În anul 2023 vânzările din comerț au crescut anemic, cu nici 2%, potrivit unui anunț făcut marți de Statistică. Vânzările cu amănuntul sunt un indicator economic important care îți arată cum merge economia. El aproximează destul de bine consumul privat, principalul motor al economiei. Gândiți-vă la toți oamenii și la firmele implicate în producerea, distribuirea și vânzarea bunurilor pe care le folosiți zi de zi: alimente, haine, combustibil și așa mai departe.

Frigider plin cu alimenteFoto: Jacques Alexandre / Alexandre Jacques / Profimedia

Când consumatorii își deschid buzunarele, economiei îi merge bine. Rafturile din magazine încep să se golească, iar noi comenzi sunt plasate pentru a re-aproviziona mărfuri de înlocuire. Fabricile, la rândul lor, comandă și ele mai multe materii prime.

Atunci când consumatorii se simt nesiguri cu privire la viitor și decid să amâne momentan să mai cumpere un frigider nou sau să-și înlocuiască mobilierul, economia încetinește. Asta s-a întâmplat anul trecut. În asemenea momente, Guvernele recurg la reduceri de taxe pentru a da un impuls economiei. Lăsând mai mulți bani în mâinile consumatorilor, aceștia încep iar să consume, iar economia re-decolează.

Sectorul de vânzare cu amănuntul cuprinde multe bunuri, inclusiv îmbrăcăminte, electronice, mobilier pentru casă și produse alimentare. Statistica măsoară aceste vânzări atât în online cât și în magazinele fizice.

Vânzările din comerț se supun și unor tendințele sezoniere, cauzate de obicei de modificări ale cererii consumatorilor din cauza unor factori externi, cum ar fi vremea sau vacanțele. De exemplu, în lunile de iarnă oamenii ies mai puțin din casă sau își fac cumpărăturile online, iar de Crăciun acestea explodează. De asemenea, în lunile de concediu vânzările încetinesc, oamenii bronzându-se pe plajele grecești, bulgărești sau în altă parte.

Ciclurile economice joacă, de asemenea, un rol esențial în evoluția vânzărilor din comerț. Aceste cicluri sunt perioadele în care economia este fie în faza de expansiune, fie de contracție. Aceste fluctuații au un impact direct asupra încrederii consumatorilor, afectând disponibilitatea acestora de a cumpăra produse.

Decembrie 2023 comparativ cu noiembrie 2023

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul în luna decembrie 2023, comparativ cu luna precedentă, a crescut, pe ansamblu, cu 3,9%, datorită creşterii înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 18,6%. Scăderi au înregistrat comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-3,7%) și vânzările de produse nealimentare (-3,2%).

Anul 2023 comparativ cu anul 2022

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul din anul 2023, comparativ cu anul 2022, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 1,9%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+3,8%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,6%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,4%.