Ungaria vrea să vadă dacă este viabilă construcția unei linii de mare viteză Budapesta - Varșovia

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 13 mai 2019, 10:22 Economie | Industrie Feroviara


Tren din Ungaria
Foto: MAV Start
​Agenția de dezvoltare a infrastructurii din Ungaria a desemnat companiile care vor realiza studiul de fezebilitate pentru propusa cale ferată de mare viteză dintre Budapesta și Varșovia. Între cele două orașe sunt 800 km și călătoria poate dura între 9 ore și jumătate și 14 ore. O propunere este și construcția unor linii care să permită viteze de peste 300 km/h, dar probabil că proiectul ar costa enorm. O variantă ar fi, cum au arătat consultanți din Polonia, să se aleagă un proiect mai ieftin care să scadă însă timpii de parcurs la 5 ore - 5 ore 30 min.

Cele patru țări din grupul de la Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria) au semnat în octombrie 2018 un acord prin care promiteau că vor analiza mai multe variante pentru a construi linii de mare viteză care să facă transportul feroviar un concurent real pentru cel aerian în regiune.

Acum, Ungaria face un pas și a desemnat companiile câștigătoare care vor realiza un studiu de fezabilitate până în 2022. Contractul este de 4 milioane dolari și de el se va ocupa firma NSV Varsó.


Dintre cele patru țări, Polonia stă cel mai bine, având trenuri Pendolino ce rulează cu 200 km/h, viteza urmând a fi crescută pe unele porțiuni la 230 km/h. În Cehia și Ungaria sunt porțiuni de 160 km/h, iar în Slovacia, de 140 km/h. Diferența față de România este nu doar că aceste țări au trenuri mai noi, ci și mai rapide, fiind sute de kilometri unde viteza medie trece de 100 km/h.

Pentru linia Budapesta - Varșovia se are în vedere în special ruta prin Bratislava și Brno, dar va fi analizat terenul. Se va lua în considerare construirea unei linii care să permită ”măcar” viteze maxime de 250 km/h, dar vor fi analizate și posibilități mai îndrăznețe: 300 km/h sau chiar 350 kmh.

La primele discuții ale țărilor din grupul de la Vișegrad s-a luat în considerare și schimbarea rutei, prin Cracovia, și chiar ocolirea totală a Cehiei. Dacă se va decide construcția unei linii, decizia va trebui să țină cont de foarte mulți factori, inclusiv geografia terenului, fiindcă dacă se va decide că linia va trece prin zona muntoasă a Carpaților, costurile cu tunelurile și viaducturile vor fi mult mai mari.

Între cele două capitale sunt aproximativ 800 km și cea mai rapidă călătorie durează 9 ore și jumătate, cu schimbare la Breclav, în Cehia. Trenurile directe fac cam 10 ore și jumătate.

În proiect se vor căuta soluții pentru ca noua linie să poată fi integrată cu sistemele de transport ale orașelor prin care trenurile vor trece.

Principalul obstacol va ține de costuri. În Europa de Vest, costul liniilor de mare viteză stil TGV este în medie de 20-25 milioane euro/km, cu sub 10 milioane euro/km în zonele de câmpie, dar și cu peste 50 milioane euro/km pentru cele montane. Pentru finanțare se ia în discuție și varianta chineză care cu siguranță va stârni multe controverse.

Dacă o astfel de linie se va construi, lucrările vor dura mulți ani, dar este mult mai probabil că o linie de viteză Budapesta - Varșovia va exista, decât o linie Cluj - Budapesta. La noi se fac pași mici și către un proiect mult mai simplu: modernizarea, electrificarea șiu dublarea liniei Oradea - Cluj.

Surse: Rail Journal, Hungary Today


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















1476 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    Pai sa treaca prin ... (Luni, 13 mai 2019, 10:36)

    Habermas [utilizator]

    zona de campie a Carpatilor, si vor iesi mult mai ieftin :)

    In Romania, nu avem nevoie de trenuri de mare viteza, deoarece vrem sa le uitam la peisaj fara sa fim grabiti.

    Lasand gluma la o parte, cat tara este condusa de la Micul Istanbul, Romania va trai ca Anatolia.
    • 0 (0 voturi)    
      Romania va trai mai bine.... (Luni, 13 mai 2019, 17:51)

      paonipao [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      numai atunci cand Moldova nu va mai vota psd-ciuma rosie ca in ultimii aproape 30 de ani!
      Crezi ca daca se muta capitala la “Ias” sau la Vaslui, voi moldovenii veti trai mai bine?!

      Problema nu este locul de unde se conduce...ci oamenii ce conduc din acel loc!
  • +2 (2 voturi)    
    Ro = lumea a treia (Luni, 13 mai 2019, 10:38)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Guvernata de urmasii celor care si-au anexat tara ca sa o jefuiasca. Un teritoriu de hoti care voteaza hoti care fac legi pentru hoti, ramas cu 100 de ani in urma Europei. O tara fara viitor din care un sfert dinn populatie a emigrat si a scuipatt in urma si alte milioane vor pleca. Raman gunoaiele, borfasii psd+alde+umr si cei care si-au cumparat loc in cimitire,
  • 0 (2 voturi)    
    poza? (Luni, 13 mai 2019, 11:11)

    Renew [utilizator]

    Care-i legatura cu Palatul Belvedere din Viena (poza atasata articolului)?
    • -3 (3 voturi)    
      tot bleu acoperisul dar... (Luni, 13 mai 2019, 12:27)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui Renew

      Seamana dar nu rasare :) Mai uita-te odata pe poza Belvedere, e pe Wikipedia.
      • +1 (1 vot)    
        ?? (Luni, 13 mai 2019, 12:57)

        Renew [utilizator] i-a raspuns lui mcris

        Nu tre sa ma uit pe wikipedia...ma pot uita direct la palat. Si pe wikipedia este doar fatada sudica a palatului. mai cauta...mai informeaza-te...
        • 0 (0 voturi)    
          Este o poza care contine (Luni, 13 mai 2019, 15:47)

          Habermas [utilizator] i-a raspuns lui Renew

          o macheta a unui tren (in partea de jos), daca inteleg eu bine, si o POZA de fundal (in spatele machetei) a palatului Belvedere (ai dreptate cu palatul). Banuiesc ca este intr-un muzeu.
      • 0 (0 voturi)    
        Este Belvedere... (Luni, 13 mai 2019, 18:15)

        paonipao [utilizator] i-a raspuns lui mcris

        http://restless.ro/wp-content/uploads/2017/06/DSC00592.jpg


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by