Articol actualizat

Cresc pensiile cu 15% de la 1 septembrie. Impact bugetar de 800 milioane lei/lună, anul acesta, potrivit Consiliului Fiscal

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Vineri, 30 august 2019, 15:52 Economie | Finanţe & Bănci


Pensionari
Foto: Pixabay
​Începând cu data de 1 septembrie, pensiile din România vor crește cu 15%, având în vedere noua Lege a pensiilor, aflată în vigoare. Practic, punctul de pensie crește de la 1.100 lei, la 1.265 lei. Se vor bucura de creștere circa 5 milioane de pensionari. Conform unui raport al Ministerului Muncii, numărul total al pensionarilor la sfârşitul lunii martie 2019 era de 4,98 milioane persoane.

Reprezentanții Consiliului Fiscal au declarat, pentru HoNews.ro, că impactul bugetar al creșterii de 15% este de 800 milioane lei/lună, respectiv 3,2 miliarde lei, cumulat pe cele 4 luni până la finalul anului. Impactul bugetar total al Legii pensiilor pentru întreg anul depășește 8 miliarde lei.

De asemenea, la data de 1 septembrie 2020 punctul de pensie va urca 1.775 lei, iar de la 1 septembrie 2021, la 1.875 lei. Din anul 2022, valoarea punctului de referință se va indexa anual cu inflația și 50% din creșterea reală a câștigului mediu brut realizat.

Fostul ministru al Muncii Olguța Vasilescu spunea că Legea pensiilor va avea în 2019 un impact bugetar de 8,4 miliarde de lei, în 2020 de 24,8 miliarde, în 2021 de 51 de miliarde, iar în 2022 de 81 de miliarde de lei.

Actualul ministru al Muncii, Marius Budăi, a declarat pentru Mediafax că sunt bani la buget pentru această creștere.

„În momentul în care noi aprobăm și elaborăm în Parlament Legea Pensiilor, știți că se discuta de acele atacuri sucesive la Curtea Constituțională, iar noi am estimat bine atunci, astfel încât la construcția bugetului pe anul 2019 am avut baza legală, încât să bugetăm aceste sume. Plățile se vor face și nu vom avea sincope până la sfârșitul anului”, a spus Budăi.


Consiliul Fiscal consideră că noua Lege a Pensiilor poate complica construcția bugetară

“Un element de natură să complice major construcția bugetară pe termen mediu este reprezentat de impactul Legii 127/2019 privind sistemul public de pensii. Chiar dacă majoritatea prevederilor acesteia intră în vigoare la 1 septembrie 2021, până la acel moment sunt prevăzute majorări etapizate importante ale punctului de pensie, de la 1100 de lei în prezent, la 1875 de lei începând cu 1 septembrie 2021”, se arată într-un raport al Consiliului Fiscal.

Cheltuielile suplimentare provin atât din majorarea punctului de pensie (2019 – 1 septembrie 2021) cât și din modificarea formulei de calcul și noile drepturi instituite (începând cu 1 septembrie 2021).

Astfel, cheltuielile de asistență socială sunt previzionate să se majoreze de la 10,7% din PIB în anul 2019 la 11,4% din PIB în anul 2020, 13,4% din PIB în anul 2021 și 14,4% din PIB în anul 2022. Este dificil de imaginat cum o astfel de evoluție poate fi consistentă cu apropierea soldului bugetar de obiectivul pe termen mediu sau chiar și cu menținerea deficitului bugetar la un nivel inferior pragului de 3% aferent brațului corectiv al Pactului de Stabilitate și Creștere.

*pe 2019 a fost luat în considerare faptul că de la începutul anului punctul de pensie a fost 1.100 lei, iar pe ultimele 4 luni va fi de 1.265 lei

Ce spunea Comisia Europeană în iunie

Într-un raport din luna iunie, Comisia Europeană spune că noua lege a pensiilor, adoptată de Parlament în decembrie 2018, este susceptibilă să pună în pericol sustenabilitatea finanțelor publice.

„Punctul de pensie, adică principalul parametru utilizat pentru indexarea pensiilor, urmează să fie majorat cu 15% în septembrie 2019 și cu 40% în septembrie 2020. Legea pensiilor ar urma să modifice o serie de parametri utilizați pentru calcularea pensiilor. În special, se preconizează că valoarea punctului de pensie va crește, deoarece factorul de indexare utilizat la calcularea pensiilor existente nu ar mai urma creșterea prețurilor, ci ar fi raportat permanent la creșterile salariilor și ale prețurilor. În plus, perioada de cotizare utilizată la calcularea unei pensii va fi scurtată, ceea ce va duce la creșterea cheltuielilor cu pensiile noi. Pe de altă parte, eliminarea indicelui de corecție pentru pensiile noi (care stabilea o legătură parțială între prima pensie și salariu) va atenua creșterea globală a cheltuielilor cu pensiile cauzată de ceilalți parametri. Anumite probleme structurale care afectează adecvarea pensiilor rămân nesoluționate”, precizează raportul.

