Conciliator: Băncile ar trebui să accepte că situația financiară a clientului se poate schimba, așa cum și clientul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului. 4 sfaturi ale CSALB pentru consumatori și bănci

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 9 iulie 2019, 9:09 Economie | Finanţe & Bănci


Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare al CSALB
Foto: Hotnews
”Băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situația financiară a consumatorului se poate schimba! Să accepte acest lucru în același mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului”, spune Ionuț Ștefan, conciliator în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Instituția a lansat o campanie care popularizează în rândul consumatorilor și instituțiilor financiar-bancare metoda concilierii și rezolvării conflictelor în afara instanțelor de judecată. O parte dintre membrii CSALB au făcut câte 4 recomandări atât pentru clienții băncilor cât și pentru instituțiile de credit.

“Filosofia concilierii este nouă în România, dar începe să își facă tot mai mult loc în mentalul colectiv. Iar asta se întâmplă datorită unui lucru foarte interesant: dacă în instanță litigiile sunt judecate după litera legii, la CSALB sunt judecate în echitate. Mai exact, conciliatorii încearcă să repună părțile în echilibru“, a spus Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Patru recomandări pentru băncile care acceptă intrarea în procedura concilierii
  • Doru Trăilă: Sunt bănci foarte flexibile, care au înființat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situațiile acestea. Dar, sunt și bănci care vin și spun sec: noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem șanse de 70%-80% să câștigăm.
  • Ionuț Ștefan: Băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situația financiară a consumatorului se poate schimba! Să accepte acest lucru în același mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului.
  • Roxana Mustățea: Băncile reacționează foarte pozitiv la cazurile sociale. Nici nu știu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacționat 100% prin ștergerea întregii datorii, dar au propus o reeșalonare, o perioadă de grație sau chiar micșorare semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: “Eu trebuie să-mi iau toți banii!”
  • Mihai Tănăsescu: Băncile trebuie să înțeleagă că este nevoie de foarte multă suplețe în gândire, că trebuie să acceptesoluții care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste soluții sunt favorabile și băncii pentru că își păstrează clientul!
Patru recomandări pentru consumatorii care intră în negociere cu băncile
  • Dragoș Gheorghe: Mulți dintre consumatori speră ca un conciliator să se substituie unui judecător și să emită o hotărâre care să oblige banca. Ceea ce le explic este că în cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare între consumator și bancă.
  • Ionuț Ștefan: Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela că ar trebui să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câștiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde.
  • Nela Petrișor: În primul rând, consumatorul trebuie să știe că nu are costuri, spre deosebire de instanța de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocați.
  • Doru Trăilă: Consumatorii trebuie să ia în calcul că propunerea pe care o fac în cererea către CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care și-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca dacă vor deveni inflexibili în maniera: “Vreau totul, iar dacă nu îmi dați totul, plec supărat și trântesc ușa!”

Campania prezintă recomandări pentru consumatori și bănci/IFN-uri, detalii despre modul în care decurg negocierile în cadrul CSALB și exemple de situații întâlnite în dosarele soluționate. În plus, interviurile video care susțin campania îi prezintă pe conciliatori prin prisma calităților profesionale șiumane pe care aceștia le au.

Ce este concilierea?

Mircea Stroe: Esența concilierii este să cauți o cale de compromis. Nu poți să ai dreptate 100%, și nu poți să te aștepți ca cealaltă parte să respecte 100% poziția ta! Este în beneficiul tuturor să fie o dreptate împărțită!

Camelia Popa: Concilierea esteo filosofie nouă spre care consumatorii și băncile vin tot mai mult. Totuși, să nu vină cu așteptări doar din partea celeilalte părți. Pentru că aici este vorba de echitate, iar beneficiilenu se pot obține doar de către o parte.

Septimiu Stoica: În conciliere, participarea este voluntară pentru ambele părți. În plus, te poți retrage din procedură când dorești. În al treilea rând poți să refuzi soluția propusă de conciliator. Dar, ceea ce este cel mai important, poți să contribui la construirea unei soluții care, dacă nu îți dă satisfacție 100%, măcar poate să îți dea o satisfacție de 80%, de 60%, de 50%. Oricum, nu de 0%.

