Cele patru recomandări ale lui Mugur ​Isărescu adresate miercuri bancherilor comerciali: Comunicați, explicați, încercați să vă înțelegeți clienții și folosiți-vă de rețelele sociale!

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 31 octombrie 2018, 13:09 Economie | Finanţe & Bănci


Guvernatorul Isarescu la conferinta de marti
Foto: Hotnews
”Înainte vreme, presa scria zi de zi despre cursul de schimb. Acum e cu ROBOR-ul. Care, repet, e un produs al Dvs, al pieței bancare, nu al BNR. Dar a ajuns problema noastră, a BNR. Dumneavoastră trebuie să explicați cum e cu ROBOR-ul, nu noi. Noi îl calculăm, dar în baza datelor oferite de Dvs”, le-a spus miercuri Guvernatorul BNR celor peste 150 de bancheri adunați în sala de conferință a Institutului Bancar Român, unde are loc conferința ”Banking Compliance Summit”. În cele aproape 60 de minute cât a durat discursul său, numărul unu al BNR a transmis punctual câteva recomandări bancherilor comerciali.

  • Prima recomandare: Organizați dezbateri serioase, nu lăsați bla-bla-urile care domină media, pentru că media caută senzaționalul, și asta peste tot în lume

Venind spre Dvs mi-am adus aminte de o lucrare care merita dezbătută aici, a spus Guvernatorul. E vorba de o lucrare despre darea în plată, făcută de un colectiv de oameni ”grei”, în frunte cu Valeriu Stoica. Nu e un reproș, dar lucrarea trebuia dezbătută aici, la Dvs. Nu să lăsați bla-bla-urile care au dominat media. Nu acuzăm aici media, ea caută senzaționalul și asta nu doar în România ci peste tot în lume. Asemenea lucrări trebuia să rămână în spațiul public. Prezența activă și eficientă în procesul legislativ a industriei bancare împreună cu BNR sunt funcții de compliance- tema acestei conferințe, oricum le-am lua.

Pentru că această funcție de conformitate înseamnă respectarea legii. Păi dacă o lege apare, noi trebuie să fim primii care să o aplice! Dar trebuie luptat onest pentru ca aberațiile juridice, cum era calificată darea în plată în acea lucrare  să nu treacă.

  • Al doilea sfat: Folosiți-vă de rețelele sociale! Ele devin tot mai importante!
Rețelele sociale joacă un rol extrem de important și dacă nu știi să le folosești în sprijinul tău, ești pierdut din start, spune Isărescu. Nu e prima dată când Isărescu abordează problema rețelelor de socializare, anul trecut el referindu-se la aceeași problemă:
”Va recomand o lucrare scrisă de Minouche Shafik, viceguvernator al Băncii Angliei, care se întreba de ce nu mai sunt crezuți experții. De ce vocea lor e în scădere și e în creștere ponderea opiniilor democratic exprimate pe Facebook? Și cum trebuie să lucrăm cu nouă realitate? Și Shafiq explică: au fost greșeli ale băncilor, pe care nu le mai neagă nimeni. Cum a fost manipularea Liborului. Reputația acelor bănci le-a scăzut și bineînțeles că și cuvântul experților acelor bănci a scăzut.Noile tehnologii au făcut că ponderea experților să scadă în favoarea opiniilor emise de grupuri de prieni sau de cunoștințe. În definitiv acesta este Facebookul. Se răspândește între grupuri de prieteni care au aceleași cunoștințe, au același crez și atunci evident că între ei comunică mai ușor. Sau au același necaz- cum sunt cei care au credite în valută să zicem. Se formează sui-generis un grup cu opinii dominante și foarte greu de penetrat. Așa cum scade ponderea presei scrise în favoarea celei din online, dominând onlineul domini și ideile din societate. Credibilitatea acestor grupuri este mare pentru că nu pot fi bănuite că sunt plătiți de cineva -așa cum se crede despre experții în finanțe că sunt plătiți de bănci, de multinaționale șamd. Sunt ideile lui Minouche, nu ale mele, că să precizăm asta”, spunea atunci Guvernatorul.

  • Sfatul nr.3 :Reputația sistemelor bancare e la cote scăzute în toată lumea. Începeți prin a vă educa, prin a vă înțelege clienții!
”Conformitatea trebuie să pornească de la valorile fundamentale ale unei instituții- fie că e vorba de banca centrală sau de bănci comerciale. După o perioadă de de-reglementare (cam din anii 80 până la criza trecută) vine o perioadă de re-reglementare. Vine din nou valul reglementării. Nu spun că suntem într-o perioadă de supra-reglementare, dar e clar că piețele se reglementează”, consideră Isărescu.

Conformitatea e cu atât mai eficientă în perioadele de reglementare cu cât toți angajații respectă legea și contribuie prin standarde de onestitate și integritate la crearea respectului pentru normele bancare. În acest fel, conformitatea devine parte integrantă a activităților desfășurate în banca centrală și în cele comerciale. Impactul reputațional de erodare a încrederii- care este foarte grav întrucât instituțiile financiar-bancare lucrează pe baza încrederii- este mai mult decât de luat în calcul.

