​În ultimele săptămâni s-a discutat mult despre înființarea unei noi companii de stat de transport de marfă pe calea ferată, Carpatica Feroviar, companie ce ar trebui să preia o parte importantă dintre activitățile CFR Marfă, operatorul de stat care a decăzut enorm și care are datorii foarte mari.

Locomotiva CFR MarfaFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Guvernul discută o ordonanță de urgență, la propunerea Ministerului Transporturilor, pentru înființarea mai multor companii, care să joace roluri strategice în regiune. Printre ele se numără și Carpatica Feroviar, o companie ce va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român.

„Am văzut în anul acesta de război că a fost nevoie să avem CFR Marfă, transporturile cu Ucraina s-au realizat în mare parte cu CFR Marfă. Va prelua anumite active de acolo și nimeni nu o oprește după aceea să se dezvolte”, a spus ministrul Sorin Grideanu, citat de stirileprotv.ro.

Autoritățile spun că „evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022” au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:

  • transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
  • transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
  • transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Nu va fi însă ușor. După cum notează publicația Club Feroviar, noua societate ar urma să preia activele productive ale CFR Marfă, operator de stat ce are datorii uriașe. Ar fi posibil ca actuala CFR Marfă să rămână cu activele inutile și cu datoriile către stat și CNCF CFR SA, iar Carpatica Feroviar ar trebui să fie o societate „curată”, care să pornească de la zero.

Rămâne însă de văzut dacă această stratagemă va fi și pe placul Comisiei Europene, care cere ca CFR Marfă să restituie ajutorul de stat primit la privatizarea nefinalizată din 2013, de 570 milioane de euro, mai notează publicația.

CFR Marfă este în declin de mai bine de 20 de ani, la toate capitolele. Compania de stat avea 32.000 de angajați în 1998, 17.000 de angajați în 2009, a ajuns la sub 9.000 în 2013 și are aproximativ 3.400 de salariați în prezent.

Alte țări europene nu și-au lăsat operatorul național de transport de marfă pe calea ferată să decadă. Cea mai mare companie de profil din UE este Deutsche Bahn Cargo, iar a doua este PKP Cargo din Polonia. Și țări precum Austria și Lituania au operatori puternici în regiunile lor.

Iată ce se spunea în proiectul de Ordonanță de urgență privind înființarea Carpatica Feroviar SA

„Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”.

Scopurile societății Carpatica Feroviar:

  • strategic - ținând cont de securitatea națională și de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale;
  • comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.

„Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză. Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta securitatea națională și a partenerilor externi”.

În proiectul de ordonanță se mai nota că statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene din 24.02.2020, ajutor acordat CFR Marfă. Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare pot mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.