Când ANAF se crede ITM și emite decizii de impunere pentru diurna transportatorilor pe ultimii 5 ani

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Joi, 5 august 2021, 13:18 Economie | Finanţe & Bănci


TIR in trafic
Foto: Hotnews
Fiscul a demarat, de la începutul anului 2020, controale pe diurna șoferilor și se uită la ultimii 5 ani la transportatorii rutieri. Asta deși există o ordonanță din 2015 din care reiese că nu e cazul de așa ceva, iar dacă o instituție ar trebui să facă controale, ar fi vorba despre ITM pentru a decide dacă este vorba despre situația de detașare sau delegare, nicidecum ANAF.

Totuși, având în vedere că Fiscul se uită doar la Codul fiscal, iar pe ultimii 5 ani s-au strâns sume mari, cel mai probabil în final va lua tirurile transportatorilor, omorând totodată această industrie. Situația este similară cu cea din 2015. Atunci autoritățile au recunoscut că au greșit și au dat amnistie. De asemenea, au dat o Ordonanța de Urgență, prin Ministerul Muncii, pentru a nu se ajunge în această situație din nou și au pus câteva articole prin care transportatorii să poată să continue să se bată cu cei străini, altfel s-ar fi înregistrat în alte țări, ori poate ar fi mărit prețurile, ceea ce s-ar fi văzut chiar în prețurile noastre de la supermarket.

Conform transportatorilor, a existat o întâlnire cu Florin Cîțu și șefa ANAF, Mirela Călugăreanu (în 2020) care doar au ascultat situația și au dat de înțeles că vor veni cu clarificări. De atunci, transportatorii au trimis câteva zeci de solicitări.

(În 2015 autoritățile au reacționat diferit, au ascultat problema și au găsit rapid soluția, explicăm mai jos).

Firmele sunt obligate să plătească diurna. Toate țărilor europene oferă, conform transportatorilor. Chiar au fost cazuri în România în care unele firme s-au speriat de controalele ANAF, au decis să nu dea diurnă, dar șoferii s-au dus la ITM. Inspecția Muncii a obligat firmele să ofere până la urmă.

Cum s-ar desfășura controlul inspectorilor ANAF


Patronatele din transporturi au spus că firmele membre au anunțat: Am și eu control, am și eu control.

Potrivit acestora, sunt firme care au declarat că le-a venit inspectorul fiscal în firmă și a întrebat: „Ce ai în contul 625? Care sunt sumele pe diurnă? Pregătiți un tabel XLS și vă calculăm decizia de impunere”, au spus reprezentanții transportatorilor, în cadrul unui eveniment.

Asta fără a verifica nimic altceva.

Ar fi cam 200 de firme care au fost controlate până acum de ANAF.

Sunt situații în care firmele de transport au câștigat în instanță pe această speță, iar în altele au pierdut. Unele chiar la aceeași instanță, la diferență de 2 săptămâni cu același avocat.

Cele care au pierdut au intrat deja în faliment.

Problemă de interpretare a legislației


Problema este una de interpretare la legislației. Deși există în vigoare o OUG din 2015 (28/2015) a Ministerului Muncii din care reiese că transportatorii nu ar trebui să plătească contribuții sociale și impozit pe venit pentru diurnă, ANAF a decis să interpreteze legea în favoarea ei. Acea OUG din 2015 a fost dată după ce au existat discuții între transportatori și Guvern. Întrebarea era atunci dacă firmele să plece din țară și să se înregistreze în altele sau să rămână.

Fiind o legislație specială, ce ține de Ministerul Muncii, ITM-ul ar fi trebuit să spună dacă situația este una de delegare/detașare, nu ANAF. Fiscul practic a venit cu un punct de vedere exclusiv fiscal către UNTRR, fără să se uite pe legislația respectivă.

Ar fi trebuit plătite contributii și impozit dacă ar fi existat clauza de mobilitate în contractul de munca. Totusi, așa cum am spus, nu ANAF nu ar trebui stabilească dacă situația e delegare/detașare, ci ITM.

În 2015 problema a fost similară (interpretare deficitară a legii de către ANAF), iar atunci s-a dat amnistie. Practic au recunoscut autoritățile că legea este interpretabilă.

