Bancherii si-au mai inmuiat glasurile de protest dupa ce guvernul a aprobat noile reglementari privind protectia consumatorilor de servicii financiare si promit sa isi canalizeze atentia catre clienti. Pe de alta parte, autoritatile avertizeaza ca aceasta politica sa nu degenereze si sa se ajunga la imaginea unei caprioare inconjurate de lupi.Nemultumirea bancherilor legata de noile reglementari privind protectia consumatorilor de servicii financiare s-a diminuat substantial in intensitate, scrie Alexandra Popa pe Conso.ro

Acum principala problema cu care se confrunta bancile nu este comisionul de rambursare anticipata redus, ci transpunerea noilor reguli in cadrul propriilor sisteme informatice.

“Problema de transpunere a noii ordonante nu este obligatia de a percepe un comision de rambursare anticipata limitat, ci costurile generate de alte prevederi”, a precizat Zoltan Major, vicepresedinte la UniCredit Tiriac Bank, in cadrul Forumului de Retail Banking 2010, organizat de Finmedia.

Bancile trebuie sa isi adapteze sistemele informatice astfel incat sa se poata alinia la toate impunerile privind anumite monitorizari sau notificari catre clienti, precum si la perceperea de costuri diferentiate pe categorii.

Unul dintre exemplele pe care Major le-a dat este perceperea unei dobanzi penalizatoare reduse la credite pentru clientii care se afla in situatii precare, precum somaj sau deces in familie.

“Clientii vin la noi si ne spun ca se afla in astfel de situatii. Nu putem sa calculam dobanda manual pentru ei, ar fi un cost prea mare. Procedura trebuie automatizata”, a exemplificat acesta. Dar schimbarile informatice impun costuri substantiale, considera bancherii, intr-o perioada in care acestia si-au propus rationalizarea tuturor cheltuielilor.

  • Bancherii promit sa fie mai atenti cu clientii

Dupa ce ani de zile preocuparea principala a fost cota de piata, bancherii promit sa isi aplece mai mult privirea si catre clienti.

“Ne indreptam si noi catre un customer service approach (n.r. orientarea catre client). Asistam de un an de zile la trecerea de la crestere pe baza de volum catre o crestere bazata pe servirea clientilor. Poate nu se intampla cu rapiditatea cu care ar trebui sau nu peste tot, dar vorbim deja de o tendinta”, a precizat Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank.

Mai mult, clientii buni vor avea de castigat deoarece vor fi din ce in ce mai doriti de bancile comerciale. Aceasta politica deja exista in ofertele principalelor banci comerciale, care vand produse preferentiale clientilor vechi, celor care si-au rambursat la timp creditele in trecut sau clientilor care achizitioneaza produse la pachet.

“Noi facem eforturi sa fidelizam clientii. Sunt campanii in sfera bancara prin care sunt atrasi studentii, iar veniturile obtinute de banci din vanzarea acestor produse sunt aproape de costuri deoarece se doreste atragerea celor tineri”, a precizat Petre Bunescu, director general adjunct la BRD.

Noua politica este salutata de autoritati dar pe de alta parte este primita cu un oarecare grad de scepticism, in special prin prisma experientelor anterioare cu care s-au confruntat clientii.

“S-a vorbit aici despre transparenta si incredere. De ce oare consumatorii nu au incredere si doresc mai multa transparenta? Cand Euribor scade dar dobanda la credite ramane nemodificata cum se mai poate vorbi despre transparenta?”, a atras atentia Mihail Meiu, director la ANPC, in cadrul seminarului bancar.

El a precizat ca tendinta care trebuie sa domine acum in piata este creditarea responsabila, deoarece atat consumatorii care au imprumutat cu frenezie, dar mai ales finantatorii care i-au creditat sunt vinovati pentru situatia prezenta.

In plus, Meiu a subliniat ca orientarea catre consumator trebuie sa se faca in mod corect si a avertizat bancile sa nu profite de obligatia de a modifica prevederile contractelor vechi de credite, pentru a insera diverse “soparle” care nu au legatura cu ordonanta nou adoptata.

“Consumatorul trebuie sa stea in centrul atentiei, dar nu ca o caprioara in mijloc, cu lupii in jur”, a concluzionat Meiu.

  • Bancherii si cea mai veche meserie din lume

O alta problema ridicata de bancheri este necesitatea de a-si diversifica rapid portofoliul astfel incat sa poata compensa scaderea incasarilor din dobanzi, pe fondul reducerii substantiale a activitatii de creditare.

“In 2008, profitul sistemului bancar a fost de 4 miliarde lei. In 2009, a scazut la 800 milioane lei”, au tinut sa precizeze bancherii in cadrul forumului.

In consecinta, daca veniturile din dobanzi nu mai reusesc sa duca la atingerea tintelor de profit, o pot face comisioanele din diverse alte servicii bancare.

“Ce se intampla pe termen scurt cu creditarea? Cel mai probabil scenariu este stagnarea. Cand vorbim de retail nu mai trebuie sa vorbim doar de creditare. Avem un potential ridicat de crestere pe partea de servicii aditionale, pana cand creditarea isi va reveni”, a precizat Catalin Parvu, presedintele Piraeus Bank.

Pe de alta parte, Protectia Consumatorului nu se lasa impresionata de cifrele de profitabilitate in scadere si nu abdica de la cele trei principii pe care si-a propus sa le imprime la nivelul sistemului bancar: transparenta, mobilitate, echitate.

“Bancile nu vor muri. Creditarea este una dintre cele mai vechi activitati din lume, se mentioneaza despre imprumut si in Biblie. Mai exista si o alta cea mai veche meserie din lume si inca se mai practica, deci sa nu ne facem griji ca sistemul bancar va intra in colaps”, a precizat directorul ANPC.

  • Ce aduc in plus noile reglementari?

Ordonanta de urgenta propusa de ANPC si adoptata de guvern este transpunerea in legislatia romaneasca a unei directive europene.

Principalele modificari aduse constau in limitarea comisioanelor de rambursare anticipata la cel mult 1% pentru toate creditele nou acordate sau aflate in derulare. De asemenea, dobanzile trebuie obligatoriu exprimate in functie de un indice al pietei, iar bancile nu vor mai avea voie sa modifice comisioanele sau marja de dobanda fara acordul clientului.

In 90 zile de la intrarea in vigoare reglementarilor, bancherii trebuie sa propuna clientilor acte aditionale prin care sa aduca la standardele nou impuse prevederile din contractele vechi.

In cazul in care clientii nu semneaza sau nu isi exprima opinia asupra conditiilor propuse, se considera acceptare tacita, insa numai asupra clauzelor care transpun prevederile legii.

Citeste integral pe Conso.ro