Cea mai mare revizuire a sistemului internațional de unități. ​Din noiembrie, ”noul kilogram” îi va lua locul actualului kilogram, așa cum îl știm

de DP     HotNews.ro
Luni, 2 aprilie 2018, 8:54 Economie | Finanţe & Bănci


Kilogramul a fost "recantarit"
Foto: https://physics.nist.gov/
În luna noiembrie a acestui an va fi validată noua definiție a kilogramului, dar și a altor unități de măsură cu care suntem obișnuți să lucrăm, scriu elvețienii de la Le Temps. Cât mai cântărește azi kilogramul cu adevărat? Greu de spus cu precizie și tocmai asta e problema. Într-un loc sigur aflat în vecinătatea Parisului, stă un mic cilindru de metal de 39 mm înălțime, reprezentând ceea ce întregul Pământ a folosit de-a lungul timpului ca standard pentru masă. Dar  greutatea acestuia fluctuează. De aici necesitatea unei noi definiții pentru kilogram. Și, odată cu kilogramul, vor fi re-definite și alte unități de măsură: kelvinul (temperatura), amperul (curent electric) și molul (cantitatea de materie). Aceasta este cea mai mare revizuire a sistemului internațional de unități de la înfiinţarea sa.

Crearea sistemului metric zecimal datează de la Revoluția Franceză prin introducerea, în iunie 1799, în Arhivele Republicii de la Paris, a două obiecte de platină reprezentând ceea ce s-a decis că ar fi un metru și repectiv un kilogram.  Trebuie spus că înaintea izbucnirii Revoluției Franceze în 1789, diferitele țări și chiar unele orașe aveau fiecare propriul lor sistem de măsurare. Deși diferite țări foloseau unități de măsură cu același nume, cum ar fi piciorul, sau echivalentul lor în limba locală, nu exista nicio coerență în ce privește mărimea acestor unități și nici în relațiile lor cu multiplii și submultiplii.

Sistemul metric a fost conceput pentru a fi universal- după cum spunea filosoful francez marchizul de Condorcet, el urma să fie „pentru toți oamenii și pentru toate timpurile”.El a fost conceput pentru oamenii obișnuiți, pentru inginerii care lucrau în domeniul măsurătorilor omenești și pentru astronomii și fizicienii care lucrau atât cu numere mici cât și cu numere mari, de unde și gama foarte mare de prefixe care au fost definite în Sistemul Internațional.

Kilogramul este singura unitate fundamentală formată cu ajutorul unui prefix. Astfel, deşi conform prefixului ”kilo” un kilogram este 1.000 grame, nu gramul este considerat unitatea fundamentală, ci kilogramul.

Iniţial, kilogramul a fost definit ca fiind masa unui decimetru cub de apă distilată la temperatura de 4 °C şi presiune atmosferică normală. Dar deoarece definiţia presiunii face apel la unitatea de măsură pentru masă („cerc vicios”), din punct de vedere formal aceasta nu e o definiţie corectă. Definiţia corectă pentru kilogram este masa etalonului, păstrat din 1889 într-un seif de la Biroul de Măsuri şi Unităţi din Sevres, Franţa, notează și Epoch Times.

Dar acest kilogram original a pierdut 50 micrograme într-un secol, iar acest lucru se datorează faptului că obiectele pot pierde cu uşurinţă atomi sau pot absorbi molecule din aer.

În viaţa de zi cu zi nu sunt importante aceste diferenţe minime, dar contează în calculele ştiinţifice care necesită o precizie extremă.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






21546 vizualizari

  • +13 (35 voturi)    
    Excelent! (Luni, 2 aprilie 2018, 9:10)

    D.M.A.Gogu [utilizator]

    Poate devine etalonul kg putin mai greu si asa ajungem sa slabim mai usor, fara diete mai mult sau mai piutin minune :)
    • +26 (38 voturi)    
      Romania cu un pas inainte, si in reformarea SI (Luni, 2 aprilie 2018, 11:36)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui D.M.A.Gogu