Transportatorii au avut parte de acea ordonanță (28/2015 care le permitea să ofere diurne fără a plăti contribuții sociale și impozit). E ciudat cum ANAF are memoria așa de scurtă și a decis să reinterpreteze creând o problemă similară cu cea anterioară.

Dacă transportatorii ar fi știut că trebuie să încadreze altfel diurna, atunci poate ar fi mărit tarifele și asta s-ar fi văzut, evident, în inflație, adică în prețurile din magazine, de exemplu. Asta dacă nu ar fi închis afacerile în țară, eventual să se mute la vecini, dacă nu pot fi competitivi în urma creșterii tarifelor.

Transportatorii nu vor avea de unde să plătească contribuțiile și impozitele pe ultimii 5 ani. Sumele ar fi mari. Cel mai probabil ANAF va lua tirurile și va încerca sa le vândă, omorând totodată industria românească de transport. Dacă se dorește asta, ar trebui ca Guvernul să anunțe oficial: că nu dorește transportatori români și să știe toată lumea un lucru.

Mai ciudat este că personalul navigant, de exemplu, beneficiază de diurnă, iar acolo ANAF nu s-a dus în control.

Neoficial, a existat recent un grup de lucru între Ministerul Finanțelor și cel al Muncii, dar fără niciun rezultat anunțat.

Decizia unei amnistii (din cauza interpretării deficitare a legislației) ar trebui luată la nivel de coaliție și să decidă ce se dorește: să se umple ANAF de tiruri sau transportatorii să-și continue activitatea?

Discutând neoficial cu persoane din Ministerul de Finanțe, acestea spun că o decizie în privința unei amnistii trebuie luată „de sus”, făcând referire Executiv. Tot neoficial, câțiva parlamentari ar lucra la o inițiativă legislativă în acest sens.

Dacă se dă amnistie: se clarifică legislația și se oferă diurne sau să se înregistreze transportatorii prin alte țări?

Având în vedere că este o industrie care se bate în mod direct cu cei de afară, competiția este foarte dură, cu aproximativ aceleași costuri, poate chiar mai mari în privința dobânzilor la credit sau leasing de exemplu, o decizie trebuie luată, dar alegerile din PNL stagnează situația, iar ANAF merge mai departe. Poate când se va putea lua o decizie, nu va mai avea Guvernul ce să salveze, dacă dorește totuși asta.

Deși au existat controale la unele firme în ultimii 5 ani, Fiscul nu a zis atunci că ar fi probleme


„În ultimii 5 ani au fost foarte multe controale ale ANAF care s-au finalizat fără reîncadrarea diurnei și nu ne-au atras atenția la controalele din ultimii 5 ani că am avea o problemă cu asta”, a declarat Lorena Sandu, consilier juridic UNTRR.

Ea a precizat că în septembrie 2020 s-au întâlnit cu Florin Cîțu, care era ministrul Finanțelor, și cu Mirela Călugăreanu, președinte ANAF și a atras atenția acestor probleme.

„De atunci și până acum am transmis 34 de adrese autorităților, rămase fără răspuns sau răspunsul venit de la autorități a fost același: legislația nu s-a schimbat. Suntem obligați să dăm diurnă. În schimb, în răspunsul primit de la ANAF rezultă că ei nu pot să schimbe contractul de muncă al unui șofer, asta o poate face Inspecția Muncii, dar cu toate acestea reîncadrarea diurnei o poate face ANAF, fără să aibă o decizie din partea inspectorilor muncii. Legislația nu s-a schimbat, însă diurna se reimpozitează”, a spus Lorena Sandu de la UNTRR.

Potrivit acesteia, România este a 8-a piață de transport rutier din UE.

„Toate statele europene își apără operatorii de transport, drept dovadă pachetul de mobilitate 1 care va produce efecte începând cu februarie 2022. Toate țările europene încearcă să-și protejeze transportatorii astfel încât să fie competitivi cu ceilalți operatori din statele membre. Numai în România se pun piedici”, a explicat ea.

