Am cerut o situație a modului în care au fost cheltuiți banii publici în instituțiile statului, a declarat ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, într-o declarație de presă transmisă pe Facebook. "Situația pe care am primit-o a fost departe de a fi îmbucurătoare. Am găsit companii care nu au avut o analiză a situației economice financiare făcută în ultimii 10-15 ani", a spus el. Potrivit acestuia, reprezentanții MFP și-au lăsat laptopurile la Primăria Capitalei, iar după ce s-a decis suspendarea activităților cu persoane din exterior, au rămas acolo, fiind recuperate după.

Florin CituFoto: facebook

Citește și: Cîțu se plânge că le-a sechestrat Firea laptopurile

Alte declarații:

  • Inspecția finanțelor publice a ocolit toate aceste companii ani la rând. Printre acestea era și Primăria Municipiului București.
  • Se fac și la Ministerul Transporturilor, Ministerul Economiei. Aceste controale se vor face la toate instituțiile publice.

Despre Primăria Capitalei:

  • Veniturile Primăriei București în 2020 sunt în jur de 3,5 miliarde lei. Încasările în septembrie sunt la aproape 99%.
  • Sunt subvenții la energie și la transportul public, două cheltuieli importante. Bugetul a avut aceste sume pe trimestre. La execuție energia termică a fost plătită doar 331 milioane lei până în septembrie, din 935 milioane, cât este pe tot anul, iar la transportul în comun 624 milioane din 1,5 miliarde. Bani au fost trimiși la primărie.
  • Situația la datorii arată rău. Arată o administrare proastă a banului public.
  • În acest moment, Primăria Municipiului București are datorii către Elcen și Radet de 837 milioane lei.

  • Plata subvenției la energie. Prin OUG 135/2020 au fost alocați bani, un miliard de lei, iar acești bani puteau fi plătiți de Primăria Municipiului București pentru plata unor restanțe. Au fost alocați pentru plata subvențiilor. Plata către subvenție nu s-a făcut. Unde au ajuns acești bani și la cine? Vă promit că vom găsi până la urmă unde au ajuns acești bani.

  • Inspecția Economică Financiară a făcut o acțiune de control la Primăria Municipiului București. Acțiunea de control a fost suspendată pe 11 martie 2020. În acel moment, accesul echipei ministerului la sediul Municipiului București nu a mai fost permis, având în vedere dispoziția primarului general. S-a dispus suspendarea anumitor activități care implică interacțiunea cu persoane din exteriorul Primăriei. Nu ni s-a dat voie nici de la distanță să facem acest control. Laptopurile angajaților Ministerului Finanțelor au fost sechestrate o perioadă în sediul primăriei și le-am recuperat după aceea.

  • La data controlului, Primăria Municipiului București nu deținea o situație a contractelor încheiate privind investițiile în curs. Acesta fiind transmisă organelor de control la data de 16.07.2020, urmând ca la reluarea inspecției să fie verificate.

  • Este o instituție care nu a fost controlată de 10 ani.
  • Au fost constatate fapte care ar putea întruni elemente constituite ale unei infracțiuni, potrivit legii penale:

    • Angajarea de cheltuieli din bugetul local cu serviciul public de alimentare cu energie termică peste limita creditelor bugetare aprobate, fapt care constituie infracțiune.
    • Plata fără bază legală din fonduri publice în exercițiile financiare 2018 și 2019 în ceea ce privește serviciul public de furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat a unor pierderi induse în valoare de 80,3 milioane lei în condițiile neîndeplinire a obligației de a implementa programe de organizare a Radet și așa mai departe.
    • Plata fără bază legală din fonduri publice a sumei de 1,4 milioane lei fără TVA reprezentând contravaloarea unor așa-zise servicii prestate pe baza contractului de prestări servicii nr. 576 din 12.06.2019. Este vorba de un festival One Year to go Europe 2020.
    • Neasigurarea bunei gestiuni financiare în utilizarea fondurilor publice ceea ce a condus la prejudicii aduse bugetului local în valoare cumulată de 50,9 milioane lei, reprezentând pierderi înregistrate doar în exercițiile financiare 2017 și 2018 de către 18 operatori economici.
    • Plata din fonduri publice fără bază legală a sumei de 6 milioane lei în perioada 2012-2017 către RATB. A utilizat această sumă fără bază legală pentru susținerea unor activități, altele decât cele pentru acoperirea diferențelor de preț din tarif pentru transport public de persoane.
    • Neasigurarea bunei gestiuni financiare în administrarea patrimoniului public ceea ce a condus la prejudicii aduse bugetului local în valoare 8,5 milioane lei, reprezentând contravaloarea chiriilor încasate de RATB pentru spații închiriate proprietate publică a Municipiului București.
    • Prejudicii produse bugetului local în valoare de 47 milioane lei (...) Municipiul București a schimbat condițiile în care a inițiat, atribuit și derulat contracte. Sunt contracte a căror destinație a fost schimbată ulterior.
  • Pe lângă astea, au fost aplicate 6 amenzi și un avertisment.
  • Vom relua inspecția la Primăria Municipiului București pentru ceea ce nu am putut să verificăm până în acest moment.
  • În acest moment, efectuăm control la 5 companii înființate de Primăria Municipiului București.