Începând cu 1 ianuarie 2022, marii contribuabili vor fi obligați să completeze cele circa 800 de câmpuri într-un fișier xml. Practic, SAF-T va fi obligatoriu pentru ele. De precizat că urmează o refacere a listei marilor contribuabili. Proiectul, ce urmează să intre în faza de testare, este unul bun pentru contribuabili. Deși am repetat de multe ori, prin acest sistem, inspectorii fiscali nu se vor mai duce pe capul antreprenorilor pentru orice suspiciune, ci prin sistemul informatic inspectorii vor obține informațiile dorite de la contribuabili. Vor merge la firme doar după analiza datelor respective și doar dacă este nevoie. Cu alte cuvinte, nu se mai vine direct în inspecție pentru a se cere datele la fața locului.

Sediu ANAFFoto: Hotnews

În cadrul unui eveniment organizat de EY România, Elena Timofte, manager proiect SAF-T la ANAF, a răsuns la cinci întrebări puse de mediul de afaceri.

Cinci întrebări și răspunsuri

1. E posibilă reducerea numărului declarațiilor fiscale? Se poate elimina, de exemplu, D394?

Răspuns: Da, este unul dintre obiectivele proiectului de eliminare a unor declarații și de precompletare a altora. Trebuei realizată după o anumită perioadă de analiză a datelor și a corelărilor.

2. 1 ianuarie 2022 va fi prima raportare pentru marii contribuabili. Va fi o perioadă o perioadă intermediară de raportare opțională?

Răspuns: Nu. Obligativitatea va fi de la data stabilită. O să avem o perioadă de testare voluntară din iulie-august până în decembrie.

3. Cum s-ar putea înscrie firmele în proiectul pilot (perioada de testare n.r.)?

Răspuns: Vom publica pe portalul ANAF un formular web pe care se pot înscrie dezvoltatorii de software sau contribuabilii.

4. Va fi o limită de participare?

Răspuns. Noi sperăm să fie mulți interesați. Nu va fi o limită. Sperăm să avem capacitatea de gestionare a erorilor, să fie sistemele cât mai bine puse la punct astfel încât să nu fie probleme majore. E vorba de sistemele din partea contribuabililor.

5. Va putea fi depusă declarație rectificativă pentru SAF-F în cazul în care după depunere se constată existența unor erori?

Răspuns: Da, se va putea depune o declarație rectificativă cu fișierul integral depus, nu câmpuri, fiind mai ușor de gestionat. Ne referim aici la erori contabile, pentru că oricum sistemul la depunere va face validări sintactice și semantice.

HotNews.ro a mai scris pe tema acestui proiect. Chiar recent, într-un seminar organizat de PwC România, reprezentanții ANAF au vorbit pe această temă și s-au oferit informații relevante.

Au explicat atunci că firmele vor trebui să completeze 800 de tipuri de date într-un fișier xml.

“Aceste 800 de tipuri de date, pe cele mai multe deja le regăsim la nivelul ERP utilizat de contribuabili acum. Nu va fi o povară captarea acestor informații. Este clar că standardizarea este ceea ce noi avem nevoie ca să putea crea acele automatizări de care avem nevoie. Aș vrea să nu fie considerate aceste 800 de coloane ca fiind o cifră mare de către firme, un motiv de îngrijorare. Unele dintre ele se referă la cota de TVA sau diverse cote, unele la date repetitive preluate automat din sistem și mapate către zona de fișier de audit”, au explicat aceștia.

ANAF a observat că sunt contribuabili care nu utilizează toate modulele de gestiune sau nu le au integrate în același soft.

• Sunt contribuabili care utilizează module de facturare în softuri diferite și datele vor trebui să fie cumva mapate diferit. Soluții tehnologice există. Standardul 2.0 (arhitectura OCDE n.r.) îl considerăm perfect. Altul mai bun nu există pe piață.

Care este stadiul de implementare

ANAF a derulat etapa de analiză și design. Au fundamentat funcționalitățile sistemului și cele privind procesul de depunere a declarațiilor, respectiv platforma tehnică necesară susținerii SAF-T. Colegii din administrațiile fiscale europene le-au dat sfaturi.

În aprilie 2021 vor organiza o nouă rundă de discuții cu mediul privat pentru prezentarea arhitecturii și funcționalității sistemului astfel încât contribuabilii să-și ajusteze din timp sistemele informatice.

Beneficiile pentru mediul de afaceri, conform ANAF: reducerea costului conformării, timpului petrecut la sediile contribuabililor de către inspectorii fiscali, eliminarea anumitor declarații și simplificarea acestora.

Citește și:

Implementarea SAF-T și controlul ANAF: Firmele vor trebui să completeze 800 de câmpuri într-un fișier xml, dar ar fi beneficii pe termen lung. Curând se începe testarea, iar din 2022 va fi aplicat

Călugăreanu (ANAF): SAF-T va fi implementat obligatoriu pentru marii contribuabili din ianuarie 2022/ Vom reconstrui pachetele de contribuabili