Google promite îmbunătățiri sesizabile pentru motorul său de căutare și a activat un nou instrument numit MUM care oferă un nivel mai profund de înțelegere pentru multe sarcini de căutare, promițând răspunsuri utile la interogări complexe, scrie Financial Times. Dacă Google va răspunde la întrebări tot mai complexe, criticii spun că userii vor rămâne blocați în ”universul” Google și alte site-uri terțe vor pierde și mai mult trafic web.

GoogleFoto: Serban Enache, Dreamstime.com

Google a îmbunătățit multe la motorul său de căutare în ultimul deceniu: din 2011 permite căutări cu voce, un an mai târziu a lansat Knowledge Graph, iar din 2015 a lansat un nou ”tool” numit RankBrain care se folosește de rețele neurale pentru a oferi rezultate cât mai relevante.

Google a activat un instrument nou și puternic în căutarea online. Este un model nou de AI la scară largă, denumit MUM (de la multitask unified model), iar compania spune că, după ce acest model va fi perfecționat, căutarea online va deveni un serviciu și mai sofisticat, precum un fel de asistent virtual profesionist de ”online search” care caută pe web soluții la întrebări din ce în ce mai complexe.

Dar criticii companiei avertizează că această perfecționare a căutării prezintă un risc cât se poate de clar: va accelera o schimbare ce a început deja: Google oferă tot mai multe răspunsuri directe și va lăsa pe planul doi diverse alte site-uri, astfel că traficul de căutare se va internaliza și userii vor rămâne ”blocați” în universul Google din care alte companii și site-uri vor fi excluse.

Google a dat primele indicii despre MUM la conferința anuală a dezvoltatorilor, în luna mai, dar a spus puține despre cum va funcționa sistemul. Pandu Nayak, cercetător care se ocupă de modelul MUM, spune că suntem în fața unui moment de referință în avansul căutărilor Google și adaugă că MUM va ajunge să răspundă la tot mai multe întrebări pe care userii le au, dar pe care nu le pun pe Google din diverse motive.

Exemplele pe care le dă sunt atunci când părinții se întreabă cum să găsească o școală care să se potrivească nevoilor copilului lor sau când oamenii simt nevoia de a începe un nou regim de fitness și nu știu cum să procedeze în detaliu.

Folosind motoarele de căutare de astăzi, „trebuie să convertiți nevoile într-o serie de întrebări pe care le adresați Google pentru a obține informațiile dorite”, a spus Nayak. În viitor, sugerează el, sarcina cognitivă va fi suportată de computer, care va prelua ceea ce el numește ”nevoile mult mai complexe și poate mai realiste ale user-ilor”.

Nayak a adăugat că, în cele din urmă, aplicațiile modelului MUM vor ajunge mult dincolo de căutare. ”Ne gândim la MUM ca la un fel de platformă”, a spus el.

MUM este cel mai recent exemplu de idee care a stârnit mult interes în domeniul domeniul ”natural language AI” . Folosește o tehnică numită ”transformer”, care permite unei mașini să analizeze cuvintele în context, mai degrabă decât ca obiecte izolate care să fie îmbinate prin analize statistice de amploare - o descoperire care a adus un salt în modul în care mașina ”înțelege” diverse.

Tehnica a fost dezvoltată pentru prima dată la Google în 2018, dar cea mai de efect demonstrație a fost a sistemului GPT-3 de anul trecut, un sistem dezvoltat de OpenAI care i-a uimit pe mulți din tehnologie cu capacitatea sa de a genera paragrafe întregi de text care sună coerent.