În prag de An Nou, Guvernul colindă nu cu Plugușorul, ci cu Ordonanța. Sâmbătă a apărut în Monitorul oficial OUG 114, care schimbă iar codul fiscal dar și alte 15 legi economice. Vezi cele mai importante schimbări

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 30 decembrie 2018, 6:56 Economie | Finanţe & Bănci


Eugen Teodorovici si Darius Valcov
Foto: Guvernul Romaniei
Sâmbătă, cu doar două zile înainte de intrarea în noul an, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial OUG nr. 114/2018, ce modifică nu doar Codul fiscal ci și alte 15 legi în metrie economică. Ordonanța publicată sâmbătă este foarte vastă, așa încât analiza de față se referă la aspectele ei esențiale. ”Ne așteptăm ca în perioada următoare să mai avem modificări fiscale, ce vin desigur chiar înainte de Revelion”, spune consultantuli fiscal Adrian Bența. Vom parcurge mai jos, punctual, modificările din domeniul economic și vom analiza mai atent modicările fiscale.
În domeniul economic, sunt propuse măsuri de dezvoltare a unor sectoare de activitate. Să le urmărim.
  • 1) Se înființează Fondul de Dezvoltare și Investiții, fără personalitate juridică, gestionat de comisia națională de strategie și prognoză. Fondul este în limita a 10 miliarde de euro, finanțat prin împrumuturile date de Trezoreria statului, când aceasta are excedent. Fondul finanțează proiecte de investiții ale unităților administrativ teritoriale, în domeniile sănătate, educație, apă-canalizare, rețele de energie electrică și gaze, transporturi, salubrizare.
  • 2) Se înființează Programul de finanțare pentru ”Programul stațiuni balneare”. Acesta este finanțat integral din bugetul secretariatului general al Guvernului, prin bugetul comisiei naționale de strategie și prognoză. Programul reprezintă un program de ajutor de stat pentru proiecte din stațiuni balneare. Prin schema de minimis, se acordă un ajutor de stat în procent de 50% din valoarea investiției, iar finanțarea din buget este de până la 200.000 euro.
  • 3) Se aprobă programul ”growth-investim în copii, investim în viitor”, pentru construcția sau amenajarea unor grădinițe cu profil sportiv. Programul asigură finanțarea cu până la 500.000 euro pentru un obiectiv și se acordă după ce investiția este finalizată. Se acordă de asemenea o garanție de stat de 50% din valoarea creditelor folosite de investitor (dacă acesta se finanțează bancar).
  • 4) În anul 2019, punctul de pensie se manține la valoarea de 1.100 lei, până la data de 31 august 2019, iar începând cu data de 01 septembrie 2019 se majorează la valoarea de 1.265 lei. În anul 2019, pensia socială se menține la valoarea de 640 lei până la data de 31 august 2018, iar începând cu data de 01 septembrie 2019 se majorează la suma de 704 lei.
  • 5) Pentru salariații din sistemul public, orele lucrate peste programul de lucru se vor compensa doar cu timp liber. Aceste persoane vor beneficia de vouchere de vacanță. Măsura se aplică pentru perioada anilor 2019 – 2021.
  • 6) Nivelul existent al indemnizației pentru luna decembrie 2018, se menține la același nivel în perioada 2019 – 2021, pentru mai multe categorii de persoane, cum sunt: persoane persecutate politic, veterani și văduve de război, foștii arestați politic, cadrele militare îndepărtate abuziv din armată etc.
  • 7) Operatorii economici cu capital integral sau majoritar de stat aflați în sfera OUG nr. 26/2013, virează în termen de 60 de zile de la aprobarea situațiilor financiare, ”sub formă de dividende”, procentul de 35% din sumele repartizate la alte rezerve.
  • 8) Producătorii inclusiv filialele acestora și/sau afiliații aparținând aceluiași grup de interes economic, care desfășoară activități de extracție, cât și activități de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României, au obligația să vândă cu prețul de 68 lei/MWh, cantitățile de gaze naturale rezultate către furnizori clienți finali eligibili. Această limitare a prețului de aplică în perioada 01 aprilie 2019 – 28 februarie 2022.
  • 9) Casa de Comerț Agroalimentară Unirea, înființată prin HG nr. 933/2018 publicată în Monitorul oficial din data de 05 decembrie 2018, primește o majorare de capital social pe seama sumelor neutilizate după finalizarea programului SAPARD, precum și din sume încasate de buget din restituirea unor împrumuturi garantate.
  • 10) Persoanele ce participă la un fond de pensii administrat privat pot opta în baza unei cereri individuale după o perioadă de 5 ani, să se transfere la sistemul public de pensii. Fondurile deținute până la data transferului rămân în contul personal al participantului până la deschiderea dreptului la pensia privată.
  • 11) Se înființează Fondul de finanțare a contractelor de parteneriat public-privat. Acest fond este utilizat pentru cofinanțarea programelor dezvoltate în parteneriat public-privat. Finanțarea fondului se va face din sume repartizate de ordonatorii principali de credite, sume stabilite prin hotărâre de Guvern, în condiția legii bugetului de stat din anul respectiv.

