Statul român nu reușește sub nicio formă să cumpere trenuri noi. Licitațiile au fost ratate una după alta și se caută soluții de avarie

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 27 octombrie 2020, 15:40 Economie | Industrie Feroviara


Tren al CFR Calatori
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Anul trecut în aprilie era lansată o licitație de cumpărare a minim 40 de trenuri electrice noi și, dacă totul ar fi mers ca la carte, primele trenuri ar fi putut ajunge până la final de an. O altă licitație a fost lansată în decembrie pentru cel puțin 20 de trenuri noi de lung parcurs. Nimic nu s-a concretizat din cauza unor blocaje legislative, din cauza contestațiilor și din cauza caietelor de sarcini întocmite necorespunzător. Acum, se caută noi soluții, fiind luat în calcul inclusiv un memorandum în Guvern. Cert este că România nu este în stare să cumpere trenuri noi, iar instituția prin care trebuie cumpărate trenurile dă vina pe cadrul legislativ.

Un memorandum în Guvern pentru achiziția trenurilor noi de călători ar putea fi soluția pentru a debloca licitațiile prin care Ministerul Transporturilor încearcă de anul trecut să semneze două contracte pentru cel puțin 60 de rame noi dar cu posibilitatea de suplimentare până la 120 de trenuri, scrie Radio România Actualități.

Pentru achiziția de material rulant nou, Comisia Europeană a pus la dispoziția României peste un miliard de euro, însă cele două contracte sunt departe de a fi semnate și de aceea un memorandum în Guvern ar da posibilitatea atribuirii fără a se mai aștepta decizia instanței.

Conform legislației europene, trenurile noi trebuie cumpărate doar prin intermediul unei instituții care și-a atras foarte multe critici pentru (in)activitatea sa: Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Astfel, pentru cel mai important contract și anume achiziția a 40 de rame electrice regionale cu posibilitatea suplimentării până la 80 de trenuri ,pe 2 noiembrie se așteaptă pronunțarea deciziei la CAB (desemnarea câștigătorului poate fi contestată) iar pentru contractul prin care se cumpără între 20 și 40 de trenuri Inter - regionale suntem la a treia suspendare a licitației.

Gigi Gavrilă, președintele ARF, a fost întrebat despre soluția unui Memorandum, soluție care a fost utilizată și pentru atribuirea de contracte pentru autostrăzi: ,,Sincer să fiu nu știu despre această soluție. O să vorbesc cu colegii de la CNAIR (Compania de Drumuri) și să vedem în ce măsură se potrivește situația. Categoric, vom încerca să promovăm un astfel de memorandum în Guvern dacă se poate. Inclusiv conducerea Ministerului este hotărâtă și ne dorim să finalizăm cât mai rapid această licitație. Există un interes la nivel internațional foarte mare pentru aceste licitații pentru că vorbim și de o perioadă de întreținere care, într-o primă etapă poate este de 15 ani dar poate fi extinsă până la 30 de ani. (...) Aceasta a fost și prima licitație, din păcate culoarele justiției sunt încurcate” a explicat la Radio România Actualități, Gigi Gavrilă, președintele ARF.

Haosul în care ARF a împins licitația este justificat de conducerea ARF prin contestațiile din instanțele de judecată. ”Toate proiectele mari de infrastructură din România petrec în medie circa doi – trei ani prin diverse instanţe, din cauza sistemului legislativ pe care încercăm să-l corectăm de ani de zile, dar cu rezultate foarte mici, aproape insesizabile la nivelul marilor companii. Sistemul, sub masca unei false concurenţe libere, este atât de permisiv marilor firme, încât poate obliga autorităţile contractante la revizuirea documentaţiilor de licitaţii, conform specificaţiilor propriilor produse. Ridicolul situaţiei este atât de mare, încât, uneori, după ce firmele au obţinut în instanţă modificările solicitate, ulterior acestea nici nu se mai sinchisesc să depună oferte. Situaţia este total inversă în cazul majorităţii statelor puternice din UE.”, a declarat, într-un interviu pentru Agerpres, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă.
Gavrilă a explicat și în ce stadii se află cele două licitații

Dacă ne referim la licitaţia pentru cele 40 de rame regionale, aceasta nu este anulată, ci, începând cu data de 12 martie 2020 şi până în prezent, dosarele licitaţiei se plimbă între diverse instanţe, Tribunal/Curtea de Apel, ca urmare a diverselor plângeri depuse de ofertanţi unii împotriva celorlalţi sau împotriva ARF.

