​Autoritatea pentru Reformă Feroviară a explicat de ce România vrea să cumpere locomotive și trenuri electrice care pot atinge 200 km/h, deși pe rețeaua CFR vitezele maxime sunt de 160 km/h. Explicațiile vin după ce Asociația Pro Infrastructură a criticat dur aceste achiziții, spunând că nu au pe unde circula aceste trenuri.

TrenuriFoto: Stefania Gal

Unde sunt cele mai rapide porțiuni pentru trenurile românești? Cel mai rapid segment este București Băneasa - Medgidia unde cele mai rapide trenuri ating 160 km/h. Câteva segmente permit 140 km/h: Chitila - Brazi și Buda - Florești Prahova, Sighișoara - Blaj, zone de pe sectorul Alba Iulia - Simeria și zone de la granița cu Ungaria (pe lângă Curtici și Arad).

În luna iulie s-au făcut primele teste dinamice cu viteza de 160 km/h pe secțiunea Sighișoara - Coșlariu. Tronsonul este parte a Coridorului IV unde lucrările au durat mulți ani. Între Sighișoara și Coșlariu sunt 100 km, iar trenul IR 346 București - Viena face 70 de minute.

Ce spune pe scurt Autoritatea pentru Reformă Feroviară. De ce cumpărăm trenuri ce pot atinge 200 km/h

  • Există planuri pentru modernizarea magistralelor feroviare pentru viteze de 160 km/h și pentru ajungerea la 200 km/h. Aici trebuie însă spus că în ritmul în care se fac la noi lucrări, nu vom avea nici în 10 ani vreo porțiune aptă pentru 200 km/h pentru trenuri de pasageri.
  • Consultările din piață au arătat că produsele cu caracteristici similare și care răspund nevoilor de mobilitate ale României sunt autorizate pentru viteze maxime de 200 km/h.
  • Pentru a nu limita accesul la procedură a unor potențiali furnizori, ARF a introdus o cerință și un criteriu de evaluare pentru viteze maxime ale viitoarelor trenuri, situate între 160-200 km/h.

Poziția ARF, pe larg

Referitor la informaţiile publicate de Asociația Pro Infrastructură - în spaţiul media – privind achiziționarea de rame electrice de lung parcurs, care pot atinge viteza de 200 km/h, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) face următoarele precizări:

  • 1. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) este instituția publică a statului, înființată în anul 2016, pentru a implementa politicile publice din domeniul transportului feroviar de călători, inclusiv, în domeniul modernizării parcului de material rulant din România, sens în care încă din anul 2017, prin resurse interne și asistență tehnică acordată de experții BEI- PASSA, a pregătit investițiile din fondurile europene și naționale în material rulant nou (vehicule feroviare).
  • 2. De asemenea, ARF a fost desemnată – în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență - entitate responsabilă cu achiziția a 20 de rame electrice de lung parcurs, a 16 locomotive electrice și 12 automotoare electrice pe pile de combustie pe hidrogen.
  • 3. Politicile publice ale statului român privind investițiile în elementele constitutive ale infrastructurii feroviare, implementate prin intermediul C.N.C.F. “CFR’SA, vizează modernizarea magistralelor feroviare pentru viteze de 160 km/h și îmbunătățirea condițiilor de circulație pe tronsoanele care suportă 200 km/h (HG 985/2020, HG 1302/2021, HG 1312/2021).
  • 4. Investițiile pentru modernizarea infrastructurii feroviare includ în tema de proiectare, implementarea ETCS nivel 2, care permite comanda și controlul trenurilor și la viteze de 200 km/h.
  • 5. Conform consultărilor de piață derulate de ARF, în vederea lansării procedurii de achiziție pentru ramele electrice de lung parcurs, s-a observat că produsele cu caracteristici similare și care răspund nevoilor de mobilitate ale României sunt autorizate pentru viteze maxime de 200 km/h.
  • Pentru a nu limita accesul la procedură a unor potențiali furnizori, ARF a introdus o cerință și un criteriu de evaluare pentru viteze maxime ale viitoarelor trenuri, situate între 160-200 km/h. Astfel, în funcție de punctajul general (bazat pe criteriul calitate-cost) ofertanții vor putea câștiga licitația cu produse care se încadrează în aceste limite superioare de viteză, fără a dezavantaja trenurile care au viteze de 160 km/h sau, din contră, pe cele cu caracteristici tehnice superioare.
  • 6. Toate ramele electrice sunt comandate, la bord, cu echipament ETCS nivel 2. Durata de viață a vehiculelor achiziționate este de minim 30 de ani. În perioada de exploatare a trenurilor, programul de mers de tren va fi proiectat prin corelarea dintre viteza proiectată a infrastructurii feroviare și viteza maximă a vehiculelor feroviare. Astfel, în cazul unor trenuri cu viteza maximă de 200 km/h, timpi de parcurs între orașele situate pe magistralele feroviare se vor reduce pe măsură ce proiectele de creștere a vitezelor pe anumite tronsoane la viteza de 200 km/h vor permite acest lucru, în baza politicilor publice menționate în actele normative mai sus-amintite.
  • 7. Achizițiile desfășurate de ARF au rolul de a constitui și o referință pentru investițiile derulate de operatorii de transport feroviar de călători (inclusiv de către cei privați), astfel încât și vehiculele aduse prin investiții private să contribuie la creșterea calității serviciilor și scăderea costurilor cu subvenția publică.