Mihaela Budișteanu: Consumatorii sunt surprinși de faptul că nu trebuie să plătească nimic, nu li se pretinde nicio taxă și ajung să obțină, de foarte multe ori, aceleași rezultate ca atunci când s-ar adresa instanței de judecată. Dar, cu mult mai puțină energie consumată. Ideea este că ei sunt foarte surprinși că există această procedură și chiar funcționează! De exemplu, în ceea ce mă privește, procentul dosarelor rezolvate favorabil este unul foarte mare, de peste 90%.


Citeste mai multe despre   








1959 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Las asta aici (Marţi, 9 iulie 2019, 10:11)

    Fides [utilizator]

    Intr-un interviu, acordat recent (aprilie 2019), Alexandru Paunescu (CSALB, Director, Directia Juridica din BNR), spunea, citez: ”La nivelul sistemului bancar sunt aproximativ 36.000 de litigii. Cifra este in scadere fata de 2017 cu 2-3.000 de cazuri.” Tot el, mai metiona ceva, citez” Cred ca a fost un varf, dar nu faceam atunci statistica, undeva prin 2015, cand au aparut toate – conversii, darea în plată – la 40.000.”
    CSALB a fost fondat in 2016, prin urmare puncteaza doar prin impresie artistica, marea majoritate a clientilor bancari au ales sa-si primeasca dreptatea prin justitie. Iar, daca BNR nu facea cursurile de la Sinaia, prin care forma/formeaza judecatorii - astept sa vad cine divulga protocoalele semnate in acest sens - exista deja o practica unitara la nivel de tara.
    Dar ce vorbesc eu, tocmai ce ne-am ales cu unu dinastic in frunte la BNR. Va fi bine, sa nu fie rau.
  • -1 (5 voturi)    
    Este bolnav ce se petrece. (Marţi, 9 iulie 2019, 10:13)

    Marionette [utilizator]

    Noi vrem sa cladim o societate in functie de rezultate. Cazurile sociale sunt triste, dar sunt cazuri sociale tocmai pentru a-i face pe cei ce indraznesc sa ia credite sa se gandeasca de 2 ori inainte. Altfel iau si eu credit de 1 milion de dolari sa fac crescatorie de catei, imi dau vreo 2 salarii de 300.000 euro pe luna, dau faliment, si apoi sunt caz social.
    Omul chiar trebuie sa-si asume esecul. Altfel se ajunge la alte prostii. La fel ca in situatie cu imigrantii, necomunismul extremist (progresismul) naste monstri. Pentru ca imigrantii totusi incalca o granita legala. Situatia nu e shady. E clara, Ai calcat granita, treci inapoi sau trag. Aste sunt regulile de sute de ani ne facem ca le-am uitat?
    Acest extremism comunist va duce si la baltirea si apoi colapsul intregii economii. Nu se poate sa sustinem esecul. Nu se poate ca contribuabilul care munceste de-i sar capacele si nu are locuinta, abia are ce manca si contribuie cu cat cheltuie el la stat sa-i dea locuinta unui imigrant si masa. Este impotriva bunului simt!
    • +4 (6 voturi)    
      Cred ca nu ai inteles fenomenul (Marţi, 9 iulie 2019, 11:29)