Măsuri fiscale

  • 1) Impozitul special pe activitatea cu caracter de monopol din sectorul energiei electrice și al gazului natural, adoptat prin OG nr. 5/2013, respectiv impozitul pe exploatarea resurselor naturale prevăzut de OG nr. 6/2013, se prorogă până la data de 31 decembrie 2021.
Notă: acestea trebuiau să se abroge la data de 31 decembrie 2018, potrivit cadrului normativ actual.

  • 2) Organizatorii de jocuri de noroc aflați în sfera OUG nr. 77/2009 privind exploatarea jocurilor de noroc, datorează începând cu data de 01 ianuarie 2019, o taxă anuală reprezentând 2% din totalul taxelor de participare, încasate în anul anterior. Taxa trebuie declarată și plătită până în data de 25 ferbuarie din anul curent. Pentru operatorii noi înființați, taxa este de 2% din încasările lunii precedente. Aceasta trebuie plătită până pe data de 25 a lunii următoare. Oficiul Național al Jocurilor de Noroc înființează o activitate privind responsabilitatea socială în domeniul jocurilor de noroc. Această activitate se finanțează în mod exclusiv prin contribuții anuale ale operatorilor licențiați din jocuri de noroc. Contribuția este diferită în funcție de clasa de licențiere și tipul de joc de noroc practicat. Valoarea contribuției este între 1.000 și 5.000 euro.
  • 3) Termenele de restituire a taxei de primă înmatriculare (indiferent de denumirea acesteia), prevăzute de OUG nr. 52/2017, se prelungesc până la data de 30 iunie 2019.
  • 4) Se reduc domeniile în care pot fi angajați zilieri conform Legii nr. 52/2011 privind zilierii. Vor mai putea fi angajați zilieri doar în următoarele 3 sectoare de activitate:
a) agricultură, vânătoare şi servicii anexe - diviziunea 01;
b) silvicultură, cu excepţia exploatări forestiere - diviziunea 02;
c) pescuit şi acvacultură - diviziunea 03.

  • 5) Se extinde categoria persoanelor fizice scutite de impozitul pe venitul din salarii, pentru salariați la care angajatorii desfășoară activități în sectorul construcțiilor. Se acordă scutire la impozitul pe venitul din salarii pentru aceste persoane, dacă salariul brut este între suma de 3.000 lei și 30.000 lei lunar. Măsura se aplică în perioada 01 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028. Contribuția de asigurări sociale pensii pentru angajații din construcții se reduce de la 25% la 21,25%, pentru perioada 01 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028. În același timp, aceste persoane sunt scutite la plata contribuției la fondul de pensii administrat privat, având în vedere reducerea amintită.

Această categorie de salariați beneficiază și de scutirea la plata contribuției la asigurările sociale de sănătate.

Observăm că reglementarea se aplică doar salariilor mai mari de 3000 lei. Nu este obligatoriu ca acesta să fie salariu minim de încadrare în muncă si nu devine această sumî salariu minim în construcții. Salariul minim în construcții devine 3000 lei .


