Sistemul electronic One Stop Shop (Regimul special de TVA) este operațional, anunță ANAF, având în vedere că a fost implementat pachetul TVA privind comerțul electronic.

Sediu ANAFFoto: Hotnews

Conform fiscului, sistemul faciliteazã companiilor înregistrarea și declararea electronicã, precum și plata taxei pe valoarea adãugatã aferentã anumitor categorii de bunuri și servicii, în comerțul transfrontalier Business-to-Consumer (B2C).

Ghidul One Stop Shop Guide to the VAT One Stop Shop este disponibil în limba englezã pe site-ul Comisiei Europene.

În perioada urmãtoare documentul va fi disponibil și în limba românã.

La editura Monitorului Oficial a apărut lucrarea: Noi reguli de TVA in comerțul electronic de la 1 iulie, Ghid practic - autor Mariana Vizoli.

Schimbările din comerțul online de la 1 iulie

De la 1 iulie au apărut o serie de modificări în privința vânzărilor online. În România a fost publicată lunea trecută în Monitorul oficial transpunerea directivei europene.

În cadrul sistemului actual, bunurile cu o valoare mai mică de 22 de euro importate în UE de către societăți din afara UE erau scutite de TVA. Începând cu 1 iulie, această scutire este suspendată, astfel încât TVA să fie percepută pentru toate bunurile care intră în UE - la fel ca în cazul bunurilor vândute de întreprinderile din UE, explica recent Comisia Europeană.

“Studiile și experiența au arătat că această scutire era utilizată în mod abuziv, vânzătorii lipsiți de scrupule din afara UE etichetând greșit transporturile de bunuri, de exemplu telefoanele inteligente, pentru a beneficia de scutire. Această lacună le permite societăților respective să submineze concurenții din UE și reprezintă o fraudă estimată la 7 miliarde euro pe an în detrimentul bugetelor din UE, ceea ce duce la o sarcină fiscală mai mare pentru alți contribuabili”, menționează sursa citată.

Până acum, vânzătorii online trebuiau să fie înregistrați în scopuri de TVA în fiecare stat membru în care au o cifră de afaceri care depășește un anumit prag general, care variază de la o țară la alta.

De la 1 iulie, aceste praguri diferite au fost înlocuite cu un prag comun la nivelul UE de 10 000 euro, iar dacă pragul este depășit, TVA trebuie plătită în statul membru în care sunt livrate bunurile.

Ghișeul unic simplifică viața firmelor

Pentru a simplifica viața acestor societăți și pentru a le facilita vânzarea în alte state membre, comercianții online se pot înregistra acum pe un portal electronic denumit „Ghișeul unic” unde își pot îndeplini toate obligațiile în materie de TVA pentru vânzările lor în întreaga UE. Acest prag de 10 000 EUR se aplică deja din 2019 pentru serviciile electronice vândute online.

Conform Comisiei Europene, în loc să se confrunte cu proceduri complicate în alte țări, societățile se pot înregistra în propriul stat membru și în propria lor limbă. Odată înregistrat, comerciantul cu amănuntul online poate notifica și plăti TVA-ul la ghișeul unic pentru toate vânzările sale în UE printr-o declarație trimestrială. Ghișeul unic se va ocupa de transferarea TVA către statul membru respectiv.

Introducerea unui ghișeu unic pentru importuri destinat vânzătorilor din afara UE le va permite acestora să se înregistreze cu ușurință în scopuri de TVA în UE și să se asigure că suma corectă reprezentând TVA ajunge la statul membru în care este exigibilă în cele din urmă.

Pentru consumatori, spune CE, aceasta înseamnă mult mai multă transparență: atunci când cumpărați de la un vânzător sau pe o platformă din afara UE înregistrată la ghișeul unic, TVA-ul ar trebui să facă parte din prețul pe care îl plătiți vânzătorului.

„Înseamnă că nu mai există apeluri din partea serviciilor vamale sau de curierat prin care se solicită o plată suplimentară atunci când bunurile ajung în țara dumneavoastră, deoarece TVA-ul a fost deja plătit”, menționează CE.

Noile norme au intrat în vigoare la 1 iulie și afectează vânzătorii și piețele/platformele online, atât din interiorul, cât și din afara UE, operatorii poștali și curierii, administrațiile vamale și fiscale, precum și consumatorii.

Conform OUG care transpune directiva europeană:

• cei care vând prin intermediul platformelor privind comerțul electronic vor fi responsabili pentru plata TVA atunci când facilitează vânzări de bunuri din partea unor furnizori non-UE până la un plafon de 150 euro.

• S-a clarificat definiția vânzării de bunuri la distanță, astfel încât să reiasă faptul că se aplică și atunci când bunurile sunt transportate sau expediate în contul furnizorului, inclusiv atunci când furnizorul intervine în mod indirect în transportul sau expedierea bunurilor.