Un drum Brașov - Sighișoara cu trenul durează aproape dublu față de acum 15 ani. Cum se va circula în 2022 în zona celor mai mari șantiere feroviare din țară

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 27 octombrie 2021, 8:53 Economie | Industrie Feroviara


Tren de la CFR Calatori
Foto: Stefania Gal
​Pe cele mai mari șantiere feroviare din țară lucrările sunt în diverse stadii: pe unele aproape s-au terminat și se ating chiar și viteze de 140 km/h, în timp ce pe altele lucrările sunt abia la început și media este sub 45 km/h. Când este vorba de modernizat căi ferate, România se mișcă greu și trec mulți ani până când în Mersul Trenurilor chiar se vede o schimbare. În comparație cu 1995, trenurile circulă cu viteze medii mai mici pe șapte dintre cele opt magistrale, singura excepție fiind București - Constanța.


Brașov - Sighișoara, 128 km


Pe Brașov - Sighișoara lucrările au început acum un an și câteva luni și vor mai dura câțiva ani. În 2022 cel mai rapid tren va face 3 ore și 5 minute pe 128 km, iar trenurile care vor opri în 2 -3 gări fac cu 7 -15 minute mai mult. Timpii au crescut cu mai mult de o oră față de anii 2000.

Pentru porțiuni extrem de scurte vitezele se vor apropia de 100 km, dar în cea mai mare parte a călătoriei viteza va fi pe la 40 km/h și trenurile Regio pot face 4 ore.

Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de 145 de ani, este sinuos și sunt multe curbe ce fac ca viteza să fie redusă. În plus, fiindcă nu s-au alocat bani de investiții în ultimul deceniu, trenurile merg tot mai încet. Reabilitarea va scurta traseul cu 17 km și va adăuga și câteva tunele noi.

Brașov - Sighișoara, 128 km, cât făcea cel mai rapid tren de-a lungul timpului
1970: o oră și 37 minute
1989: o oră și 36 minute
1998: o oră și 35 minute
2005: o oră și 43 minute
2010: o oră și 53 de minute
2014: 2 ore și 24 minute
2021: 2 ore și 57 minute
2022: 3 ore și 5 minute

Putem spera că în câțiva ani cel mai rapid tren să facă 70 - 80 de minute

Cea mai complicată secțiune, dar și cea mai costisitoare, este cea dintre Apața și Cața, costurile pentru 28 km urmând să fie de peste 600 milioane euro din cauză că traseul va fi modificat puternic. Astfel, acum sunt 43 de km între cele două localități din cauza traseului sinuos, iar după modernizare linia va avea doar 28 km.

Mai exact, secțiunea presupune un traseu nou pentru linia de cale ferată din Ardeal, eliminând o buclă pe care vechea cale ferată o face în zona Apața - Ormeniș - Augustin - Racoș. Astfel, după stația Apața, traseul căii ferate "cotește" spre vest prin tunelul Ormeniș, evitând bucla care trecea pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un "ocol" pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod.


Traseul liniei modernizate Sighișoara - Brașov (sursa CFR SA)

Proiectul prevede realizarea a trei tuneluri, două dintre ele având o lungime considerabilă:
- Tunel Homorod - 5 km
- Tunel Mureni - 700 metri

Între Apața și Cața trenurile fac acum aproximativ 60-65 minute.

Sighișoara - Simeria, 167 km


Între Sighișoara și Simeria lucrările au fost terminate și recepționate, dar mai este de lucru la semnalizare. Vor fi însă și porțiuni unde se vor atinge 120 - 140 km/h pentru scurt timp în zonele Sighișoara - Mediaș și Ram Simeria - Bărăbanț.

Cele mai importante construcții noi realizate între Simeria şi Sighişoara sunt: podul în formă de arc (134,6 metri) peste râul Târnava Mare, Tunelul Sighișoara (401 metri), Tunelul Daneș (969 metri), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, pasajul superior rutier peste DN 13 și Tunelul Turdaș (780 de metri).

Lucrările au început în 2013, au început să fie recepționate din 2013 și costul s-a apropiat de un miliard de euro.