Angajatorii trebuie să realizeze o cifră de afaceri de minim 80% din activitatea de construcții. Analiza se realizează la fiecare calcul de salarii, prin cumularea cifrei de afaceri de la începutul exercițiului la zi.

  • 6) Se unifică regimul fiscal al biletelor de valoare. Veniturile persoanelor fizice primite sub forma tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor cadou, tichetelor de creșă, tichetelor culturale, sunt asimilate veniturilor salariale date în natură și se impozitează cu 10%. Pentru acestea NU se datorează asigurări sociale obligatorii dacă acestea sunt acordate conform Legii nr. 165/2018 privind biletele de valoare – aplicabilă de la 01.01.2018. Reglementarea a existat și în perioada anterioară, acum se extinde și pentru tichetele culturale.
  • 7) Se reglementează baza de calcul pentru contractele de muncă cu timp parțial când nu există o excepție de la scutirea la recalculare. Baza de calcul pentru asigurările sociale obligatorii (contribuția la pensie și contribuția la sănătate) este salariul minim brut corespunzător cu vechimea și nivelul studiilor impuse de activitatea desfăsurată. Exemplu: O societate recent înființată angajează un economist pentru funcția de contabil șef cu salariu brut de 1.800 lei, program de lucru 4 ore/zi. Acesta are atribuții de conducere a contabilității și întomirea situațiilor financiare. Acest contract este singurul contract de muncă al persoanei fizice.

În această situație, baza de calcul pentru asigurările sociale obligatorii este de 2.350 lei, deoarece Legea contabilității obligă persoana ce întocmește și semnează situațiile financiare anuale să dețină studii superioare, iar pentru cazul de față nu intervine nici o exceptare.

Desigur, sunt aplicabile și celelalte proceduri conexe în sensul că pentru salariat baza de calcul a asigurărilor sociale este salariu brut, iar difența este suportată de angajator suplimentar de cheltuiala cu salariul.

  • 8) Se reglementează tratamentul fiscal al indemnizației de hrană și indemnizației de vacanță acordate potrivit prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Aceste sume sunt considerate venituri din salarii și sunt impozitate cu impozitul pe venit și se rețin asigurările sociale obligatorii – contribuția la pensii și contribuția la sănătate.
  • 9) Se clarifică situația veniturilor din dividende distribuite către persoanele fizice în perioada anterioară datei de 01.01.2018, dar plătite după această dată, din punctul de vedere al contribuției la sănătate. Reglementarea stabilește că sunt în sfera declarației unice doar dividendele distribuite și plătite după 01.01.2018. Se evită acum plata dublei contribuții la sănătate.

Avem următorul exemplu:
O persoană fizică rezidentă în România, cetățean român este asociat unic al socității EXEMPLU SRL – persoană juridică română, înființată conform Legii nr. 31/1990 privind societățile. În decembrie 2017 societatea distribuie dividende către persoana fizică în suma de 45.000 lei. Dividendele se plătesc în data de 10 ianuarie 2018. Veniturile din dividende sunt singurele venituri ale persoanei fizice. Potrivit legislației din 2017 se datorează contribuție la sănătate doar pentru calitatea de dividende distribuite. În anul 2018 se mai datorează contribuție de sănătate pentru că sunt încasate în acest an. Practic fără această modificare normativă se achită contribuția de sănatate de doua ori la aceleași dividende. Prin modificarea aprobată se elimină plata dublă a contribuției pentru aceleași dividende.