Dialog, amnistie fiscală și clarificarea situației - asta vor transportatorii, altfel în septembrie urmează un mare protest la București


Transportatorii cer, în primul rând, dialog, și apoi amnistie fiscală pe orice speță de reîncadrare retroactivă a diurnelor și elaborarea unei note de orientare privind interpretarea prevederilor legislative referitoare la diurne/indemnizații.

În cazul în care nu sunt ascultați, în septembrie urmează un mare protest cu camioanele la București. Unele voci spun că ar dori să fie înainte de alegerile din PNL.

Privind în urmă, conform acestora, a fost constituit un grup de lucru format din Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii, ANAF și Inspecția Muncii la care transportatorii au fost invitați, dar care s-a suspendat înainte de a se clarifica situația.

Din cele 40.000 de firme de transport licențiate în România, 40% fac exclusiv transport comunitar sau activități combinate național/ bilateral/ intracomunitar. Cel puțin 10.000 de firme ar putea constitui obiectul unui control ANAF pe diurnă.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





18900 vizualizari

  • +13 (15 voturi)    
    Aprecieri ,,pozitive,, pentru anaf si altii (Joi, 5 august 2021, 13:36)

    bubalacap [utilizator]

    ANAF, institutie de forta ale statului, la fel ca celelalte.
    Ei stiu ca numai in tara, in instanta, se pot rezolva aceste litigii si magistratii au primit ordin ca orice litigiu financiar intre stat vs cetatean sa fie rezolvat in favoarea primului.
    Am ajuns in tara asta sa traim fara sperante. Traim intr-un stat mafiot ce fura cu legea (re-interpretata) de la oamenii cinstiti. Si câțu se batea cu caramida in piept ca o sa aduca/puna statul la nivelul cetateanului. Vorbe!
    Acum vin si ,,restante,, de plata pentru CASS-ul din 2017. Tot pe o re-interpretare a legii. Urmeaza sa platiti si pentru bonidficatiile acordate, binenteles, cu penalizari.
    Nu mai cred in promisiuni/resetari ale statului, solutia este sa inchideti obloanele si sa plecati in alte tari. Trist, dar adevarat!
    • +1 (1 vot)    
      diurne (Joi, 5 august 2021, 16:14)

      crisssssstyyy [utilizator] i-a raspuns lui bubalacap

      aveti perfecta drreptate..si este trist...
    • +5 (5 voturi)    
      Disperarea creste... (Joi, 5 august 2021, 19:24)

      Sympa [utilizator] i-a raspuns lui bubalacap

      Disperarea creste...

      Cutzu (cel destept) face datorii de trei ori mai mari, ca sa faca mai putin decat facea VEorica (cea proasta)*.

      Dar vine si vremea platii, si iaca, banuti nu mai sunt.

      Cum, despre pensii speciale si speciali/esentiali nu poate fi vorba cand e vorba despre reduceri....ce ramane? Sa mai ia un rand de piele de pe aia care muncesc si platesc dari pentru esentiali/speciali. Stat ratat, securist; lumina vine din Afganistan.

      *(iti dai seama cat de destepti sunt aia care sustin ca Cutzu ar fi destept si - in comparatie - Veorica, proasta)
    • +2 (2 voturi)    
      Dacă-i vorba de bani ANAF. (Vineri, 6 august 2021, 8:10)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui bubalacap

      Dacă-i vorba de condiții de muncă ITM. Punct.
  • +7 (9 voturi)    
    Tara tuturor posibilităților (Joi, 5 august 2021, 14:31)

    dx [utilizator]

    Doar cei fraieri plătesc taxe. În rest un popor de speciali, esențiali și privilegiați!
  • +1 (7 voturi)    
    anaf (Joi, 5 august 2021, 14:59)

    biromarket [utilizator]

    ANAF are drept de control la orice document al societatii cu privire la taxe si impozite ,deci in acest caz nu este absolut legal ultimi 5 ani si cu derogare 10ani,adica state,diurne,orice forma detransfer catre salariatii
    deci tot inclusiv contracte confidentiale(cazul contractului rcs dat publicitatti cu Mitica Dragomir)
  • +4 (8 voturi)    
    Anaf o institutie plina... (Joi, 5 august 2021, 15:44)

    FortApache [utilizator]

    ...de hoti, puscariasi in devenire...asta e.

