Horeca ar avea nevoie pe litoral de încă 20.000 de oameni, în vara asta, iar asta s-ar putea simți chiar la restaurant, unde ciorba ar putea să vină mai rece, sau hotel, unde nu sunt suficienți angajați pentru room-service.

Litoralul romanescFoto: pixabay.com

Conform declarațiilor lui Romulus Badea, vicepreședinte al Patronatului importatorilor de forță de muncă și partener Soter&Partners, cei din Horeca nu au cu cine să lucreze.

„Anul trecut, pe litoral, au atras tot ce au putut. Au fost muncitori care în februarie cărau saci cu ciment și în iunie duceau farfuriile la mese, serveau clienții. Adică nu aveau niciun fel de pregărire profesională, dar dacă nu ai cu cine, nu te mai uiți la calitate, ci doar să poți să faci”, povestea el.

  • Am avut discuții cu cei din asociația pentru turism și cu autoritățile pentru că e o situație sensibilă datorită terminării stării de alertă. Pe scurt, avizele de muncă expiră în 60 de zile, ele se prelungesc practic prin viza de muncă, dar aceasta se dă uneori și în 6 luni.
  • Asta creează o situație foarte grea pentru angajatori. Au așteptat 6 luni pentru avizul de muncă și acum să expire nu-i convine nimănui, mai ales că acum se bazează pe oamenii ăștia.

“În discuțiile cu autoritățile, cei de la asociația pentru turism spuneau că estimarea lor este că în domeniul Horeca este nevoie de 50.000 de oameni, din care litoralul are nevoie de 20.000”, potrivit lui Badea.

Cei din Horeca ar fi trebuit să înceapă procesul de atragere de forță de muncă din afară de anul trecut

„Toți care s-au bazat pe faptul că s-ar putea să atragă forță de muncă străină și nu au început procesul anul trecut, acum au o problemă pentru că văd că din cauza întârzierii în procesul de imigrare, oamenii ăștia vor ajunge în toamnă, după ce trece sezonul”, a explicat Romulus Badea.

  • Sfătuiam anul trecut să-și planifice din timp pentru că la sfârșitul anului deja erau întârzieri mari. Toate semnele arătau că aceste întâzieri vor crește, nu se vor reduce. Acum fiecare și-a făcut sau nu planurile.

Soluțiile „de avarie” la care lucrează autoritățile

Autoritățile lucrează acum la niște soluții de avarie:

1. Măresc valabilitatea avizului de muncă de la 60 de zile la 180 de zile.

2. Soluția pe care au găsit-o este să permită angajatorului să depună dosarele pentru cerere de avize de muncă la orice organizație teritorială a Inspectoratului General pentru Imigrări. Înainte puteau doar unde aveau sediul.

„Personalul din Inspectoratul General de Imigrări este subdimensionat. Ei au în principiu schema de personal din 2017 când contingentul la nivel național era de 5.000 de oameni. Acum numai în București sunt 7.000 de cereri”, afirmă vicepreședintele Patronatului importatorilor de forță de muncă.

Sunt ambasade unde se dau avizele de muncă din contingentul trecut.

Estimările de necesar de forță de muncă au depășit acum 500.000. Văd și cei de la Ministerul Muncii ce se întâmplă, spune Romulus Badea.

Sunt două soluții:

1. Automatizarea – să vii cu capital și să fie un proces care poate să fie automatizat

2. Să imporți forță de muncă.

Piața locală e clar că nu acoperă. Recomandarea patronatelor pentru contingentul de anul viitor este de 200.000.

Unii patroni de hoteluri de pe litoral oferă aproape gratuit restaurantul în administrare

„Cei din turism spuneau că sunt situații în care patronii hotelurilor oferă aproape gratuit restaurantul în administrarea cuiva, iar singura cerință este să ofere micul dejun celor cazați în hotel. Ei nu pot să gestioneze restaurantul. Nu au personal”, a povestit Badea.

Într-o discuție cu autoritățile publice spuneau:

“Ne cerem scuze, dar anul ăsta ciorba s-ar putea să vină mai rece pentru că anu avem suficienți oameni care să servească la masă, s-ar putea ca așternuturile să nu le schimbăm în fiecare zi în hotel pentru că nu avem suficienți oameni care să lucreze pe room-service și calitatea va avea de suferit pentru că noi am ajuns să căutăm oameni cu două mâini și două picioare, nu cu pregătiri profesionale”.

Asta este situația turismului românesc în 2022.

O problemă privind muncitorii străini din Horeca

Sunt companii care au un hotel și la munte. Își mută oamenii dintr-o parte în alta.

“O problemă pe care o au acum este că angajează un muncitor necalificat să curețe piscina. Asta înseamnă că omul ăla are o funcție pe clasificarea ocupațiilor din România. Dacă îl mută la hotelul de la munte și-l bagă să facă curățenie în bucătărie, trebuie să-i schimbe funcția. El rămâne tot muncitor necalificat, dar trebuie să-i schimbe funcția”, a spus Badea.

  • Ca să-i schimbe funcția, trebuie să obțină un nou aviz de muncă. Trebuie să aștepte 5 luni până îl angajează dintr-o parte în alta sau trebuie să-l mute acolo și dacă în contractul de muncă figurează ca îngrijitor piscină, trebuie să lucreze cu aceeași denumire, deși face altceva, ceea ce nu e în regulă.

„Practic, toate procese astea întârziate pun angajatorul în situația de a lucra la limita legii, când de fapt este vorba de un muncitor necalificat. De ce trebuie să-i dai un nou aviz de muncă? Lasă-i domnule să schimbe funcția ca muncitor necalificat”, a mai afirmat Romulus Badea.