      Fides [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

      Bancile la noi au abuzat de clienti - in marea lor majoritate - de la clauze abuzive, comisioane ilegale, formule de crestere rate exponentiale in functie de maree, pana la credite date in monede exotice - iar in aceste conditii esecul clientului a fost anticipat, chiar dorit de banci. Nu trebuia ca un debitor, cu salar de 2.500 de lei sa poata lua un credit ipotecar de 50-100.000 de euro/CHF/dolari, fie si pt. 30 de ani. Sansa de reusita era si ese redusa... dar bancile au stiu aceste aspecte, chiar le-au dorit. Era clar ca, debitorul plateste 1-5 ani dobanda, din ambitie evident, apoi sansele sa devina falimentar cresc... ca doar creste cursul/rata, totul este variabil... prin urmare bunul a fost executat la garantie, dupa care bancile au pornit in urmarirea clientului pentru recuperarea tuturor penalitatilor si principalului. Bancile au vandut bunul unor firme de casa la pret mic, au facut optimizarea contabila, apoi l-au scos la licitatie. Lacomie se cheama.
      In final, un falit este tot falit, fie ca a luat un credit de 5.000, fie unul de 1 milion de euro - nu a intrat cu un pistol in banca si a luat banii - asta ca sa folosesc o analogie adoptata de unele banci, care ce-i spuneau ca debitorul nu a fost obligat sa semneze contractul...dar cand aproape toate bancile aveau contracte intesate cu clauze abuzive, unde era sa apelezi? Tangoul se joaca in doi.
      P.S.
      O ironie: organizatia Salvati Copiii dorea sa salveze copiii prin deposedarea parintilor de bunul imobil luat. Ala da sprijin real pt. familie.
      • -1 (3 voturi)    
        exagerezi (Marţi, 9 iulie 2019, 16:35)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Fides

        Nicio banca din lume nu da bani cu imprumut daca stie ca peste cativa ani debitorul nu va mai avea bani sa isi plateasca ratele.
        Atunci era o perioada exuberanta a creditului, se dadeau credite in multe valute si era o competitie acerba intre banci si chiar intre angajatii aceleiasi banci privind cine da mai multe credite.
        Abia cand persoanele fizice nu au putut sa isi mai raburseze ratele (aici rolul preponderent l-a avut criza din anii 2008-2013), bancile si-au dat seama de greseala facuta si au venit cu tot felul de clauze abuzive. Rolul lor era sa ii impovareze pe cei inca bunplatnici ca banca sa isi recupereze pierderile provocate de rau platnici.
        • 0 (0 voturi)    
          40.000 de procese in instanta cu banci (Marţi, 9 iulie 2019, 23:17)

          Fides [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Unde crezi ca am exagerat vizavi de banci? Cand au falimentat aproape in totalitate o generatie? Au reusit sa determine familii intregi sa migreze... totul in numele sfantului profit, a se citi lacomie.
          P.S. La un moment dat am facut un exercitiu simplu - cand era votata o lege bancara ori care reglementa ceva pe acest segment, verificam declaratiile de avere de la 10-15 deputati/senatori care votau pro sau contra. Aproape toti (peste 80%) aveau credite luate. Iar daca vrei mai mult, verifica cateva orase din tara - vei fi surprins sa vezi cati consilieri locali au luate credite bancare - asta in orase ce au accesat credite bancare putin zis interesante. Cred ca su cei din servicii au cazut victime... ori se fac ca nu cad realitatea sau put si simplu le este rusine sa accepte evidenta - au fost pacaliti de banci cu contracte ilegale. Dar na, la nii BNR tine ibflati sub control si protejeaza deponentii. Si asta de pe vremea lui SOV.
      • +1 (3 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Marţi, 9 iulie 2019, 16:35)

        [anonim] i-a raspuns lui Fides

        • 0 (0 voturi)    
          Ademenit, cu promotii (Miercuri, 10 iulie 2019, 9:45)

          Fides [utilizator] i-a raspuns lui

          Am spus ca a fost un tagou in doi, iar sedarea clientului s-a facut pe toate canalele de comunicare media- inclusiv Isarescu plusa in urma cu ceva vreme, cu formula - luati credite acum, ca sunt cel mai ieftine - si ce sa vezi Roborul (ala care nu poate fi manipulat) a urcat in doar 3 ani de la 0,7%- la peste 3%- asta la creditele Prima Casa. Fa un calcul ce inseamna pt. un imprumutat Prima Casa. Si cum ar fi ca Prima Casa- acest Graal al bancilor, ajutor de Stat mascat- unde Robor a crescut in ritm galopant, sa genereze noii faliti?
          P.S. Cine domne sa manipuleze Robor? Ca doar nu e Libor ori Euribor, care au fost manipulate de bubuli.
    • 0 (2 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Marţi, 9 iulie 2019, 16:34)

      [anonim] i-a raspuns lui Marionette



Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version