    Traficul cu tigari din vami, rambursari de TVA ilegale, contrabanda cu produse petroliere, hotia cu antrepozitele fiscale, contrabanda cu alcol, cu cereale , legume si fructe....cateva operatiuni de baza din cadrul ANAF.

    Numai cand te uiti la cei din conducere iti dai seama ce infractori fura din banii de taxe pe care le platesti....

    La 3 lei pe kilometru cat se merge pe cursa de TIR in Romania....ce vreti bre sa le mai luati soferilor ?!?!
  • +5 (7 voturi)    
    diurne! (Joi, 5 august 2021, 16:12)

    crisssssstyyy [utilizator]

    Eu personal nu inteleg cum un sofer ar putea sa nu aibe clauza de mobilitate! Adica asta este jobul lui! Dar desigur nu -s de acord sa fie tratate ca si salarii, mi se pare absurd! Ei alearga toata ziu! Dar de ce pentru constructori si IT isti au legislatie favorizanta si pentru altii, nu exista? Mi se pare o discriminare maxima! Viata soferilor nu este usoara, ar trebui sa faca ceva ANAF ul pentru ei, ei isi gasesc la fel de usor joburi in afara ca si IT istii si medicii. Dar guvernantii nostri traiesc in lumea lor si ne privesc de pe niste piedestale fara sa coboae sa vada care este viata reala...
  • +6 (8 voturi)    
    Câteva adăugiri importante (Joi, 5 august 2021, 18:16)

    euload [utilizator]

    Ca una care cunosc situația în profunzime și din interior, îmi permit să fac câteva adăugiri:

    Au existat încercări repetate ale asociațiilor de transport de sensibilizare și conștientizare a autorităților, de corectare a alunecărilor de la spiritul și litera legii a celor care ar trebui să fie apărătorii acesteia – instituțiile statului, din păcate fără rezultat, deși transportatorii s-au arătat deschiși la a participa la un Grup de lucru cu Ministerul Finantelor, înființat în baza unui Ordin de ministru, grup din care reprezentantii MF s-au retras neanunțat și nemotivat în iunie 2021.

    Cu atât mai mult cu cât această campanie ANAF este un copy-paste a unei alte campanii (proiect pilot) din 2015, în care această problematică a mai fost încă o dată întoarsă pe toate părțile.

    Atunci, unitatea transportatorilor a reușit să blocheze acest abuz.

    Care este contextul în 2020-2021, pentru care ANAF s-a reîntors la această chestiune considerată închisă ? Lipsa de bani la buget? Lobby-ul vesticilor pe lângă politicienii români pentru a desființa transportatorii români care le fac concurență? Prostia?

    Pentru mine e greu de spus.

    Cert e că nu legislația e de vină, din moment ce toți specialiștii, fie în dreptul muncii, consultanți fiscali, avocați, specialiști în drept european susțin că abordarea ANAF e total pe lângă lege.

    Aș zice că pentru autoritățile care insistă pe impozitarea diurnelor li s-ar aplica sintagma: În mintea strâmbă și legea se strâmbă !

    Pentru cei care doresc, le e util sau vor să se convingă , iată o NOTĂ DE ORIENTARE de la specialiști, care este edificatoare atât pentru transportatori, cât și (ar trebui să fie) pentru guvernanți.

    https://www.euload.com/file//Raport_consultanta_indemnizatie_transnationala.pdf
    • +1 (3 voturi)    
      raspuns: lobby (Vineri, 6 august 2021, 8:46)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui euload

      Si as mai adauga niste tradatori de tara, la nivel inalt, de la noi.
  • +3 (11 voturi)    
    Ciudata confuzie (Joi, 5 august 2021, 18:23)

    oblio123 [utilizator]

