Încă din august, sindicaliștii feroviari au anunțat că pe 15 septembrie vor declanșa o grevă de avertisment, iar circulația trenurilor va fi afectată cel puțin între orele 7.00 și 9.00, dar efectele ar putea ține mai multe ore. Nu se știe cât de extinsă va fi greva și nici câte trenuri vor fi afectate, dar cel puțin întârzieri de zeci de minute vor fi cu siguranță.

Tren de calatoriFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Ce spune CFR Călători

Greva feroviară anunțată în spațiul public pentru data de 15.09.2023 de către sindicatele feroviare, dar NU și de către companiile feroviare, este una de avertisment și ar putea afecta circulația anumitor trenuri din intervalul orar 07:00-09:00, operate de CFR Călători. În acest context, persoanele care și-au cumpărat bilete la trenurile CFR Călători ce ar putea fi afectate vineri de această eventuală grevă de avertisment vor primi, la cerere, contravaloarea biletelor și neutilizate (fie pentru întreaga rută, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă), conform Regulamentului de transport pe calea ferată în vigoare.

Care sunt motivele pentru care Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane face grevă de avertisment

- Lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.

- Lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.

- Condiţiile grele de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane

- Lipsa de investiţii în material rulant de calitate, modern

- Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti.

- Probleme din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar

Ce spune Alianţa Sindicală a Federaţiilor "Drum de Fier - Elcatel

Și Alianţa Sindicală a Federaţiilor "Drum de Fier - Elcatel" anunţă declanşarea grevei de avertisment la CFR SA în data de 15 septembrie, dorind să atragă atenţia factorilor de decizie cu privire la faptul că este nevoie urgent de implicare pentru a evita blocarea sistemului feroviar, scrie Agerpres.

Potrivit unui comunicat al sindicatelor din sistemul feroviar, motivele care au dus la decizia de a declanşa greva de avertisment sunt: neîncheierea contractului colectiv de muncă, datorită lipsei bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pe anul 2023; aplicarea prevederilor Legii 195/2020 şi respectarea ierarhizării salariale corespunzătoare atribuţiilor, responsabilităţilor şi calificărilor specifice fiecărei funcţii; asigurarea condiţiilor de muncă şi a echipamentului individual de protecţie şi asigurarea unei finanţări corespunzătoare a sistemului feroviar.

"De mai bine de 30 de ani, lucrătorii feroviari îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii de muncă precare, fără grupuri sanitare, echipament individual de protecţie adecvat, lipsa de personal generând un număr foarte mare de ore suplimentare, aspect care afectează starea de sănătate a salariaţilor. (...) Sistemul feroviar are nevoie urgent de personal, personal calificat şi specializat în meserii care nu se regăsesc în alte sectoare ale economiei naţionale, motiv pentru care, prin greva de avertisment, dorim să atragem atenţia factorilor de decizie de la nivelul Guvernului României şi a opiniei publice cu privire la faptul că este nevoie urgent de implicare pentru a evita blocarea sistemului feroviar"", se spune în comunicat.

UPDATE Ce spune BNS (Blocul Național Sindical)

Blocul Național Sindical (BNS) informează că susține în mod ferm greva de avertisment planificată pentru vineri, 15 septembrie 2023, între orele 7:00 și 9:00, de către afiliații BNS: Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane afiliată la BNS și Federația Elcatel.

Scopul acestei greve de avertisment este de a atrage atenția asupra unor probleme urgente din industria feroviară, care includ lipsa contractelor colective de muncă, remunerații inadecvate în raport cu responsabilitățile și calitatea muncii depuse de lucrătorii din domeniu, precum și subfinanțarea companiilor feroviare din administrarea directă a statului, sub incidența Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

De asemenea, una dintre principalele preocupări este lipsa cronică a investițiilor în infrastructura feroviară, esențiale pentru îmbunătățirea vitezei și siguranței circulației, precum și lipsa investițiilor în modernizarea materialului rulant, vagoane și locomotive.

Situația din calea ferată a atins un nivel critic și reprezintă un real pericol pentru siguranța circulației. Toate aceste probleme afectează în mod direct atât lucrătorii feroviari, cât și utilizatorii serviciilor feroviare.

„Pentru această grevă de avertisment am întreprins toate demersurile legale în vederea respectarii legii. Toți liderii noștri sindicali au făcut eforturi și continuă să facă eforturi pentru a reduce impactul acestei greve asupra călătorilor. În acest sens, pe parcursul acestor zile, încercăm să aducem la cunoștința clienților CFR că circulația trenurilor va fi oprită în intervalul menționat. Concret, greviștii au pus afișe în gări cu aceste informații. Ce face conducerea CFR Infrastructură?

Constat cu indignare ca liderii companiei continuă să aiba un comportament extrem de agresiv la adresa greviștilor, amestecându-se nemotivat și nedorit în manifestarea sindicală, cerându-le angajaților CFR să înlăturile informările din gări cu privire la greva de avertisment” a declarat Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical.

Prin urmare, Blocul Național Sindical (BNS) solicită, în mod categoric, ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, să oprească ingerințele din partea conducerii CFR asupra sindicaliștilor de la CFR Infrastructură și să inițieze dialogul cu sindicatele pentru găsirea soluțiilor necesare pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și a infrastructurii feroviare.

În numele tuturor angajaților din sectorul feroviar implicați direct sau indirect în această grevă de avertisment, ne cerem scuze față de orice neplăceri cauzate beneficiarilor care vor fi afectați de oprirea activității feroviare în intervalul menționat.

Blocul Național Sindical (BNS) rămâne ferm angajat în apărarea drepturilor lucrătorilor și în asigurarea dezvoltării durabile a industriei feroviare din România.