​Spania are cea mai mare rețea feroviară de mare viteză din Europa, iar în 2019 a decis să permită intrarea unor companii străine, pentru a mai amortiza din investiții. Două companii concurează cu compania de stat Renfe pe traseul Madrid - Barcelona, 650 km, 2 ore și jumătate, iar prețul biletelor a scăzut cu 43%.

Trenuri italiene care ruleaza in SpaniaFoto: Iryo

Spania are 4.000 de km de linii ferate de mare viteză, prima linie fiind deschisă acum 30 de ani, în timp ce în 2022 au fost deschiși circulației aproape 300 km.

Autoritățile au decis în 2019 liberalizarea pieței, astfel că pe traseele de mare viteză unde avea monopol compania Renfe au putut intra și companii din afară. În 2021 au intrat francezii de la SNCF, cu trenurile TGV, iar în noiembrie 2022 a intrat încă o companie, Iryo, care operează cu trenuri de mare viteză Frecciarossa 1000, fabricate de Alstom.

Cea mai profitabilă rută, unde se fac și un sfert dintre călătoriile de pe rețeaua de mare viteză, este Madrid - Barcelona.

Efectele pătrunderii companiilor străine s-au văzut deja, iar publicația Le Monde scrie, citând datele aplicației Trainline, că prețul mediu pentru un bilet Madrid - Barcelona a scăzut de la 81 euro, la 46 de euro.

Compania Iryo a vândut și bilete la 18 euro pentru cei 650 km, în timp ce înaintea intrării pe piață a noilor companii, era greu să găsești chiar și la ofertă un bilet care să coste sub 50 de euro la Renfe.

SNCF, prin filiala Ouigo, are și trenuri directe Madrid - Valencia din toamna lui 2022 și va lansa în primăvară legături între capitală și orașe sudice precum Cordoba, Sevilla și Malaga.

Și compania Iryo are planuri mari: vrea să ajungă să aibă o cotă de piață de 30% pe rutele pe care va fi prezentă.