De aproape doi ani, inflația a revenit brutal în Franța. A început cu energia, apoi s-a răspândit la produsele alimentare. Între ultimul trimestru din 2021 și al doilea trimestru din 2023, prețurile de la raft au crescut cu 18,4% conform INSEE (Statistica franceză).

Cumparaturi la Carrefour in FrantaFoto: SYSPEO / Sipa Press / Profimedia

În fața acestui focar fără precedent, gospodăriile au reacționat, scrie Les Echos. În aceeași perioadă cheltuielile cu alimente ale francezilor au crescut doar cu 4,2%.

Un studiu publicat la sfârșitul lunii iulie de Nielsen arată că o treime dintre francezi spun că își limitează achizițiile de alimente și alte produse esențiale. „Coșurile sunt mai mici, cumpărăturile se fac zi de zi, nu săptămânal”, spune studiul.

Între ultimul trimestru din 2021 și al doilea trimestru din 2023, achizițiile de alimente din Franța au scăzut astfel cu 11,4% în volum. „Această scădere a consumului de alimente nu are precedent în datele compilate de INSEE din 1980 încoace”, scrie pe X (fost Twitter) François Geerolf, economist la Observatorul francez al condițiilor economice (OFCE).

„Vânzările noastre scad brusc în volum, semn că francezii strâng cureaua în așteptarea salariilor. Sunt gospodării care sar peste din ce în ce mai multe mese”, spune șeful unui retailer gigant.

Forțate să-și regândească bugetul, gospodăriile pun tot mai puține alimente în coș. S-au schimbat și obiceiurile de consum: nivelul ridicat al prețurilor i-a determinat să treacă la produse mai ieftine- mărci private, promoții - sau să treacă la mărci dintr-o gamă calitativă inferioară, dar mai ieftine. Potrivit Nielsen, aproape 20% dintre consumatori preferă achizițiile locale pentru a limita utilizarea mașinii.

Pentru sociologul Julien Damon, clasa de mijloc e cea mai afectată de „acest șoc”, pentru că membrii ei sunt cei care „sunt nevoiți să-și schimbe obiceiurile de consum”, a explicat el într-un interviu pentru „Echos".

Dar inflația a crescut foarte mult și gradul de insecuritate alimentară în rândul celor mai vulnerabili. Numai în 2022, cererea de ajutor a crescut cu 9%, 2,4 milioane de persoane fiind susținute prin intermediul rețelei de Bănci Alimentare.

Cu toate acestea, toate categoriile suferă din cauza creșterilor prețurilor. Într-un sondaj Ifop din iunie trecut, mai mult de jumătate dintre respondenți (53%) au declarat că au renunțat să mai cumpere „des” un anumit produs alimentar, iar peste un sfert (28%) spun că au sărit peste o masă în mod regulat.