cel putin, sa determini revolta maselor!
Nu stiu care este adevarul dar pot sa spun ca in cazul meu am lucrat cu amble banci si la diferite momente mi s-a propus de acestea sa particip la acest program de economisire chiar daca nu aveam intentia de a achizitiona sau reface o casa si cu singurul scop , PRECIZAT EXPLICIT DE REPREZENTANTI CELOR DOUA BANCI , sa incasez doar prima de la stat.
Eu mi-am facut cont de economii in ideea de a mai lua un credit care sa acopere avansul la un apartament: deranjeaza cu ceva statul o astfel de initiativa din partea cetatenilor lui?!?
Apoi vreau sa tin acel cont de economii pentruca are o maturitate de 5 ani si pentru avantajele oferite si de stat si de banca.. am deranjat pe cineva cu aceasta initiativa? e ilegala? de ce sa nu primesc prima de la stat din moment ce eu economisesc in acest sistem si statul imi da prima tocmai pentru a ma incuraja in acest sens?!?!
Si fara suparare: un ciumpalac ministru, da o lege pe care o vrea corectat cand e seful senatului?!?!!? ce fel de om gandeste in asemenea hal de prost?!?!
Nu retin exact dar calculul era ceva de genul : bag 1000 euro , iau de la stat moca 250 euro , banca imi da si ea o dobanda , stau nu stiu cati ani , dupa care scot banii.
Or fi Pokemonii imaginari, insa la asa rata de succes este bine sa te intrebi ce fac bancile cu banii respectivi.
Ideea e ca iti iei credit daca doresti, nu obligat-fortat..
Ca sa faci un credit trebuie sa iti asumi niste riscuri si unele le poti acoperi cu conturi de economii..
nu inteleg de ce ar trebui ca acest sitem sa incurajeze romanii sa faca credite si nu sa faca economii..
Ideea e ca dintr-un astfel de fond, poti sa iti faci un credit (sunt niste bani care pot fi distribuiti "dupa cerinta-necesitatea" unui contribuabil - nu faci credit doar pentruca ai economisit in acest mod, si acum faci si credit...ca iti poti permite si atat - nu tu renovare casa, cumparare casa etc..).
Mi se pare fascinanta aceasta reticienta a romanilor fata de banci, iar in alte tari lucrurile sa fie atat de clare si de simple..
Cred ca ar trebui sa fim mai atenti la cei care fac legile, decat la cei care le aplica, pentruca in acest caz sunt niste legi data dupa ureche, nu dupa un rationament bine facut si dupa asumarea unor riscuri si a unor obligatii!
Banca trebuie sa incurajeze deponentul sa faca economii - nu statul.