News of The World: Istoria plina de senzational a unuia dintre cele mai citite tabloide din lume

de Catalina Ciociltan     HotNews.ro
Vineri, 8 iulie 2011, 4:35 Economie | Media & Publicitate


Duminica va aparea ultima editie a saptamanalului tabloid News of the World, a anuntat joi compania News International, in urma scandalului starnit de interceptarile telefonice ilegale comandate de tabloidul britanic. Printr-o decizie surprinzatoare, Rupert Murdoch a hotarat sa raspunda scandalului care ameninta sa-i "inghita" imperiul media si sa-i slabeasca sansele de a cumpara British Sky Broadcasting, scrie Reuters.
  • News of the World a fost publicat pentru prima data, la 1 octombrie 1843, de John Browne Bell, cel care a stabilit ca stirile din zona infractiunilor si moravurilor usoare vor fi cele care vor aduce vanzari record publicatiei, potrivit The Guardian. La un pret de doar trei penny, era cel mai ieftin ziar de pe piata Marii Britanii, la vremea respectiva si se adresa clasei muncitoare proaspat alfabetizate.
Desi a fost fondat pe ideea "Motto-ul nostru este adevarul, practica noastra este promovarea neinfricata a adevarului", formula "stiri rapide si interesante, cu accent pe senzational si sex" a fost cea care a caracterizat stilul jurnalistic al publicatiei si a propulsat-o catre un succes comercial uluitor. Pana in anul 1880 vindea deja 30.000 de exemplare pe saptamana.

40 de ani mai tarziu, punand, mai nou, un accent puternic asupra materialelor sportive, tirajul ziarului ajunge la peste trei milioane de exemplare. Motto-ul ziarului a devenit: "Toate aspectele vietii umane se regasec aici".

In perioada de varf, in anii 1950, editiile tabloidului se vindeau in peste 9 milioane de exemplare.

Decizia de a inchide News of The World este cu atat mai surprinzatoare, avand in vedere ca inca este cel mai bine vandut ziar de duminica in tarile vorbitoare de limba engleza, cu 7,4 milioane de cititori in fiecare saptamana.
  • Publicatia are cu peste 1,2 milioane de cititori mai mult decat toate celelalte trei publicatii de top impreuna: Sunday Mirror, People si Daily Star si cu 50% mai multi cititori decat Mail on Sunday. Potrivit proprietarilor sai, 15% dintre adultii britanici citesc News of The World.
"In fiecare duminica dimineata, peste o treime din cele 11 milioane de familii din Marea Britanie citesc povestile suculente ale saptamanii in materie de divorturi, scandaluri, rapiri, atacuri si sport", nota revista Time intr-un articol din mai 1941. Ziarul era citit de la menajere si muncitori la aristocrati, membri ai familiei regale, ministri si oameni de afaceri.
  • "Fara News of The World, diminetile de duminica ale Marii Britanii s-ar fi lipsit de ceva la fel de familiar precum clopotele de la biserica".
Intrucat vanzarile au inceput sa scada, dupa perioada de apogeu de dupa razboi, ziarul a incercat sa includa in paginile sale editoriale si comentarii ale scriitorilor cunoscuti ai perioadei respective.

Experimentele nu au reusit sa franeze scaderea dramatica a vanzarilor si, in curand, Sir William Emsley Carr, a carui familie detinea ziarul din 1891, l-a numit director editorial pe Stafford Somerfield. Acesta a readus ziarul la stilul care l-a consacrat si a instituit o noua forma de continut provocator.

Dupa anul 1960, publicatia a inceput sa plateasca sume exorbitante de bani persoanelor publice, pentru a dezvalui detalii picante din viata lor, miscare care a crescut vanzarile cu 250.000 de exemplare.

Si cazurile de crima erau o oportunitate de crestere a vanzarilor pentru News of the World.
  • In anul 1966, ziarul i-a platit principalului martor intr-un caz de omucidere o vacanta in Franta, in schimbul informatiilor oferite in exclusivitate publicatiei britanice.
Pe la sfarsitul anilor 1960, familia Carr voia sa vanda ziarul, dar in acelasi timp isi dorea sa evite cu orice pret predarea publicatiei principalului ofertant, Robert Maxwell, de care familia se temea ca, in calitate de parlamentar laburist, va schimba politica editoriala a ziarului.