La licitaţia pentru RE-IR, în data de 23 septembrie 2020 s-a anulat automat procedura de atribuire, după ora 15:00, fiind un atribut de ordin tehnic ce ţine de sistemul electronic SICAP. Astfel, comisia de evaluare a putut constata anunţul automat generat în SEAP "Această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere ofertă nu au existat ofertanţi care au depus oferta".






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3267 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    singura solutie (Marţi, 27 octombrie 2020, 16:03)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    pentru noi sa luam ceva e sa ni le doneze cineva. Pur si simplu vine cu ele la granita tramvaie trenuri ce-or fi si sa ne zica: luati-le ! Si daca nu puteti voi sa le impingeti pe sine le-mpingem noi pana unde va trebuie. Si gata ce atata vanzoleala si chinuiala.
    • +7 (7 voturi)    
      Nu cred, ai uitat de donatia ap. de extras plasma? (Marţi, 27 octombrie 2020, 18:21)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Incompetenta si coruptia ucide! Direct si indirect!
      Votez USRplus ca m-am saturat de USL!
  • +5 (7 voturi)    
    Prostii (Marţi, 27 octombrie 2020, 16:04)

    cetateanulmodern [utilizator]

    Vorbeste numai prostii Gavrila asta, nu toate proiectele mari de infrastructura petrec 2-3 ani in instantele de judecata.Doar cele cu dedicatie.. In Romania toti cei care nu sunt in stare sa faca ceva dau vina pe cadrul legislativ. Normal ca daca vrei sa faci caiete de sarcini cu dedicatie pentru paraindarat ai contestatii si actiuni in justitie.In acest caz dupa cum spune si articolul la final licitatia a fost anulata din cauza ca nu au fost depuse oferte.De ce? Au fost cerintele prost facute, bani prea putini, nu s-a ajuns la "intelegere"?
    • +1 (3 voturi)    
      Nu zau? (Marţi, 27 octombrie 2020, 19:16)

      feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui cetateanulmodern

      Ia zi-ne si tu , daca ești asa de cunoscător cate contracte nu au fost contestate deloc in instanta? Ca eu nu cunosc decât unul, cel cu podurile dunărene. In rest toate au fost contestate întâi documentația de licitație , dupa care rezultatul atribuirii. Întotdeauna ofertantul de pe ultimul loc contesta pe câștigător și începe dansul. Problema in România este ca nu se plătește taxa de timbru de 5 sau 10% din valoarea contractului ca sa le taie cheful de plângeri inutile. La Simeria Sighișoara plângerile au durat 2 ani de zile ca in final instanta sa dea câștig de cauza CFR-ului. Deci 2 ani pierduți ca Thales nu a vrut sa admită ca a pierdut.
      Din păcate din cauza timpului pierdut prin tribunale firmele oneroase au timp să-și promoveze directorii care sa-i "ajute" sa câștige.
      Nu exista contracte cu dedicație din cauza ca managementul la CFR se schimba din 6 în 6 luni deci pana se face o licitație se schimba 3-4 directori.Care fiecare are alți prieteni. Mai mult Licitațiile au aceleași cerințe deci nu este favorizat nimeni având in vedere ca toți cei care au participat au câștigat cate o bucățica. Dimpotrivă cerințele sunt foarte lejere astfel ca oricine poate participa inclusiv cinezi, sarbi, turci etc.
  • +7 (7 voturi)    
    Legislatie de doi bani (Marţi, 27 octombrie 2020, 16:10)

    bigbrother [utilizator]

    facuta de un Parlament plin de parveniti pusi pe capatuiala si modificata de fiecare data cand interesele partidelor si firmelor o cer, "prietenii stiu de ce". Iar vom pierde bani europeni, iar vor trece ani si calea ferata va fi din ce in ce mai distrusa, trenurile vor merge si mai incet ca acum si politicienii vor fi fi si mai bogati.

