China a prezentat un tren cu sustentație magnetică ce va fi capabil să atingă 600 km/h și va circula peste 10 ani, scriu publicațiile chineze. Trenul a fost produs de CRRC Qingdao Sifang și este parte a unui proiect uriaș de dezvoltare a acestei tehnologii speciale. În lume sunt puține sisteme Maglve din cauza costurilor mari de dezvoltare și a faptului că este imposibilă conectarea cu sistemele convenționale roată - șină.

Trenul Maglev super rapid din ChinaFoto: Captura Youtube

China lucrează de câțiva ani la un concept de tren Maglev care să atingă 600 km/h și la proiect participă Southwest Jiaotong University, China Railway Group și CRRC Corporation, compania care produce trenurile chineze de mare viteză.

În prezent, cel mai rapid tren din lume atinge 431 km/h însă rulează doar câteva minute cu peste 400 km/h, fiind vorba de un tren Maglev, la Shanghai. Aceste trenuri nu au contact direct cu șina, forțele de frecare fiind reduse, putând fi atinse viteze uluitoare.

Trenurile avansează datorită unor câmpuri magnetice puternice, dar costurile de implementare sunt foarte mari. Trenurile "levitează" la câțiva centimetri de sol. Costurile de construcție ating câteva zeci de milioane de dolari/km și chiar pot trece de 100 milioane/km, sume enorme la care foarte puține țări s-ar "înhăma".

Încă din anii 90' în China s-a purtat o aprigă dezbatere la nivelul politicului și între specialiștii din domeniul feroviar despre ce tehnologie să aleagă R P Chineză pentru dezvoltarea rețelei de mare viteză: sistemul clasic roată - șină sau Maglev (levitație magnetică).

Au fost numeroase întâlniri importante la Academia de Științe, la ministere, la congrese ale Partdului Comunist și s-a discutat ce tehnologie să se aleagă, la un moment dat Maglev-ul părând favorit.

Până la urmă, în toamna lui 2003 experții au decis clar: tehnologia roată-șină era utilizată la nivel internațional și era matură și sigură. Chinezii au însă planuri mari pentru maglev și sunt specialiști care cred că aceste trenuri vor putea fi construite să ruleze cu 1.000 km/h.

Cel mai rapid tren Maglev de test a atins 603 km/h în zona Yamanashi din Japonia, în 2015 și tot niponii au un proiect uriaș de Maglev despre care puteți citi mai jos.

Acum sunt în lume șase sisteme Maglev funcționale, dintre care trei în China, două în Coreea de Sud și unul în Japonia. Niciun sistem în afară de cel din Shanghai nu permite viteze de 100 km/h. În anii '80 cei mai optimiști spuneau că în 30 de ani vor fi mii de km de linii pe care vor rula trenurile pe pernă de aer, însă tehnologia s-a dovedit foarte scumpă și greutățile ce trebuie depășite sunt mari.

La Shanghai circulă cel mai rapid tren din lume, un tren pe perne de aer ce atinge 431 km/h și face sub 8 minute din oraș, până la aeroportul Pudong (31 km). Este mai rapid decât o mașină de Formula 1 și are accelerația unui avion la decolare, fiindcă ajunge la 300 km/h în puțin peste două minute. În teste a atins 501 km/h.