Vezi raportul CE


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






5693 vizualizari

  • +8 (14 voturi)    
    mda (Vineri, 30 august 2019, 15:55)

    SoulSearcher [utilizator]

    nea budai zice ca sunt bani...

    desi nea calin zice ca e gaura DEJA de 9 miliarde

    mai adaugam si astea 8 miliarde, si putem inchide pravalia numita romania, si fiecare sa se descurce cum poate, ca pe timpul razboiului... fiecare manca ce crestea in curte

    mai rau de astia de la bloc, ca o sa moara primii
  • +6 (16 voturi)    
    Variante: (Vineri, 30 august 2019, 16:05)

    comentatordiletant [utilizator]

    1) Dăncilă e atât de proastă încât crede că va ajunge președinte cumpărând pensionarii cu 8 miliarde și atât de ticăloasă încât să nu-i pese de consecințele economice pe termen lung

    2) Dăncilă e atât de răzbunătoare încât vrea să îngeuneze la maximum pietroiul agățat de gâtul cui îi va succede la guvernare și atât de ticăloasă încât să nu-i pese de consecințele economice pe termen lung
    • +7 (15 voturi)    
      Dancila doar a mostenit-o de la Dragnea (Vineri, 30 august 2019, 16:22)

      IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui comentatordiletant

      Legea este data de parlament pe vremea lui Dragnea.
      Da, isi inchipuia ca poate cumpara suficiente voturi, doar ca a avut o surpriza in mai...
      Si, da, presupun ca a vrut sa "otraveasca fantanile" pentru cei care vor veni dupa.
    • +1 (5 voturi)    
      Tertium datur! (Vineri, 30 august 2019, 16:43)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui comentatordiletant

      In cazul aceste, exista si a treia varianta: madam Veorica nu este de loc proasta, ci isi cunoste foarte bine electoratul!

      Asa, are certitudinea ca ajunge la Cotroceni!

      Dovada?
      Cu un sfert de ora in urma, pe FB, am vazut stirea, urmata de cometarii elogioasa si de critici la adresa "celor de dreapta, niste cipati, singurii care nu se bucura!"
      • -2 (2 voturi)    
        ;-) (Vineri, 30 august 2019, 17:57)

        comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui Jegul Cristian Ioan

        Da, e străveziu ce urmărește madam. Are și atuul că legea era votată de mult. Dar dacă situația stă și mai rău decât ne imaginam (cum vrea dl. Tări să ne facă să credem) consecințele aplicării ei - în plan economic - ar putea fi comparabile cu ale unui pietroi aruncată în apă. Amânări ale aplicării unor legi similare s-au mai văzut, chiar și sub glorioasa domnie a psd. Deci aplicarea măsurii e ca fațadele alea false aplicate peste clădiri istorice în ruină.

        Cât despre efectul electoral - nu cred că cei care pun aprecieri pe fb ar fi votat oricum cu altcineva; iar numărul noilor (eventual) adepți s-ar învârti undeva în jurul „marjei de eroare” din sondaje, absolut insuficient pentru o răsturnare de scor.

        De fapt variantele din postarea mea puteau fi mai multe, am ales doar două pentru că la toate cele n posibile partea a doua (cea pentru care am postat) suna la fel.
  • +1 (9 voturi)    
    Remarca referitoare la Comisia Europeana. (Vineri, 30 august 2019, 17:37)

    SCRAMBLED [utilizator]

    Citez din articol:
    "Comisia Europeană spune că noua lege a pensiilor, adoptată de Parlament în decembrie 2018, este susceptibilă să pună în pericol sustenabilitatea finanțelor publice."

    Va ro sa precizati de unde ati inteles asta.
    Din ce ati citat din raport CE nu rezulta o astfel de apreciere.
    De unde ati scos-o cu pericolul?
    Poate ar fi bine sa citati alt pasaj din raportul CE.

    Daca ati tras o anumita concluzie e bine ca citatuul sa aduca lamuriri. Eu personal, nu am tras concluzia cu pericolul din raportul CE.
    • +2 (4 voturi)    
      Deschide link-ul si citeste singur (Sâmbătă, 31 august 2019, 20:57)

      kokos [utilizator] i-a raspuns lui SCRAMBLED

      raportul CE daca nu crezi, Vezi punctul 11.
      • +2 (2 voturi)    
        Am citit raportul. Ai dreptate, dar... (Duminică, 1 septembrie 2019, 13:53)

        SCRAMBLED [utilizator] i-a raspuns lui kokos

        Linkul nu era activ atunci cand am comentat.

        In plus, cu acest prilej am remarcat acolo urmatoarea observatie - "Anumite probleme structurale
        care afectează adecvarea pensiilor rămân nesoluționate. Vârsta medie efectivă de
        pensionare este apropiată de media UE, dar nu este aceeași pentru femei și bărbați.
        Acest lucru, cuplat cu o perioadă de contribuție mai scurtă în cazul femeilor, duce la
        un decalaj de pensii considerabil între bărbați și femei." Decalaj, da, dar nu CONSIDERABIL.
        Decalaj "considerabil", aiurea in tramvai, exagerare ciudata in document oficial CE. Se pare ca autorii raportului nu prea cunosc realitatile de pe la noi. Oricum, decalajul "considerabil" se elimina cu legea noua a pensiilor.