      Am aflat deja din presa ca TELDRUM a facut kilometrul de 800 de metri intr-un contract cu fonduri europene. km-TR
      Bineinteles, din mila fata de cei flamanzi, carora kilometrul de 1000 de metri le parea prea lung.
  • -17 (47 voturi)    
    Confuzie (Luni, 2 aprilie 2018, 9:23)

    4Runner [utilizator]

    Asa cum ii spuneti in articol reiese ca toata comunitatea internationala foloseste acest "sistem international", dar nu este asa.
    Numele este Systeme Internacional, din franceza, si este un substantiv propriu si nu unul comun. A fost elaborat si reglementat pentru a fi folosit in Europa continentala si in zonele cu influenta franceza ca raspuns la "Imperial System" care era si este al britanicilor si era folosit in folosit in coloniile lor.
    Cu trecerea timpului, sistemul francez a reusit sa prinda mai bine si sa fie mai popular, dar atentie, nu este folosit de catre toata lumea, si nu este singurul sistem de masuri folosit la nivel international.
    • +22 (26 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 10:15)

      [anonim] i-a raspuns lui 4Runner

      • -10 (20 voturi)    
        Nu este asa (Luni, 2 aprilie 2018, 13:13)

        4Runner [utilizator] i-a raspuns lui

        Comanda tu ceva din China si este foarte probabil sa fii cotat in feet si nu in metri. De asemenea, cand vei incarca pe container, vei fi intrebat daca va fi mic sau mare (20 sau 40ft toate standard la nivel international). Tot ce inseamna electronica se masoara in inches. Pana si aparatele de aer conditionat vandute aici au puterea masurata in BTU (British Thermal Units) si exemplele pot continua la nesfarsit. Tot ceea ce vreau eu sa spun, este ca SI este substantiv propriu si nu comun, si nu este singurul sistem international de masuratori.
        P.S. In lumea araba se folosesc alte unitati de masura.
        • +8 (12 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 15:10)

          [anonim] i-a raspuns lui 4Runner

      • -4 (8 voturi)    
        ia sa mai citim un pic... (Luni, 2 aprilie 2018, 19:21)

        Filbert [utilizator] i-a raspuns lui

        http://articles.latimes.com/1999/oct/01/news/mn-17288
        • +6 (6 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 21:27)

          [anonim] i-a raspuns lui Filbert

        • +6 (10 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 21:36)

          [anonim] i-a raspuns lui Filbert

        • +5 (5 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 23:41)

          [anonim] i-a raspuns lui Filbert

          • -4 (6 voturi)    
            stai femeie, nu te inflama (Marţi, 3 aprilie 2018, 6:30)

            Filbert [utilizator] i-a raspuns lui

            Daca tot o dai inainte cu marea directiva de la NASA, ar fi trebuit sa amintesti de cazul celebru al sondei martiene facuta arsice de confuzia metri/picioare. Nu articolul e important ci faptul ca aceasta confuzie a costat peste 100 de milioare de dolari (la valoarea de acum 20 de ani).
    • +17 (19 voturi)    
      Parerea ta... (Luni, 2 aprilie 2018, 10:26)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

      In stiinta si inginerie (adica acolo unde conteaza) si anglosaxonii folosesc S.I. Doar utilizatorii casnici se mai incapataneaza sa foloseasca depasitul sistem imperial si exista intentii serioase de a intra in randul lumii si din partea lor.

      S.I. este singurul sistem realmente oficial, standardizat, prin intermediul caruia intreaga comunitate stiintifica si tehnologica comunica in mod unitar. De altfel, acesta e si scopul SI. Altfel ar fi haos.
    • +15 (19 voturi)    
      Ba da (Luni, 2 aprilie 2018, 10:32)

      Marian G. [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

      Este international si folosit de toata lumea in calculele stiintifice de exemplu.
      • -1 (11 voturi)    
        Mai citeste o data ce am scris eu (Luni, 2 aprilie 2018, 14:45)

        4Runner [utilizator] i-a raspuns lui Marian G.