Cât făceau cele mai rapide trenuri între Sighișoara și Simeria.

1970 2 ore și 41 minute
1989 2 ore și 25 minute
1996: 2 ore și 10 minute
2005: 2 ore și 22 minute
2008 2 ore și 41 minute
2017 4 ore și 20 minute
2019: 2 ore și 46 minute
2021: 2 ore și 20 minute
2022: 2 ore și 15 minute

Putem spera ca în 2023 sau 2024 timpii să coboare la sub două ore.

Simeria - Arad, 157 km


Cel mai rapid tren va rula cu o viteză medie de 53 km/h, cele care vor mai face opriri vor rula cu 50 km/h. De la Arad la Ghioroc unele trenuri vor rula cu 120 - 140 km/h pe porțiunea de 24 km reabilitată și recepționată Arad - Km 614. De la Radna la Deva vor fi porțiuni de zeci de km unde trenurilor nu vor depăși 50 km/h.

În 2017 s-au semnat contractele pentru cei 141 km dintre Km 614 (la 24 km de Arad, zona Ghioroc) și Simeria, șantier de două miliarde de euro.

Proiectul este unul foarte complex, având nouă poduri noi peste râul Mureș, dar și trei tuneluri. Lucrările pe variantele noi de traseu au început pe întreg sectorul abia la finalul lunii mai 2018, când au fost emise autorizațiile de construire, la aproximativ un an de la semnarea contractelor.

Pe cele mai avansate secțiuni stadiul lucrărilor a trecut de 60%.

Cât făceau cele mai rapide trenuri între Simeria și Arad
1978: 2 ore și 5 minute
1989: o oră și 59 minute
1996: 2 ore și 7 minute
2001: 2 ore și 6 minute
2009: 2 ore și 6 minute
2014: 2 ore și 32 de minute
2021: 3 ore și 27 minute
2022: 2 ore și 53 minute

Trenurile care vor efectua 4-5 opriri vor face și peste 3 ore și 10 minute

Putem spera că în câțiva ani timpii să scadă sub două ore, pentru a-i depăși pe cei de la finalul anilor 80 și de la mijlocul anilor 90.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4654 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Cele mai mari santiere feroviare... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 9:03)

    Feroviarul [utilizator]

    ...sunt DOAR pe coridurul IV pan-european...de ce nu se deschid si alte mari santiere in alte zone ? O intrebare care nu va primi raspuns niciodata...
    • +4 (8 voturi)    
      ... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 10:00)

      samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Feroviarul

      Pentru ca nu există capacitate de proiectare/execuție în România pentru a lucra pe mai multe fronturi.
      Și pe acest singur coridor execuția merge în ritm de melc. La fel și cu autostrăzile.

      Multă încompetența la CNAIR care funcționează pe politic și relații, puțin personal calificat în firmele private care contracteaza lucrările, etc.

      Și toate astea vin din sistemul de educație care nu poate pregăti persoane calificate corespunzător la toate nivelurile: manageri, ingineri, meșteri.
      • 0 (0 voturi)    
        CNAIR (Miercuri, 27 octombrie 2021, 11:24)

        sipu [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

        Nu are nici-o legatura cu transporturile feroviare .CNAIR=Compania Nationala Administrare Infrastructura RUTIERA
      • +1 (1 vot)    
        Povești de la funcționarii statului :) (Miercuri, 27 octombrie 2021, 12:37)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

        Se poate concesiona construirea oricărui tronson semnificativ de cale ferată (de exemplu Vințu de Jos - Brașov pe M200, cu un bypass pentru Sibiu între Miercurea Sibiului și Avrig) și ar fi gata în cel mult 3 ani, fără ca statul român să cheltuie măcar un singur euro pentru asta.

        Dar statul român vrea să mențină în primul rând sărăcia și controlul asupra cetățenilor, chiar dacă a închis sau chiar desființat mii de kilometri de căi ferate în ultimii 30 de ani.

