Șase ani au fost pierduți degeaba și autoritățile nu sunt în stare de ani întregi să rezolve problema siturilor arheologice de la Micia, de lângă magistrala feroviară 200, deși termenul contractual inițial al întregului proiect era de trei ani, scrie Asociația Pro Infrastructură. Între Simeria și Km 614 (nu departe de Arad) lucrările de modernizare a căii ferate nu sunt gata, deși au început acum aproape cinci ani.

Lucrari feroviareFoto: CFR Infrastructura

Micia este unul dintre cele mai importante sit-uri arheologice din țară. El păstrează ruinele unui castru roman și ale unei așezări prospere de acum 2.000 de ani. Micia se află pe malul Mureșului, la 10 km de Deva și aproape de Termocentrala Mintia și de magistrala feroviară M200 Brașov - Sibiu - Simeria - Arad - Curtici.

Între Deva și Arad vitezele de circulație vor crește în noul Mers al Trenurilor, cel mai rapid tren, Dacia, urmând să parcurgă cei 147 km în 2 ore și 12 minute. Când totul va fi gata parcursul ar trebui să dureze clar sub 90 de minute.

Cel mai lent tren Regio, care oprește în toate stațiile și trebuie să aștepte și trenurile de rang IR, va face 4 ore și 19 minute.

Ce spune Asociația Pro Infrastructură

Șase ani pierduți în arheologie și relocare LEA! Autoritățile nu sunt în stare de ani întregi să rezolve problema siturilor arheologice de la Micia, deși termenul contractual inițial al întregului proiect era de 3 ani! Toți anii ăștia nu au fost de ajuns nici pentru relocarea liniilor de înaltă tensiune care blochează deschiderea variantei de viteză Brănișca.

Ca să vă dați seama de consecințele acestei neputințe: imediat după noua variantă amintită anterior trenul va circula în continuare pe linia veche și avem trei noi poduri-muzeu peste Mureș!

Aproximativ 1500 de zile lucrătoare: atât a trecut de la semnarea contractului de reconstrucție pe cele patru tronsoane dintre Simeria și KM614. Timp care se dovedește a fi insuficient pentru statul român incapabil să rezolve birocrația. Cam așa arată grija Ministerului Transporturilor pentru calea ferată, o cenușăreasă ascunsă bine de tot în spatele domeniului rutier.

Toate cele 4 loturi aveau șanse reale să fie finalizate până la sfârșit de 2023, ultimul an din exercițiul financiar POIM 2014-2020. Dar, chiar și în cel mai optimist scenariu, doar un singur tronson (Bârzava-KM614) ar putea fi gata în acest an. Asta se traduce în bani pierduți pe calea ferată în timp ce fondurile bugetate inițial pe proiectele de infrastructură feroviară au fost realocate pe...rutier.

Remarcăm cu tristețe cât de mare este grija politicienilor români față de autostrăzi și rutier în general comparativ cu feroviarul. Lucru bine cunoscut și în Europa, însă este absolut inadmisibil ceea ce se întâmplă de trei decenii în România. Îi pasă cuiva din Guvern de calea ferată?!