        N-am spus niciodata ca il folosim doar noi romanii :)). Ci doar ca nu e singurul.
        • +5 (9 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 18:35)

          [anonim] i-a raspuns lui 4Runner

    • -14 (20 voturi)    
      corect. (Luni, 2 aprilie 2018, 11:04)

      victor L [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

      Chiar ma mir ca se poate spune o asemenea enormitate: "reprezentând ceea ce întregul Pământ a folosit de-a lungul timpului ca standard pentru masă".
      • +11 (11 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 12:21)

        [anonim] i-a raspuns lui victor L

      • +2 (6 voturi)    
        Da, dragut! (Luni, 2 aprilie 2018, 14:32)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui victor L

        "De-a lungul timpului"! Sigur, mai ales in Comuna Primitiva :-)
      • +14 (14 voturi)    
        mai citeste (Luni, 2 aprilie 2018, 14:46)

        a.oameni [utilizator] i-a raspuns lui victor L

        Pound-ul este definit OFICIAL in functie de kilogram. 1 pound este exact 0.45359237 Kg (prin exact se intelege ca nu mai sunt alte zecimale). Deci daca greutatea etalonului variaza este afectat si pound-ul.

        Variatia etalonului in timp este extrem de mica si in viata de zi cu zi nu creeaza nicio problema. Insa in calculele stiintifice aceasta variatie de 50 miliardimi de kg pierdute intr-un secol nu e acceptabila.

        De aceea acum se doreste redefinirea kg cum s-a intamplat si in cazul metrului (redefinit ca fiind exact distanta parcursa de lumina in 1/299792458 secunde).

        Redefinire nu inseamna o noua valoare ci o FIXARE a valorii actuale (cu un anumit numar de zecimale) de un fenomen fizic care nu variaza in timp.
        • -6 (8 voturi)    
          nicio exprimare teoretica (Marţi, 3 aprilie 2018, 0:15)

          aresul [utilizator] i-a raspuns lui a.oameni

          nu poate fi identificata practic. Practic, poundu' matale mai are zecimale. O infinitate!
          In vederea aprecierii Practicului, oamenii au dezvoltat Teoria. Acestea sunt notiuni total diferite.
          Unitatile de masura teoretice standard stabilite la ora actuala mi se par in regula. Am putea uita cu desavarsire de pounzi, atmosfere, mile, farenheit, cai putere sau alte prostii.
          In privinta exprimarii practice...este imposibil sa slefuiestii 1 kilogram sau alte unitati de masura.
          • +3 (3 voturi)    
            Du-te la culcare...... (Marţi, 3 aprilie 2018, 16:57)

            Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui aresul

            Ai inceput sa 'bati campii'.......

            "In vederea aprecierii Practicului, oamenii au dezvoltat Teoria"
    • -12 (18 voturi)    
      nu peste tot exista kg (Luni, 2 aprilie 2018, 11:45)

      CIP03 [utilizator] i-a raspuns lui 4Runner

      Corect, in America se foloseste LBS = 908g
      • +5 (7 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 18:33)

        [anonim] i-a raspuns lui CIP03

  • +5 (5 voturi)    
    hmm (Luni, 2 aprilie 2018, 10:32)

    tudor74 [utilizator]

    Exista o alta metoda de a defini kg, o puteti gasi aici (doar in engleza din pacate)

    The world's roundest object helps solve the longest running problem in measurement -- how to define the kilogram.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZMByI4s-D-Y&ab_channel=Veritasium
    • +9 (9 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 12:23)

      [anonim] i-a raspuns lui tudor74

      • +2 (4 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 21:37)

        [anonim] i-a raspuns lui

      • +1 (1 vot)    
        Nu vor converge (Marţi, 3 aprilie 2018, 10:34)

        trotuar [utilizator] i-a raspuns lui

        Deși îmi place mult ideea unui etalon pe care îl poți construi de la zero, sfera aia de siliciu este cam impractică din două motive.
        1. Există trei izotopi stabili ai siliciului cu mase diferite, deci va trebui să stabilești precis compoziția sferei legat de procentul de izotopi
        2. Siliciul de la suprafață se oxidează dacă nu îl ții în vid și practic își schimbă masa în timp.
        • +1 (1 vot)    
          Comentariu sters de utilizator (Marţi, 3 aprilie 2018, 23:22)

          [anonim] i-a raspuns lui trotuar

          • +1 (1 vot)    
            Definiția nu e dată de dragul definiției (Miercuri, 4 aprilie 2018, 11:43)

            trotuar [utilizator] i-a raspuns lui

            "nu mai conteaza ca sfera isi schimba masa".

