Finantele au publicat Ordinul privind contabilitatea simplificata. Vezi cine are dreptul sa o aplice, cine nu are acest drept si in ce consta acest ordin

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 26 iulie 2011, 11:54 Economie | Finanţe & Bănci


 documente
(26 Iul 2011) PDF, 141KB
Incepand chiar cu situatiile financiare aferente acestui an se aplica sistemul contabil simplificat, se arata in Ordinul publicat luni in Monitorul Oficial. „Contribuabilii ce se incadreaza in conditiile din noile reglementari si vor intocmi situatii aferente anului 2011 vor trebui sa aplice in cel mai scurt timp politici contabile de implementare a noului sistem si de schimbare a planului de conturi, tinand  cont ca situatiile financiare anuale sunt rezultatul intregii activitati contabile desfasurate in anul 2011”, a declarat consultantul fiscal Adrian Benta.

  • Cine aplica noile reglementari contabile simplificate ?
“Pot opta pentru sistemul contabil simplificat – pentru acestia fiind optional-  persoanele juridice ce in exercitiul precedent au indeplinit concomitent urmatoarele doua criterii: cifra de afaceri din anul precedent a fost mai mica de suma de 35.000 Eur si totalul activelor detinute sunt in valoare mai mica de 35.000 Eur. Intrucat cursul de schimb este cel al BNR valabil la finele anului precedent- 4.2848 Lei/Eur, rezulta ca cifra de afaceri si valoarea activelor este de 149.968 lei", explica Adrian Benta, consultant fiscal la BentaConsult
 
Potrivit lui Benta, societatile nou infiintate pot opta pentru aplicarea sistemului de contabilitate simplificat. "Daca in al doilea an de raportare depasesc criteriile amintite, acestea inceteaza sa aplice reglementarile contabile simplificate. Acestea vor conduce contabilitatea conform OMFP nr. 3055/2009 privind contabilitatea armonizata cu directivele europene. De asemenea, societatile ce au depasit unul sau ambele criterii de marime intr-un exercitiu financiar, vor trece la conducerea contabilitatii conform OMFP nr. 3055/2009, cu modificari ulterioare", mai spune consultantul fiscal.

  • Cine nu are dreptul sa opteze pentru sistemul contabil simplificat ?
Adrian Benta explica:” Noile reglementari nu se aplica:
1) Persoanelor juridice ale caror valori mobiliare sunt tranzactionate pe o piata reglementata;
2) Persoanelor juridice ce intra in perimetrul de consolidare a unei societati mama (societati afiliate );
3) Societatilor nationale, societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, regiilor autonome, institutelor de cercetare, societatilor cooperatiste;
4) Persoanelor juridice cu activitatea reglementata si supravegheata de CNVM, CSA, BNR si Comisia de supraveghere a pensiilor private;
5) Subunitatilor din Romania a unor persoane juridice straine cu activitatea  reglementata si supravegheata de CNVM, CSA, BNR si Comisia de supraveghere a pensiilor private"

  • Ce cuprind situatiile financiare simplificate ?
Acestea cuprind numai formularul de bilant si formularul contului de profit si pierdere. La depunere acestea vor fi insotite de o declaratie de asumare a raspinderii pentru conformarea situatiilor cu sistemul simplificat. Daca o societate comerciala indeplineste crieteriile pentru adoptarea sistemului simlificat, dar nu doreste sa il utilizeze, aceasta are acest drept, si va conduce contabilitatea ca si pana acum, conform OMFP nr. 3055/2009, privind contabilitatea armonizata cu directive europene.

  • Cateva detalii privind sistemul simplificat
 
Principiile contabile, planul de conturi si instructiunile de utilizare a conturilor, formularul de bilant sunt adoptate ca anexa la prezentul ordin si sunt publicate in Monitorul Oficial 522 bis.
Cititi atasat si proiectul anexei

"Din acest proiect putem vedea cateva aspecte structurate de noi astfel:transpunerea conturilor in alte simboluri; metode de evaluare la intrarea/iesirea din patrimoniu; corectarea erorilor contabile; principii contabile; formularele de bilant si cont de profit si pierdere", explica Benta.

