​Au fost la sfârșitul săptămânii trecute o mulțime de știri despre fonduri europene disponibile pentru cumpărarea a 62 de trenuri electrice de lung parcurs. Sună bine, dar dacă se va concretiza, primele trenuri vor ajunge peste câțiva ani. România va avea câteva trenuri noi (de lung parcurs) de la Alstom în 2024, dar ritmul în care cumpărăm este extrem de lent și nu sunt motive să credem că se va accelera.

TrenFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Sunt 20 de ani de când CFR Călători nu a mai cumpărat trenuri noi (de la Săgețile Albastre), iar de atunci, cele mai noi trenuri care circulă pe la noi sunt trei rame electrice Hyperion, produse la Craiova și operate de compania privată Softrans.

Primul tren din contractul cu Alstom va ajunge în decembrie în țară și va fi pus în circulație de CFR Călători în 2024 și, după întârzieri semnificative, putem spera că la anul vor ajunge în țară alte câteva trenuri noi din acel contract.

România are nevoie disperată de trenuri noi, mai ales că cerere este, în special pe rute precum București - Brașov și București - Constanța, unde biletele se vând rapid. CFR Călători a introdus în decembrie 2022 trenuri IC unde prețurile sunt mai mari, dar vagoanele sunt cele folosite până acum pe trenuri IR.

Se pare că în noul Mers al Trenurilor, începând cu 10 decembrie 2023, vor fi introduse noi trenuri InterCity, deși vagoanele nu sunt mai noi și nici măcar timpii de deplasare nu sunt cu mult reduși. Rangul de IC ar merita trenurile noi-nouțe.

Nevoie de trenuri este în multe locuri din țară. Spre exemplu, între Sibiu și București sunt doar trei trenuri directe pe zi: două dimineață devreme și ultimul la 16.35 (plecare din Sibiu). Sunt puține trenuri și pe magistrala 400 Brașov - Miercurea Ciuc - Dej - Baia Mare.

Săptămâna trecută, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunța o suplimentare de fonduri europene care ar permite cumpărarea de 62 de trenuri electrice de scurt parcurs, prin Fondul European de Modernizare (FM). „470 milioane EUR (valoarea proiectului fără TVA) sunt finanțate, nerambursabil, din acest fond pentru achiziția de trenuri noi pentru România”, spunea ARF.

Nu trebuie uitat că instituția s-a mișcat foarte greu în ultimii 5-6 ani, mai multe licitații au fost anulate și reluate apoi. Au fost multe anunțuri de la ARF și de la Ministerul Transporturilor despre trenuri noi, inclusiv de lung parcurs, de scurt parcurs sau pe hidrogen, dar toate aceste trenuri sunt departe de a ajunge în țară, pentru că au fost contestații și probleme la licitații.

Cele mai recente contestații au fost depuse de companiile de material rulant la licitația de achiziție a 20 de trenuri electrice inter-regionale. Pentru că nu se semnează în termen contractele de achiziție, România riscă să piardă sume consistente de bani din PNRR.

Apoi, trebuie spus faptul că, după ce se semnează un contract cu un constructor de trenuri, mai trec câțiva ani (minim trei) până când acele trenuri ajung să circule cu pasageri. Niciun constructor nu are trenuri „pe stoc”, mai ales că ele trebuie construite după specificațiile solicitate de beneficiar, în funcție de mulți factori.

Pot fi probleme cu producția, din cauza lipsei de componente electronice, dar și după ce trenurile sunt gata se fac apoi o mulțime de teste de certificare, o parte dintre ele trebuind să fie făcute și în țară, atât la inelul de la Făurei, cât și pe rețeaua CFR SA.

Legat de cele 62 de trenuri electrice de scurt parcurs, Autoritatea nota pe 12 octombrie „ARF va putea pregăti documentația de investiții și cea de achiziții publice privind procurarea a încă circa 60 trenuri care să sprijine mobilitatea durabilă din România. Se preconizează ca în trimestrul 1 al anului 2024, acest nou proiect de investiții să fie publicat in SICAP”.

Chiar și dacă totul va merge perfect, ceea ce pare puțin posibil, trenurile nu au cum să ajungă mai repede de 2027 sau 2028.

Publicația Club Feroviar scrie, într-un articol cu titlul „Ploaie cu promisiuni de trenuri regionale nou-nouțe în România”, despre promisiunea celor 62 de trenuri noi, pe lângă cele 62 de trenuri aflate în licitație.

Ministerul Transporturilor și ARF s-au grăbit să dea primii informația cu riscul de a prezenta public date eronate. Dacă ARF susține că perioada de implementare a FM este 2030, Ministerul Transporturilor spune că proiectul se va finaliza în 2027, scriu cei de la Club Feroviar.