Licitația pentru achiziționarea a 20 de trenuri electrice de lung parcurs, cu finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost anulată, a anunțat marți Autoritatea de Reformă Feroviară (ARR).

Linii de cale ferataFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Conform unui comunicat de presă transmis de ARR, procedura de achiziție a 20 de unități electrice multiple interregionale (UEM-IR-2), finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a fost anulată automat în sistemul de achiziții publice, SICAP , în condițiile în care niciuna dintre cele cinci firme înregistrate nu a depus o ofertă.

Autoritatea de Reformă Feroviară spune că, potrivit legislației privind achizițiile publice, va analiza "soluțiile de reluare a procedurii în cel mai scurt timp posibil, pentru a se încadra în jaloanele PNRR și a menține fondurile alocate sistemului feroviar".

Autoritatea pentru Reformă Feroviară anunța în august lansarea procedurii de atribuire în vederea achiziţiei a 20 de rame electrice RE-IR2 de lung parcurs, cu o valoare estimată cuprinsă între 1,2 miliarde lei și 2,37 miliarde lei.

Procedura viza și achiziționarea serviciilor accesorii de mentenanţă, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.

Perioada de mentenanţă și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractul de achiziţii are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Ramele achiziţionate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători pe baza contractelor de servicii publice care urmează a fi elaborate în conformitate cu prevederile Regulamentului UE.

Aceste trenuri ar urma să circule pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova - Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău - Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău - Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași

Trebuie menționat că o serie de linii din listă NU sunt electrificate: Oradea - Cluj, Constanța - Mangalia, București - Giurgiu. Ne este greu să ne închipuim că vor fi electrificate în acest deceniu.

Valoarea estimată este cuprinsă între 1.201.615.722 lei, fără TVA și 2.374.592.589,90 lei, fără TVA. Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 - Transport durabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.