  • Planul de conturi: Numarul conturilor se reduce semnificativ
"Foarte bine pana aici numai ca se modifica simbolurile de conturi, ca in exemlele de mai jos:
1.Conturi vechi „ 211 Terenuri, 212 Constructii” sunt transpuse in contul nou „210  Imobilizari corporale„
2.Conturi vechi „301 Materii prime si 302 Materii consumabile” sunt transpuse in contul nou „300 Materii prime si materii consumabile„
3.Conturi vechi „401 Furnizori si 404 Furnizori de imobilizari„ sunt transpuse in contul nou „400 Furnizori„
4.Conturi vechi 4111 Clienti si 419 Clienti creditori sunt transpuse in contul nou „410 Clienti”, spune consultantul fiscal.

  • Regulile de evaluare a bunurilor la intrarea in entitate
"Sunt aceleasi cu actualele reglementari, astfel la intrarea in patrimoniu se utilizeaza urmatoarele metode:
 a) Costul de achizitie pentru bunurile cu tilul oneros
 b) Costul de productie pentru bunurile realizate in unitate
 c) Valoarea de aport pentru bunurile suscrise la capitalul social
 d) Valoarea justa pentru bunurile primite cu titlu gratuit sau constatate plus la inventar

Metode utilizate la iesirea din gestiune a stocurilor. Sunt aceleasi cu cele deja reglementate:
a) Primul intrat primil iesit – FIFO
b) Ultimul intrat primul iesit – LIFO
c) Costul mediu ponderat – CMP

Pentru comertul cu amanuntul este permisa utilizarea evidentei stocului la pretul cu amanuntul si utilizarea metodei de scadere din gestiune prin repartizarea diferentelor de pret (metoda coeficientului K). In functie de specificul activitatii este permisa utilizarea metodei costului standard, cu obligatia ca diferentele fata de costul de productie sa fie recalculate.

Corectarea erorilor contabile
  • Se efectueaza intodeauna numai pe seama contului de profit si pierdere ! (in esenta pentru acest tip de societatii cu cifra de afaceri mai mica de 35.000 Eur, probabil nu exista eroare semnificativa si nu se utilizeaza contul de rezultat reportat).
  • Ca si in reglementarile deja existente, eroarea se corecteaza la data constatarii si se interzice modificarea situatiilor financiare deja depuse.
  • In cazul corectarii unei erori contabile ce a generat o pierdere nu se va realiza nici o distribuire de dividend, pana nu se acopera pierderea generata de eroare.
Principiile contabile agreate
  • Ca reglementare generala se aplica contabilitatea de angajamente, cu inregistrarea in contabilitate a activitatii economice la data tranzactiei si nu pe masura incasarii sumelor.
  • Cheltuielile si veniturile rezultate direct si concomitent din aceiasi taranzactie se inregistreaza simultan in contabilitate.
Sunt recunoscute urmatoarele principii contabile: Principiul continutitatii activitatii; Principiul permanentei metodelor; Principiul prudentei; Principiul independentei exercitiului; Principiul evaluarii separate ; Principiul intangibilitatii bilantului de deschidere; Principiul necompensarii.

  • Formatul bilantului si al contului de profit si pierdere
Formularele sunt intr-adevar simplificate. Bilantul contine un numar de 24 de randuri, sub forma de lista, iar prezentarea pozitiilor este in ordinea inversa a lichiditatii activelor si in functie de exigibilitatea datoriilor (de la activ imobilizat la cheltuieli in avans si de la datorii pe termen scurt la capitaluri permanente).

Contul de profit si pierdere contine un numar de 8 randuri, pornind de la cifra de afaceri catre rezultatul perioadei. Formularele nu sunt insotite de note explicative.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





14522 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    Super tare ! Au modificat planul de conturi!!! (Marţi, 26 iulie 2011, 12:10)

    contabil [anonim]

    Foarte tare !!! Foarte bine ca le-au aprobat !!!