Maxwell era, de asemenea, un evreu ceh, in timp ce News of the World, dupa cum nota insusi ziarul intr-un editorial pe prima pagina, era "la fel de englez ca friptura de vita si budinca Yorkshire". 

Apare atunci Rupert Murdoch, un tanar patron de presa australian, care era nerabdator sa intre pe piata media britanica. Oferta acestuia de a cumpara ziarul, in ianuarie 1969, pentru 34 milioane de lire sterline, a fost imediat acceptata.

Murdoch, in varsta de 37 de ani, a mostenit averea si pasiunea pentru ziare a tatalui sau, dar a avut ambitii mai mari. El a achizitionat, in acelasi an, ziarul The Sun si l-a transformat in format tabloid, o schimbare pe care a aplicat-o si ziarului News of the World in 1984.

Ziarul si-a sporit atentia asupra publicului feminin, lansand revista Sunday in 1980 si numind-o, sapte ani mai tarziu, pe Wendy Henry in postul de redactor-sef, ea devenind astfel prima femeie care ocupa o functie de conducere in cadrul revistei. Dar preocuparile sale de baza - sport, scandal si sex - nu s-au schimbat niciodata.
  • Sub o succesiune de editori extrem de influenti, News of The World a scos la iveala scandal dupa scandal, dezvaluind aventurile extraconjugale ale politcienilor, vedetelor de cinema sau sportive si presedintilor de companii.
In anul 2000, ziarul a inceput o campanie controversata pentru descoperirea presupusilor pedofili, in urma unui caz de rapire si ucidere a unei fetite de opt ani. Decizia a condus la agresarea in mod repetat a celor suspectati a fi agresori de copii de catre militantii pentru drepturile copiilor, situatii in urma carora mai multe persoane nevinovate au fost acuzate si hartuite pe nedrept.

Tot atunci, ziarul a militat pentru introducerea unei legi care sa permita accesul public la registrul delincventilor sexuali.

Dupa aparitia unor informatii potrivit carora jurnalisti ai News of the World ar fi recurs la interceptari telefonice ilegale in perioada in care el era redactor-sef, Andy Coulson a demisionat de la conducerea publicatiei in 2007.

Mai mult decat atat, jurnalistul Clive Goodman, cel care asigura o rubrica privind activitatile familiei regale a fost condamnat la inchisoare, in urma scandalului interceptarilor telefonice.

In 2009- 2010, dezvaluirile cu privire la interceptarile ilegale au continuat sa apara. Potrivit unui fost reporter al tabloidului, "toata lumea stia", inclusiv conducerea News International, despre activitatile ilegale folosite pentru a "creiona scandaluri".

Pe 17 ianuarie 2011, The Guardian scria ca Glenn Mulcaire, un detectiv particular platit de News of the World, a marturisit ca cei aflati in fruntea ziarului i-au cerut sa intercepteze mesaje vocale de pe diferite telefoane mobile.

Intre timp, fostul redactor sef Coulson a fost numit sef al biroului de comunicare al premierului britanic, David Cameron, functie pe care a parasit-o la sfarsitul lunii ianuarie  2011, in urma presiunilor legate de acelasi scandal.

Fara indoiala, el si Murdoch s-au gandit ca ar asta fi sfarsitul mediatizarii scandalului.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2523 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Foarte bine! :) (Vineri, 8 iulie 2011, 5:45)

    DanCanada [anonim]

    Cum am auzit acu' doua zile, mi-am zis OK, in mod normal tabloidu' tre' sa dispara. Sa-i retraga licenta, orice, dar sa nu mai apara. Intr-o tara normala nu e normal cu "invasion of privacy". Poate in Romania merge dar in Vest e un "ne faut pas".
    • 0 (0 voturi)    
      poate ca am exportat modelul! (Vineri, 8 iulie 2011, 10:42)

      Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui DanCanada

      Dane din Canada,

      afirmatia ta <<Poate in Romania merge dar in Vest e un "ne faut pas">> este perfect adevarata, doar ca este incompleta! Sigur, in mod clasic, doar la noi se poate asa ceva. Numic ca noi nu mai suntem o "democratie originala" izolata, ca in 1990. Suntem membrii NATO, iar din 2007 suntem membru cu dreptuir depline al UE! Piat atunci, de ce sa nu ne putem lauda ca am exportat cu succes modelul nostru de societate, de Justitie, de presa?!

      facem si noi manelizarea presei mondiale!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by