    Vor urma o serie de declaratii sforaitoare in media, politicienii se vor intrece in a arata cu degetul in orice directie decat spre ei si vor gasi vinovatii oriunde decat unde trebuie. Si lucrurile se vor uita si iar mai trece timpul, iar o luam de la capat.

    Ce e de facut?
    - Remunerarea muncii in functie de rezultate.
    - posibilitatea concedierii mult mai rapide a lenesilor, cei care vin la munca ca sa aiba unde se duce si a celor care pun bete in roate din sistemul de stat
    - concedierea celor care fac caiete de sarcini la misto, chiar nu raspunde nimeni de calitatea acestor proiecte de la inceput la sfarsit??
    - Interzicerea numirii in functie a oamenilor politici, toate posturile sa se ocupe prin concurs
    - schimbarea legislatiei urmand exemplele altor tari din Europa
    - black list cu firmele contestatare si mai ales, actionarii acestor firme (se inchid si deschid altele)

    si lista poate continua. Vin alegerile parlamentare, poate ar fi cazul sa incercam sa schimbam ceva, oameni total noi la timpuri noi.
    • +4 (4 voturi)    
      Cateva observatii (Marţi, 27 octombrie 2020, 19:21)

      feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      "concedierea celor care fac caiete de sarcini la misto, chiar nu raspunde nimeni de calitatea acestor proiecte de la inceput la sfarsit??"
      Caietele sunt făcute de firme de proiectare plătite de statul roman cu milioane euro.
      "- Interzicerea numirii in functie a oamenilor politici, toate posturile sa se ocupe prin concurs"
      In mod ironic asa e legea, dar directorii sunt numiți interimar din 6 in 6 luni.
      "- black list cu firmele contestatare si mai ales, actionarii acestor firme (se inchid si deschid altele)"
      sunt firme mari Alstom, Siemens, Aktor etc. Dar baietii au bani de lipit afise si alte materiale electorale.
      Cea mai simpla soluție : taxa de timbru de 10% din prețul contractului. Ai pierdut in instanta la revedere milioane de euro.
  • +1 (5 voturi)    
    solutia este schimbarea (Marţi, 27 octombrie 2020, 16:42)

    Bokila [utilizator]

    incompetentului absolut pe nume Gigi Vasile
  • +3 (5 voturi)    
    scuze pentru eroare (Marţi, 27 octombrie 2020, 16:43)

    Bokila [utilizator]

    Gigi Gavrila
    • +3 (3 voturi)    
      ARF-ul nu este doar Gavrila. (Marţi, 27 octombrie 2020, 19:25)

      feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui Bokila

      ARF-ul a fost fabricat peste noapte din oameni care nu au nici o experienta in calea ferata. Gavrila este printre putinii care avea o oarecare experienta. Numai ca si el are șefi si politruci care dau ordine. Si ce lipsește cel mai mult din ARF sunt avocații.
  • +1 (5 voturi)    
    zxzxzxz (Marţi, 27 octombrie 2020, 21:01)

    solar [utilizator]

    hai cu licitația neamule ! afara cu electroputere craiova ! si cu astra vagoane arad ! la fiare vechi cu ele ! să vină franțujii. să vina nemții ! pînă și turcia să vină ! unde sunt miile de ingineri proiectanți aferenți acestor foste uzine ? ”afară” ? a, da uitasem ! au fost ai lui ceaușescu și trebuiau eliminați ! ps nu sunt procomunism ! am participat la revoluția de la timisoara . n=am votat niciodată psd ! trebuie să jur pe biblie pentru asta ? ok ! pun mîna și jur !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by