    1. Evident ca ANAF controleaza, ITM n-are nicio o treaba cu diurnele, nu inteleg cum poate fi publicat un articol atit de superficial. E vorba de a analiza daca o suma acordata ca diurna nu ar trebui reincadrata fiscal drept salariu.
    2.Intotdeauna unde ai lege exista o problema despre cum o citesti - notiunile de drept nu se pot defini si aplica la modul perfect, sunt supuse ideii de interpretare. Cine isi aduce aminte de scandalul LuxLeaks(https://en.wikipedia.org/wiki/LuxLeaks), acolo era vorba de niste intelegeri intre multinationale si fiscul luxemburghez care asigurau efectiv clarificarea interpretarii legale, fiscul se angaja ca la situatia x sa aplice prevederea legala y intr-un anumit fel cert si prestabilit (ii zice tax ruling : https://en.wikipedia.org/wiki/Advance_tax_ruling)
    Culmea e ca intelegerile erau facute prin firmele de accounting (Big 4 ca una a murit la Enron)
    3. Empatizam cu transportatorii dar ne putem gindi de ce nu trece toata lumea pe diurne. Cred ca daca un manager de multinationala si-ar face contract pe salariul minim si cu diurna de 5K pe zi, logica fiscala vi s-ar parea buna daca ar veni cineva sa reinterpreteze.
    4. Pentru cine nu stie, diurna e o suma zilnica pentru hrana si mici cheltuieli ca idee. Cazarea, indemnizatia de detasare sunt separate.
    5. Nu discut aici despre ANAF si modul lor de judeca si actiona, e o problema pe care nici n-as sti de unde sa o incep. Justitia, fiscul si tot ce e sistem de stat par aproape imposibil de reformat.
    • +1 (3 voturi)    
      Confuzie e in capul tau. (Vineri, 6 august 2021, 18:50)

      Andrei18 [utilizator] i-a raspuns lui oblio123

      Diurna se acorda in conditiile legii, si e reglementata.
      Este necesar sa fii la o distanta minima fata de localitatea de domiciliu si o durata de minim 12 ore.
      Nu poti sa dai disurna inloc de salariu in conditiile in care tu nu te deplasezi in alta localitate si muncesti 8 ore.
      • -3 (3 voturi)    
        De unde ai aparut ? (Vineri, 6 august 2021, 23:14)

        oblio123 [utilizator] i-a raspuns lui Andrei18

        Ai sarit si tu de pe undeva. Articolul e chiar foarte confuz - pe nicio planeta din universul cunoscut nu decide ITM o situatie fiscala. Si e confuz si pentru ca nu prezinta exact care e speta si are si fumigene gen :"unele firme au refuzat sa dea diurna da' vezi dom'le e obligatoriu". Pe bune ? Iti dai seama ce firme tari sunt in Ro, s-or fi gindit sa dea banii direct in salariu si sa renunte de buna voie la avantajul fiscal si sa nu mai mearga pe varianta salariu minim si restul pe unde se mai poate(diurna si alte cai). Am inteles mai biine speta dintr-un pdf al carui link a fost postat de @euload mai sus, nu din articol.
        Iar pentru informarea ta si ca sa afli ca nu tot ce zboara se maninca, diurna intr-o companie privata poate avea orice valoare vrei, doar deductibilitatea fiscala are limite (sigur, sa dai peste prag poate parea stupid pentru ca oricum vor fi considerate venituri de natura salariala (asta insa e doar de ceva ani, au fost si vremuri mai bune :) ) In plus sunt situatii cind firmele fac asta din varii motive: de exemplu controlul nu e obligatoriu sa vina si daca trece timpul mai poti scapa sau daca ai vreun manager de top ii dai mai mult de 87.5EUR sau 50RON pe zi pentru ca e chestie de obraz.
        Bonus: daca renunti la autosuficienta ingimfata si citesti pdf-ul indicat mai sus o sa vezi ca pina si acolo se afirma ca "marea majoritate a transportatorilor" au respectat plafonul de 87.5EUR pe zi - adica nu toti, au fost si unii curajosi care au dat mai mult :)
        Revenind la speta, e mai complicata decit doar discutia cu diurna, sunt mai multe legi care prin coroborare pot duce la mai multe variante de calcul fiscal, la prima vedere, pentru cei cu diurna data pina in 87.5EUR nu mi s-ar parea nici mie ok sa-i recalculezi pina la nu stiu ce salariu minim din tara unde au activat - dar e mai complicat de atit, probabil fiecare speta are particularitati pe care nu le stim - tot ce vedem e ca se "negociaza" si apar articole.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by