            Definiția e făcută pentru a putea fi folosită practic, pentru a găsi metode de a măsura alte etaloane intermediare.

            Dacă sfera mea își schimbă greutatea în timp sau e valabilă doar pentru un timp scurt nu e practică. Soluția a fost abandonată deoarece sfera de siliciu e mai puțin precisă decât actualul etalon de la Paris.

            Soluția adoptată încă din 2011 e cea de măsurare folosind "balanță watt" redenumită "balanță Kibble". De atunci nu au făcut decât să o îmbunătățeasca pentru a ajunge la precizia necesară. Acum au reușit și din cauza asta se așteaptă să fie votată în noiembrie.
            • +1 (1 vot)    
              Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 4 aprilie 2018, 12:21)

              [anonim] i-a raspuns lui trotuar

  • +15 (29 voturi)    
    Noul kilogram (Luni, 2 aprilie 2018, 11:26)

    John M. [utilizator]

    va fi brevetat in Teleorman si va avea numai 800 grame.
    • +5 (13 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 12:23)

      [anonim] i-a raspuns lui John M.

      • +2 (4 voturi)    
        Nobel pentru fizica... (Luni, 2 aprilie 2018, 18:24)

        Namaste [utilizator] i-a raspuns lui

        de Teleorman! Si umoristic, daca ar fi!
        • +1 (3 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 2 aprilie 2018, 20:21)

          [anonim] i-a raspuns lui Namaste

    • -4 (8 voturi)    
      Iar etalonul (Luni, 2 aprilie 2018, 20:56)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui John M.

      Va fi ocaua mică a lui Cuza.
    • +1 (9 voturi)    
      Masa se modifica permanent. (Luni, 2 aprilie 2018, 21:03)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui John M.

      Depinde de unitatea de referinta.

      Daca astazi cumpar 1kg de carne cu 5 euro si maine, cu 5 euro pot cumpara doar 900g de carne, putem spune ca, in raport cu euro, kilogramul si-a modificat masa, peste noapte )))

      Vorba romanului.
      Nu ma intereseaza ca s-a scumpit salamul. Eu tot de 5 lei cumpar.
      • +1 (5 voturi)    
        Suntem cam stresați (Marţi, 3 aprilie 2018, 13:42)

        Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

        Să dai minus (3 minusuri la ora asta) la un comentariu care face un spirit de glumă denotă faptul că nu mai știi de glumă. Când nu mai știm nici de glumă, din păcate nu mai e de glumă: suntem serios pe arătură.
        • +3 (3 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Marţi, 3 aprilie 2018, 23:24)

          [anonim] i-a raspuns lui Tescovin

      • +2 (2 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Marţi, 3 aprilie 2018, 23:23)

        [anonim] i-a raspuns lui Cataleya

        • +3 (3 voturi)    
          Salariu (Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:26)

          Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui

          Dealtfel eu sunt de părere că în RO salariile sunt foarte ok. Luna e prea lungă...
          • 0 (0 voturi)    
            trebuie verificata (Marţi, 10 aprilie 2018, 11:57)

            andreiu [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

            trebuie redefinit si termenul de "luna"
            Curatenia din casa poporului cam lasa de dorit
  • +1 (1 vot)    
    m-am speriat (Marţi, 10 aprilie 2018, 11:55)

    andreiu [utilizator]

    dar ar fi interesant sa avem la piata "kilogramul nou" dupa bataia de cap cu leii noi care inca ii mai incurca pe multi... dupa 10 ani...
    Nu mai discutam despre preturile "excelptionale" de 0,90 bani kilogramul de pepeni. (bani noi :) )


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version