Competitia in domeniul fiscal este un fenomen in crestere, in special intre tarile din Europa Centrala si de Est, aceasta contribuind la atragerea de investitii, dar si la cresterea mobilitatii fortei de munca, potrivit unui studiu al KPMG. Intre statele membre UE exista variatii semnificative in ceea ce priveste nivelul cotelor de impozit pe venit, noile tari membre din Europa Centrala si de Est care au aderat incepand cu 2004 avand cote mult reduse fata de celelalte state membre.

In 2005, Romania a inlocuit sistemul progresiv in care cota maxima era de 40%, cu o cota unica de 16%, astfel incat la momentul aderarii tara noastra avea cea mai mica cota din UE. Insa, in 2008, Romania a fost eclipsata de Bulgaria care are acum o cota unica de 10% si de Republica Ceha, unde s-a introdus recent o cota de 15%.

Ca si Romania, Bulgaria si Republica Ceha, multe alte state din regiune au inlocuit sistemul progresiv cu un sistem bazat pe cota unica. Astfel, Estonia a redus in 2008 cotele de impozit de la 26% la o cota unica de 21%, iar Slovacia a trecut de la 38% la cota unica de 19%. Lituania a implementat o reducere de 6 puncte procentuale anul trecut ajungand la 27%, iar anul acesta a mai redus impozitul pe venit cu inca 3 puncte procentuale pana la un nivel de 24%.

"Cota unica de 16% a avut un mare success in a relansa cresterea economica din Romania, nu numai pentru ca a oferit cetatenilor putere de cumparare crescuta, dar si pentru ca a facut mai putin costisitor pentru companii sa angajeze directori de top. Romania are o cota de impozit foarte competitiva si pentru profiturile companiilor, ceea ce a contribuit la atragerea investitiilor. Cu toate acestea, dupa cum arata acest studiu, competitia in domeniul fiscal este un fenomen in crestere, in special intre tarile din aceeasi regiune, si in consecinta, guvernele trebuie sa fie in permanenta la curent cu nivelul de dezvoltare al statelor vecine", a declarat Patrick Leonard, partener in cadrul departamentului de taxe al KPMG Romania.

Totusi, un regim fiscal favorabil consta in ceva mai mult decat cota impozitului pe venit, atrag atentia reprezentantii firmei de consultanta.

Dupa cum explica Niculae Done, partener in cadrul departamentului de taxe al KPMG Romania, "o cota scazuta a impozitului pe venit poate fi compensata de alti factori, cum ar fi impozitele indirecte. In Romania, sistemul fiscal este inca complicat, cu schimbari dese, care descurajeaza investitorii. Aceasta inseamna ca se pierde mult timp cu administrarea fiscala, ceea ce implica o reducere a resurselor umane si materiale disponibile activitatilor productive".

"Acest lucru contribuie in mod indirect la povara fiscala, deoarece costurile de conformitate sunt mari. De aceea, guvernul trebuie sa contribuie, in continuare, la succesul cotei unice si sa imbunatateasca claritatea si stabilitatea legislatiei fiscale", a mai spus acesta.

La nivel mondial, cotele maxime de impozit pe venit au scazut de la o medie de 31,3% in 2003 la 28,8% in 2008. Cu toate acestea, contribuabilii din Uniunea Europeana inca platesc taxe la cele mai ridicate cote, cu o medie de 36,4%, fiind urmati de contribuabilii din zona Asia-Pacific cu o medie de 34,6% si de cei din America Latina cu 26,9%.

La nivel national, cele mai ridicate cote de impozit din lume sunt suportate de locuitorii Danemarcei, cu o cota maxima de 59%, urmati de suedezi, a caror cota a coborat anul trecut de la 57% la 55% si de olandezi, cu 52%.

Dintre cele 87 de tari in care a avut loc studiul, 33 au redus nivelul impozitului in ultimii sase ani si doar sapte au o cota marginala de impozit mai mare in 2008 decat aveau in 2003. Printre marile economii europene din vest, Franta a realizat reduceri semnificative ale cotelor de impozit, de la 48,1% in 2003, la 40% in 2007. Germania a redus de la 48,5% la 45%, stationand o mica perioada, intre 2005 si 2006, la 42%.