        PS. Remarc instructiunile date Romaniei, destul de superficiale si avand aerul ca vin de la un organ conducator. Imi amintesc de indicatiile venite de la fostul CPEX PCR.
        Sa colectam impozite mai bine? Cum? etc. Ma abtin.
  • -2 (2 voturi)    
    pai dl preshe zise ca (Vineri, 30 august 2019, 23:47)

    alex562 [utilizator]

    nu e rau ca se da, pensionarii merita ?!
  • +8 (8 voturi)    
    chiar au crescut ? (Sâmbătă, 31 august 2019, 9:15)

    sareta [utilizator]

    De ce nu aveti curajul sa recunoasteti ca de fapt s-au redus la jumatate fata de perioada in care guverna PDL-ul ? Atunci valoarea pctului de pensie era 42 % din salariul mediu brut iar astazi(dupa ce v-ati jucat cu valoarea punctului de pensie),acesta a ajuns 19 % din salariul mediu brut ! Asta este cresterea pensiilor ? S-au furat 50 % din valoarea pensiilor si acuma cica se maresc cu 15 %...Ce hotie si cat de parsivi : au schimbat Legea pentru ca sa acopere golania .Daca se pastra Legea veche TOATA lumea ar fi avut acum pensiile duble .
    • +1 (1 vot)    
      Haide bre, (Duminică, 1 septembrie 2019, 15:13)

      SCRAMBLED [utilizator] i-a raspuns lui sareta

      Hotarati-va dragi postaci, sunt prea mari pensiile sau sunt prea mici pensiile? Vad ca ezitati.
      • +1 (3 voturi)    
        Incet cu pianul... (Duminică, 1 septembrie 2019, 22:04)

        sareta [utilizator] i-a raspuns lui SCRAMBLED

        Daca erai pensionar ai fi stiut ca punctele tale de pensie s-au obtinut numai prin raportare la salariul mediu ! Numai asa se respecta Constitutia care prevede DREPTUL matale sa beneficiezi de o pensie ce sa reflecte veniturile realizate in perioada in care ai contribuit la bugetul asgurarilor...Asa ca ar fi bine sa te hotarasti ,esti pensionar normal,esti cu pensie speciala sau postac ?Daca jonglezi pct.de pensie fara sa mai fie raportat la salariul mediu brut ,NU mai respecti conditia de a reflecta contributia ce ai avut -o....Dar ce sa vezi ,era nevoie de bani ptr.pensiile nesimtite
        • +1 (1 vot)    
          Interesant ... (Luni, 2 septembrie 2019, 13:07)

          SCRAMBLED [utilizator] i-a raspuns lui sareta

          Sunt pensionar pe puncte.
          Ma mira faptul ca insisti ca pensiile sunt prea mici. Cica, daca se pastra legea veche(iudaica, pesemne) aveam pensia dubla. Probabil ca daca era PDL_PNL aveam pensia dubla.
          Dar, atunci de ce clamati venirea falimentului prin marirea pensiilor.
          Sunt om normal cu pensie normala.

          PS. Valoarea punctului de pensie exprima 30% din salariul mediu brut pe economie. Acum. Va fi mai mare la anul si peste doi ani.
          Unde e jongleria?
          Da, zici ca pensia e mai mica. Atunci care e treaba cu pensiile prea mari.
          Lamureste-ma, stimabile!

          PS(iar). Nu ma lua cu expresia "postac"!
          Nu-mi permiti opinia?
        • 0 (0 voturi)    
          Aha. (Luni, 2 septembrie 2019, 13:11)

          SCRAMBLED [utilizator] i-a raspuns lui sareta

          Macar stiu ca compatimesti cu PDL-ul.
          Cinstit lautareste.
          Clar.
          Si cu asta ce-am realizat? Lamento gitan.(Nu e injuratura)
        • 0 (0 voturi)    
          Si, in concluzie ... (Luni, 2 septembrie 2019, 13:13)

          SCRAMBLED [utilizator] i-a raspuns lui sareta

          Pensiile sunt prea mici sau prea mari.
          Eu tot n-am inteles.
          Cu regret,
          Mos Ion Roata.
          • +1 (1 vot)    
            Sigur ,greu de inteles.. (Luni, 2 septembrie 2019, 15:40)

            sareta [utilizator] i-a raspuns lui SCRAMBLED

            1 -Cred ca esti singurul pensionar( pe pcte ) care este multumit de pensia sa ! 2 - Cand am afirmat ca pensiile ar fi prea mari ? 3 - La artimetica am invatat ca 30 % din 5.239 lei (adica salariul mediu brut comunicat de guvern)reprezinta 1.571 lei si nicidecum 1.265 lei ! 4 - Scuze ptr. expresia postac ,banuiesc sa aveti ceva doctorate ...5 - PNL/PDL/PSD nu intereseaza ,ptr mine nu conteaza decat Partida Romilor .


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version