  • 10) Se îmbunătățește procedura eșalonării la plată. Pe perioada de valabilitate a eșalonării pot fi solicitate și aprobate suplimentarea sumelor eșalonate la plată cu anumite categorii de creanțe bugetare (nu cu toate). Într-un an calendaristic sau, după caz, într-o fracțiune de an, pot fi depuse două cereri.
  • 11) Asociațiile de dezvoltare intercomunitară înființate conform Legii nr. 51/2006 privind serviciile de utilități publice, au calitate de persoană impozabilă din punctul de vedere al TVA pentru asigurarea serviciilor de utilități publice. Acest lucru înseamnă că după depășirea plafonului de scutire de TVA, acestea vor factura serviciile de utilități publice cu TVA.
  • 12) Operatorii economici aflați în sfera de licențiere ANRE pentru obiectul de licențiere energie electrică, energie termică și energie termină în cogenerare cu energia electrică, plătesc o contribuție de 2% din cifra de afaceri ce face obiectul licenței acordate. Această contribuție se va plăti către ANRE.
  • 13) Se prelungește până la data de 30 iunie 2022 măsura de simplificare pentru TVA – taxare inversă pentru livrarea de:
• Livrarea de cereale și plante tehnice;
• Certificate de emisie de gaze;
• Livrarea de energie electrică către un comerciant cumpărător revânzător;
• Certificate verzi;
• Telefoane mobile;
• Microprocesoare;
• Tablete și laptop-uri.

Se păstrează desigur pe termen nedeterminat măsura de taxare inversă a TVA pentru livrări de deșeuri, livrări de mase lemnoase, livrări de construcții și terenuri, livrări de aur de investiții. Măsura de simplificare pentru TVA presupune și respectarea celorlalte obligații legale.

  • 14) Instituțiile bancare plătesc o taxă pe activele financiare în situația în care media trimestrială a dobânzii ROBOR este mai mare de 2%. Acest procent de 2% este un prag de referință.

Taxa se datorează în cote progresive, astfel:
a) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este până la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,1%;
b) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 0, 51 - 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,2%;
c) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,01 - 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,3%;
d) dacă media trimestrială a ratelor ROBOR este între 1,51 - 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinţă, cota este de 0,4%.
Dacă media trimestrială ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referință, cota taxei pe active este de 0,5%. Taxa se achită trimestrial, până pe data de 25 a lunii următoare.Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Bența.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






13538 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    ordonanta "de azi pe maine" ep.1 (Duminică, 30 decembrie 2018, 10:46)

    ics_11 [utilizator]

    1. Regeritor la P2 :
    - o societate de administrare a unui fond de pensii din pilonul 2 are zeci de obligatii prevazute in legea 411/2004 (decizii referitoare la investitii, calculul zilnic al activului, comunicarea situatiilor financiare, plata drepturilor, s.a.m.d) pentru care incaseaza 0.5%; Casa nationala de pensii trebuie sa faca 7 plati pe luna si ia tot 0.5% din contributia participantului
    - la P2 banii sunt ai contribuabilui si, in cazul nefericit in care nu ajunge la pensie, banii raman mostenitorilor, pe cand la P1 banii raman ai statului
    - daca transfera contributia de la P2 la P1, banii respectivi vor ajunge la cheremul lui Dragnea si Valcov; nu as sfatui pe nimic sa renunte la banii lui pentru ca Dragnea si Valcov sa plateasca pensii speciale marite fara sa depaseasca deficitul bugetar de 3%

    2. Referitor la "taxa pe lacomie :
    - pe principiul "iar n-ai sapca" : anul trecut venea Dragnea si spunea ca bancile au profit mic; anul acesta a spus ca bancile "sunt lacome"; la anul o sa vina sa spuna ca "iar n-au sapca"
    - in conditii de inflatie de 4-5%, ROBOR-ul ar fi trebuit sa fie minim 4%; "economistul" Dragnea insa spune daca infaltia este 4%, ROBOR-ul trebuie sa fie 2%, adica, dupa mintea lui Dragnea, bancile nu ar trebui sa acorde dobanzi real pozitive la depozitele populatiei
    - Dragnea a acuzat bancile ca s-au inteles in ce priveste ROBOR-ul (desi acesta a fost 3-3.5 % in conditii de inflatie de 4-5 %) fara sa aduca nici o dovada

    3. Referitor la scaderea pretului gazului :
    - Dragnea a spus ca va scadea pretul gazului de la 90 lei/MWh la 68 lei/MWh, factura se va reduce in medie cu 45 lei/luna, adica 540 lei an (la cei care se incalzesc cu lemne economia va fi zero, la cei care au case mai mari, precum Dragnea, daca se incalzesc cu gaz, reducerea va fi mai consistenta).
    - practic aceasta reducere este praf aruncat in ochi
  • +5 (7 voturi)    
    ordonanta "de azi pe maine" ep.2 (Duminică, 30 decembrie 2018, 10:46)

    ics_11 [utilizator]

