Numarul de intarzieri la plata al companiilor s-a dublat in luna noiembrie, potrivit datelor Coface, agentia de evaluare financiara apreciind ca acesta este un semn al agravarii crizei financiare in Romania. Aproximativ 60% dintre aceste incidente provin din sectorul constructiilor, fiind urmat la mare distanta de sectoare precum distributia bunurilor de larg consum sau IT.

Criza de lichiditati a companiilor din Romania este confirmata si de cresterea numarului de companii ale caror instrumente de plata sunt refuzate de banci datorita lipsei fondurilor din conturi, mai atentioneaza Coface. De exemplu, din 3.500 de companii verificate in ultimele doua luni in baza de date a Coface, 5% dintre acestea erau consemnate cu incidente de plata, iar doua treimi dintre acestea apareau cu incidente noi.

"Desi numarul de incidente in sine este unul ingrijorator (in cazul nostru discutam de o crestere a numarului cu 30% fata de verificarile din prima jumatate a anului) si mai ingrijorator este ca in foarte multe cazuri incidentele sunt inregistrate de companii care in anul 2007 prezentau situatii financiare bune", se arata in comunicatul Coface.

Datele agentiei de evaluare financiara arata ca numai in lunile octombrie si noiembrie s-au deschis aproape 2000 de noi proceduri de insolventa, iar evolutiile observate in cadrul procedurilor de colectare a debitelor evidentiaza faptul ca procedura insolventei este din ce in ce mai des utilizata si a devenit o masura de recuperare a debitelor restante chiar si in cazul in care debitorul este o companie mare si aparent solvabila.

Criza de lichiditati si gradul de indatorare ridicat al companiilor romanesti determina ca procedura insolventei sa nu reprezinte in toate cazurile o masura eficace: lipsa lichiditatilor impiedica companiile sa isi plateasca creditorii aflati chiar sub amenintarea insolventei, iar indatorarea face ca in proportie de peste 90% activele firmelor sa fie gajate catre banci.

In aceste conditii, Coface recomanda companiilor sa manifeste o mai mare prudenta in relatiile cu partenerii de afaceri.