Un sfert din companiile carora le-au fost restructurate creditele nu reusesc sa le achite, a declarat marti Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC, care a mai precizat ca in cazul persoanelor fizice procentul este mult mai mic. El a spus ca prima jumatate a acestui an a fost caracterizata de o continuare a impactului crizei economice asupra populatiei si firmelor, care s-a resimtit si la nivelul sistemului bancar.

"Din 100 de credite restructurate la companii, 25 nu mai reusesc sa continue. 75 reusesc sa se salveze. La persoanele fizice procentul este si mai bun. Aici foarte putini nu reusesc sa tina pasul", a declarat Radu Gratian Ghetea la un semninar pe teme economice organizat de Mediafax.

Cu toate acestea, el a spus ca bancile sunt pregatite sa restructureze creditele acelor persoane care au avut de suferit de pe urma inundatiilor si a celor care lucreaza la stat.

"Incepand cu 1 iulie vom avea un nou impact. Acei clienti care lucreaza la stat vor avea venituri mai putine si, de ce nu, trebuie sa luam in considerare marile pierderi care s-au acumulat si urmeaza sa fie socotite sau calculate in perioada urmatoare, ca urmare a calamitatilor in partea de nord-est a tarii. In aceste conditii este de asteptat ca acei oameni care au fost loviti de inundatii sa aiba unele probleme in rambursarea creditelor", a explicat Ghetea.

El a mai aratat ca bancile nu vand sau vand foarte putine dintre activele obtinute in urma executarilor silite, pentru ca nu exista o piata pentru astfel de bunuri.

"Nu se vinde nimic sau se vinde foarte putin pentru ca nu exista o piata pentru asa ceva. Faptul ca o banca ajunge sa execute un client este sfarsitul unei incercari de a gasi o solutie", a spus Ghetea.

Presedintele CEC a dat un exemplu din judetul Timis, unde in urma vanzarii unui activ, in valoare de 830.000 lei, nu s-a reusit nici acoperirea cheltuielilor cu executorul bancar.

"Astfel, clientul a ramas in continuare dator la banca, iar activul s-a pierdut. Nu aceasta este dorinta bancilor. Vrem sa gasim solutii pentru orice client care se dovedeste de buna credinta", a aratat presedintele CEC care este si presedintele Asociatiei Romane a Bancilor.

Radu Gratian Ghetea a mai spus ca unii clienti nu vor sa discute cu banca, deoarece manifesta "sindromul doctorului".

"Exista unii clienti la care se manifesta sindromul doctorului: nu ma duc la doctor pentru ca s-ar putea sa aflu ca sunt bolnav. Invit clientii, care chiar au ajuns intr-o faza cronica, sa vina la banca pana nu e prea tarziu. Daca executi un activ al unui client nu inseamna ca a scapat", a continuat Ghetea.