    4. Referitor la expatrierea profitului in paradisuri fiscale :
    - la a3 Dragnea a prezentat acest fenomen ca fiind facut intentionat impotriva Romaniei cand de fapt este un fenomen global; in acest sens SUA a impus FATCA, iar la nivelul UE exista directive legate de aceasta problema a expatrierii profiturilor in paradisuri fiscale
    - desi Dragnea a dat exemplul cu lantul de magazine care cumpara suc de afara cu un pret mare si astfel exporta profitul, OUG-ul nu rezolva aceasta problema. de altfel si papagalii de la a3 l-au intrebat (probabil din greseala) cum s ereolva aceasta problema si nu au primit nici un raspuns.

    5. Referitor la utopia "crestem salariile si pensiile, scadem taxele si nu marim alte taxe nici nu introducem altele noi" :
    - au promis in "sfantul" program de guvernare ca tva-ul se va reduce la 18% d ela 01.01.2018 si nu se va reduce nici de la 1 ianuarie 2019
    - au reintrodus supraacciza la benzina (incepand cu toamna lui 2017)
    - au introdus contributia asiguratorie pentru munca platita de angajator (inceputul lui 2018) : 2.25% din salariul brut
    - au micsorat procentul din salariul brut transferat catre pilonul 2 de la 5.1% la 3.75%, diferenta de 1.35% ajungand la buget (inceputul lui 2018)
    - au majorat accizele la tutun
    - au introdus impozitul pe operatiunile de cesiunie de creante (2018)
    - au introdus comisionul incasat de Casa Nationala de pensii (incepand cu 2019) : 0.5% din suma virata la pilonul 2
    - au intodus taxa pe activele bancilor in functie de ROBOR (incepand cu 2019) : intre 0% si 0.9%
    - 2% Impozit pe cifra de afaceri pentru companiile din domeniul energiei
    - taxa pe cifra de afaceri a firmelor din Telekom
    - taxa pe cifra de afaceri pentru firmele din domeniul jocurilor de noroc

    Au avut dreptate cei care, in 2016, cand Dragnea spunea ca da si face, sustineau ca nu poti sa reduci taxe si impozite si sa cresti salarii si pensii fara sa introduci noi taxe si impozite sau fara sa le maresti pe cele existente.
  • +6 (6 voturi)    
    Din "noaptea, ca hotii" (Duminică, 30 decembrie 2018, 13:06)

    Pierrotlefou [utilizator]

    ... s-a trecut cu curaj la "ziua, ca infractorii"!
  • +6 (6 voturi)    
    Pentru ce Ordonanțe de Urgență? (Duminică, 30 decembrie 2018, 14:01)

    Spiky [utilizator]

    Care este urgența? De ce Parlamentul nu dă legi, doar partidul la guvernare are și majoritatea (sau nu?).
    Guvernul ar trebui să guverneze, nu să legifereze. Parlamentul ar trebui să legifereze (în interesul țării, nu al penalilor), nu să guverneze (în interesul partidului și în disprețul față de țară).
    Totala distrugere a statului, sub pretextul luptei împotriva unui imaginar ”stat paralel”, de fapt statul normal care bagă borfașii la zdup/pârnaie/bulău, că doar de argou pricep penalii precum Ciordache, Nicolicea, Codrin Ștefănescu zis și Cap Luminat, mă rog, toată gașka de jefuitori ai bugetului public și călcători de lege și țară.
  • 0 (0 voturi)    
    Prostia nociva a psdeilor,da RO de-a berbeleacul ! (Duminică, 30 decembrie 2018, 14:58)

    Plagarus [utilizator]

    psd & d'alde o forma de organizare a prostiei institutionalizate.
    'Guvernarea " paiatzelor animate de infractorii ei de varf.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by