    Dar dece ne complicam cand poate sa fie simplu. La ce trebuia sa modifice insa si planul de conturi ?

    Furnizorii ramaneau in 401 ca si pana acum, si nu in 400. Clientii in 411 si nu in 410.

    Era foarte simplu.

    Pastrai un analitic si preluai si celelalte conturi de langa el, nu introduci noi conturi :(((
    • +1 (5 voturi)    
      simplificarea complicata (Marţi, 26 iulie 2011, 12:54)

      timeghost [anonim] i-a raspuns lui contabil

      La noi se procedeaza in felul urmator:
      1. Se concepe ceva extrem de complica.
      2. CInd deja sa obisnuit omul cu ele, le simplifica,
      3. Ca sa fie simplu treci prin pasi si mai complicati.
  • +3 (3 voturi)    
    Bravo (Marţi, 26 iulie 2011, 12:26)

    caragiale [anonim]

    Bravo ! Excelenta initiativa , mai respira si micile societati caci era stupid ca o mica societate sa fie obligati sa tina "si pe tata si pe mama".
    Din pacate au trebuit 20 de ani ....
  • +4 (4 voturi)    
    nedumerit (Marţi, 26 iulie 2011, 12:51)

    Dedalus [anonim]

    Totusi, mie nu mi s-a parut ca ar fi fost vreo problema cu bilantul la a 12-a sau la a 6-a...

    Faptul ca sunt mai putine conturi nu e neaparat un avantaj, pentru ca si inainte, unde nu aveai ce scrie, nu scriai si gata...

    Mai mult, faptul ca sunt altfel numerotate conturile si faptul ca esti obligat sa treci la sistemul "normal" cand depasaesti 35.000 EUR, cred ca va face pe multi sa nu apeleze la aceste sistem.

    Dificultatea consta pana acum in completarea trimestriala a unui vraf de declaratii, si nici macar aia nu ar fi asa grav, daca nu ar fi amenzi cocosatoare pentru situatia in care bunicu" cu firma de 5000 (cinci mii eur) cifra de afaceri anuala nu ar fi uita declaratia nustiu care- sunt amenzi de pana la 100 milioane de lei pentru nedepunere!

    Mai trebuie depuse si declaratiile trimestriale, sau nu?

    Am citit ordinul si nu reiese acest lucru.

    Daca trebuie in continuare depuse, toata povestea asta cu "simplificarea" nu valoreaza nici cat o ceapa degerata.

    Daca nu mai trebuie depuse, sau daca trebuie depuse daor anual, atunci imi scot palaria in fata singurei masuri reale pentru dezvoltarea economica luate in ultimii 20 de ani.
    • +1 (1 vot)    
      Anual (Marţi, 26 iulie 2011, 15:56)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      In document am extras urmatorul paragraf.

      3. – (1) Entităţile care la data bilanţului exerciţiul financiar precedent au îndeplinit
      concomitent următoarele două criterii:
      - totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro, inclusiv,
      pot opta pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate. În acest caz, ele
      întocmesc >>> situaţii financiare anuale <<< simplificate care cuprind:
      - bilanţ simplificat (cod 10),
      - cont de profit şi pierdere simplificat (cod 20).
      • +1 (1 vot)    
        Anual - doar bilantul (Marţi, 26 iulie 2011, 16:19)

        ela [anonim] i-a raspuns lui Dan

        restul la fel ca inainte
        daca mai ai si ceva intracomunitar - lunar obligatoriu
  • +1 (5 voturi)    
    Cifra de afaceri mica, mica (Marţi, 26 iulie 2011, 16:52)

    denvarel [utilizator]

    Halal simplificare. Cifra de afaceri sub 35000 euro au firmele minuscule care nu au o pondere semnificativa in PIB.
    O firma de comert cu amanuntul, alimentara de la parter, are cel putin dublul acestei sume ca cifra de afaceri.
    Cui se adreseaza doamne aceasta reforma fiscala? Firmelor inghetate?
    • +6 (6 voturi)    
      mai sunt destule firme mici (Miercuri, 27 iulie 2011, 0:19)