”Apar aspecte noi- onestitate, onorabilitate, refacerea încrederii și reputația băncilor. Nu doar în România, ci în toată lumea, reputația sistemelor bancare e la cote scăzute. S-au făcut și greșeli. Într-un anume fel privești lucrurile când ești sus și altfel când ești jos.
Nu suntem într-un punct de glorie ci într-o perioadă de regres a reputației și încrederii.”, crede Isărescu.

Pe lângă activitățile pur comerciale de care vă ocupați, începeți să fiți confruntați cu probleme juridice noi: se schimbă legislația. Și când se schimbă, apar și excesele. Apar și escrocii, ca să mă exprim mai direct! Apar aberațiile. Nu doar în România, a ținut să precizeze Isărescu.

Vigilența trebuie sporită,în opinia lui, pentru că atunci când apare o lege, băncile trebuie să o respecte. ”Putem spune orice: că va înăbuși creditarea, că va avea alte efecte secundare, dar de respectat trebuie să o respectăm!”, crede primul bancher central.

S-a discutat recent despre supravegherea comportamentală. ”Cum se comportă băncile față de clienți. Și acest aspect nu e deloc despre protecția consumatorilor. Nu este deloc!”, spune Isărescu. Supravegherea prudențială înseamnă supravegherea capitalurilor și a depozitelor. Dl Cinteză (șeful supravegherii din BNR- n.red) nu poate face protecția consumatorilor, ci taman dimpotrivă: se duce la bancher și îi spune să ia toate măsurile ca să-și primească banii înapoi. Asta bineînțeles că intră în conflict cu protecția consumatorului...

Într-o anumită măsură, la directția de reglementare am avut o discuție despre cum băncile tratează clienții. Dacă îi informează corect, dacă îi ajută, dacă îi înțeleg...sunt multe aspecte care sunt de discutat aici. Cred că IBR are de lucru aici: organizarea de dezbateri serioase pe această temă.

  • A patra recomandare: Nu mai aruncați în cârca BNR lipsa de comunicare din băncile comerciale!
Colaborarea dintre noi și sistemul bancar e dominată de discuțiile de ROBOR. Înainte era cursul, acum e cu ROBOR. E un produs al Dvs, al pieței. Și a ajuns problema noastră, a BNR. Nu e prima oară. Noi îl calculăm, dar în baza datelor Dvs. Dumneavoastră trebuie să ieșiți  și să explicați, nu să dăm noi acest tip de explicații, a mai spus miercuri Guvernatorul BNR.

Cei mai mulți bancheri au apreciat discursul Guvernatorului BNR, dar au existat și voci care au declarat pentru HotNews.ro că e ușor să vorbești și să dai sfaturi, dar e mult mai dificil de pus în practică asemenea recomandări.




Citeste mai multe despre   









960 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    intelegere clienti?:))))) (Miercuri, 31 octombrie 2018, 13:31)

    Nevermind [utilizator]

    Pai bancile de la noi interpreteaza cum vor si normele voastre. Aveti partea legata de "cunoastere clienti". Dobitocii fac abuz de drept/pozitie si cer si pe ma-sa si pe ta-su la firme fara schimbari structura.
    Pai daca trebuie ca banca sa faca eforturi sa ma cunoasca ca PJ, ce o impiedica sa scoata frumos un constatator forma lunga, pe banii EI, de la Reg Com? Sau sa se multumeasca cu o convorbire inregistrata in care sa-i confirm ca nu s-a schimbat nimic? (ING, RAIFF, de ex). Ar fi normal sa le dau ceva doar cand SCHIMB ceva. Asa, as putea schimba imediat dupa "actualizare" date, doh. Povestea se repeta anual.

    Pe PF, e si mai funny partea asta. Ca sa deschizi un cont (NB: nu credit), iti cer studii, profesie, ocupatie, locul de munca, nivel salarial. Informatii obligatorii. Serios? (BCR, de ex)

    Cam cu asta se mananca realitatea bancara sau cel putin o parte din ea, Mugurele.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu-i cere (Miercuri, 31 octombrie 2018, 13:53)

    mopsu [utilizator]

    mai mult... Uita-te cine sunt in conducere, mai ales cucuveaua de vasilescu, ce bani iau fara a face mai nimic,cica n-au voie sa faca economii, banii bnr trebuie cheltuiti pe masini scumpe, farfurii aurite, nu pe ajutorarea copiilor care n-au ce manca...
  • 0 (0 voturi)    
    Mirobolant Manole, si pensionar si vizionar (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:40)

    Fides [utilizator]

    Sa nu se mai vorbeasca nici de ROBOR - ca BNR nu are nici o legatura cu el. Fascinant omul, nu? Nu trece trimestrul si ne mai dezvaluie ceva cu ce nu se ocupa BNR. Azi e vorba de ROBOR, ieri de curs, protectie consumatori etc. Presa sa suga o lamaie si sa scrie despre leii din Africa ,nu de RON.
    P.S.
    Nu faptul ca bancile nu comunica (chiar si pe Facebook) este problema - desi sa fim sinceri prin adoptarea de operatori virtuali de genul Maria- ING, Ana- Raiffeisen ori George - BCR, numa comunicare nu e, viitorul suna nashpa- ci faptul ca sunt niste escroci cu gulere albe, care nu stiu cum sa rupa pielea de pe tine, mai adaugand un comision ori majorand pe cele actuale. Totul sub dulcea tacerea a Imortalului.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version