        Scopurile reale ale unei organizații constau exact în rezultatele pe care le obține.
        • 0 (0 voturi)    
          ... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 15:15)

          samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          "Concesionare construirii" - asta nu are nici un sens. Concesionare înseamnă exploatare pe o perioadă limitată a unor servicii/bunuri ale statului. Ori e concesionare ori e construire.

          Oricum, contractele de executie sunt făcute de firme private, nu de stat.
          • 0 (0 voturi)    
            Concesiunea e la pachet cu construirea (Miercuri, 27 octombrie 2021, 16:41)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

            Așa se procedează în Franța cu autostrăzile, constructorul asigură finanțarea din surse proprii, dar primește dreptul să le taxeze timp de zeci de ani.

            De exemplu, viaductul de la Millau a fost construit de Eiffage (o firmă cu 70.000 de angajați) cu 400 mil.euro din surse proprii și ar fi costat probabil 1 miliard dacă-l construia statul francez sau 2 miliarde dacă îl construia statul român.

            Eiffage poate taxa viaductul până la cel mult 75 de ani, indiferent dacă își recuperează investiția sau nu. Dar dacă obține profit mai devreme, poate să-l predea statului francez și după numai 45 de ani.

            Acum are sens? În comentariul precedent era vorba de construirea unui traseu nou pentru M200, nu de concesionarea căii ferate existente, că pe aia n-o vrea nimeni.
    • +1 (1 vot)    
      Dar de ce nu se folosesc trenurile (Miercuri, 27 octombrie 2021, 11:03)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui Feroviarul

      lucru, despre care în 2020 se spunea că pot reabilita 600 km ( șase sute km) pe an!!!
      Aceste trenuri pot fi folosite pe celelalte tronsoane care nu sunt prinse în programul mare, adică:
      Ploiești-Bacău-Suceava/Iași
      București-Craiova-Timișoara
      București-Urziceni- Brăila-Galați
      iași-Vatra Dornei-Cluj-Oradea-Timișoara
      Etc
      Dacă se apucau conform planului: https://economie.hotnews.ro/stiri-industrie_feroviara-24432265-promisiuni-nerealiste-putea-ajunge-reabiliteze-anual-600-cale-ferrata-desi-prezent-abia-reusim-cateva-zeci-anii-buni.htm
      Era acum deja gata macar o linie din cele de sus.
      Dar oare s-au apucat?
      Dar oare le-au cumpărat?
      Cred că au și uitat de ele!
  • -3 (3 voturi)    
    Stie cineva (Miercuri, 27 octombrie 2021, 11:19)

    Ibit [utilizator]

    In care alta tara europeana caile farate nationale sunt faramitate ca in Romania ?
    - CFR Infrastructura
    - CFR Electrificare
    - CFR Calatori
    - CFR Marfa
    - si altele
    Aceasta spargere in bucati s-a facut la presiunea Bancii Mondiale sub mandatul lui Basescu de ministru al transporturilor in guvernarea CDR .
    Am avut parte de in tembel care la inceputul anilor '90 spunea ca Romania nu are nevoie de autostrazi , apoi a vandut flota Romaniei pe nimic dupa care a distrus si CFR-ul .
    Drept recompensa , ne-am pricopsit cu el si presedinte 10 ani !
    • 0 (0 voturi)    
      Și în Germania există mai multe companii (Miercuri, 27 octombrie 2021, 12:58)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Ibit

      DB Netz - infrastructura;
      DB Fernverkehr - trenuri de lung parcurs;
      DB Regio - trenuri regionale și de navetiști;
      DB Cargo - transport de marfă
      DB Schenker - logistică

      DB Cargo a fost ”extrasă” din DB Schenker în 2016.

      Modelul ăsta de organizare permite existența operatorilor privați și a operatorilor străini, dar Germania a renunțat la privatizări în epoca Merkel și statul german (prin DB) chiar a cumpărat companii private. Exact cum Deutsche Post a cumpărat DHL, de exemplu.
  • +1 (1 vot)    
    Postati acest articol in 2023! (Miercuri, 27 octombrie 2021, 11:58)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Sau va rog sa-l actualizati in octombrie 2023.
    Timpii nu se vor modifica.
    Ritm de melc!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by