      Erwin [anonim] i-a raspuns lui denvarel

      Nu toate firmele pe care voia Pogea să le desfiinţeze au dispărut. Cumva trebuie să ne câştigăm şi noi existenţa, având în vedere că n-am trecut pe PFA, care oricum plătesc acum toate alea şi stau la cozi la fel de mult. Dacă nu faci comerţ şi nu ai angajaţi nu ai cum să ajungi la 35000 euro anual în condiţiile crizei. Măsura asta ar fi bună dacă ar fi fost făcută cu cap, adică contabilitate în partidă simplă pentru toate firmele mici, până la limita de firmă medie. Că se schimbă nişte conturi este doar bătaie de cap pentru contabili.
  • +1 (1 vot)    
    mda (Miercuri, 27 iulie 2011, 5:25)

    I [utilizator]

    stie cineva cum se face contabilitate in SUA? au atatea conturi sau numai la noi vrea sa stie statul si ce ai mancat azi dimineata. Is tare curios ce fac cei de la finante cu toate datele astea... (in afara de statistici).
    • +1 (1 vot)    
      Din auzite... (Miercuri, 27 iulie 2011, 10:45)

      George [anonim] i-a raspuns lui I

      ... se pune accent pe conturile de trezorerie (numerar sau prin banca). Rezultatele financiare se determina dupa niste grile puse la dispozitie de fiscul american (au drept de deducere cheltuielile efective - in baza actelor justificative -, dar si unele cote permise de lege). In general, evidenta contabila este mult mai simpla, chiar in cazul firmelor mari, doar calculul profitului si a obligatiilor catre stat ar fi mai complicate. Dar, in final, se plateste catre stat mai putin decat in Romania sau decat in oricare stat european.
  • 0 (2 voturi)    
    anaf (Miercuri, 27 iulie 2011, 7:42)

    contabilu' satului [anonim]

    hotarirea e buna insa baremul aplicat este cam jos.e gresit.ar fi trebuit sa puna in aplicare la o cifra de afaceri pina la 150.000-200.000EU anual.
    in felul asta usura mare parte din contabilitatea mult mai multor firme.ar mai fi scazut si birocratia.
    cred ca simplificarea asra e buna pentru pfa-uri si taximetristi...iar astia nu sunt grosul.
    ca de obicei ....in bunul mers romanesc...o idee buna ajunge la aplicare o beshina fasaita.
  • +2 (4 voturi)    
    DE LA BUN INCEPUT (Miercuri, 27 iulie 2011, 7:54)

    pointless man [utilizator]

    pragul cifrei de afaceri mi s-a parut MULT prea mic. Dar teroristii din administratia bolsevica nu renunta asa usor. Ei nici macar nu inteleg ce-i aceea o afacere mica sau de fapt inteleg dar in felul lor: pe cei mici ii poti beli mult mai usor decit pe ai mari, cum sa-i scapi din mina ? Vorba lui Lenin: vom zdrobi burghezia intre pietrele de moara ale taxelor si inflatiei. Plus niscai obiceiuri fanariote.
  • -1 (1 vot)    
    carliontzi (Miercuri, 27 iulie 2011, 11:04)

    Dedalus [anonim]

    Pierdere de vreme si bataie de cap degeaba.

    Am reusit o simplificare complicata.
  • 0 (0 voturi)    
    nu inteleg (Miercuri, 27 iulie 2011, 16:54)

    carmen [anonim]

    Cum sa aplici 2 sisteme contabile in acelasi exercitiu financiar? Sistemul simplificat ar trebui aplicat de la inceputul unui exercitiu - adica de la 1 ian. Altfel cum se respecta principiul continuitatii metodei? Dar ce ne miram noi daca am avut si mai multe modificari ale sistemului de impozitare in acelasi execitiu? !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by