Nu se știe dacă Zuckerberg și Musk se vor lupta în cușcă, însă este clar că se vor bate pe „ringul” rețelelor sociale. Grupul Meta (Facebook) lansează joi „Threads” - un concurent redutabil pentru Twitter și sunt multe motive pentru care rețeaua are mari șanse să crească rapid, mai ales că la Twitter este haos, după un an cu Musk la conducere.

Twitter vs FacebookFoto: Shutterstock

„Twitter killer”?

Mark Zuckerberg ar fi vrut să cumpere Twitter acum 15 ani, dar nu s-a întâmplat. Însă șeful Facebook, invidios pe succesul rețelei, vrea de mult timp să lanseze un concurent serios pentru Twitter.

A venit momentul, iar pe data de 6 iulie va fi lansată rețeaua denumită Threads care va fi conectată cu Instagram și va funcționa în stilul Twitter, iar mesajele text vor fi de bază. Userii vor putea să urmărească prieteni sau vedete și vor putea rapid să le dea „follow” celor pe care deja îi urmăresc pe Instagram.

Userii vor putea să transmită mesaje, să urmărească diverse grupuri și să selecteze ce lucruri nu vor să vadă.

Marele atu al Meta este că toate rețelele sale au peste 3 miliarde de useri, iar Instagram singură are două miliarde. Deja pornește de la cea mai mare bază de useri din istoria omenirii și sunt mari șanse ca măcar 300 de milioane de useri să se uite pe noua rețea. Dacă va trece de acest prag, Threads va fi depășit baza de utilizatori a Twitter.

Un alt atu este că Meta are bani, este profitabilă și deci va putea să investească mult, dacă va fi nevoie să ajute creșterea Threads.

Evident, va conta mult dacă vedete, influenceri, actori sau politicieni vor alege să posteze și pe noua rețea, dar o parte dintre cei mai populari creatori de conținut vor intra și pe Threads.

Facebook va prelua aspecte interesante din Twitter, la fel cum a făcut acum mai mulți ani cu funcționalități din Snapchat și acum nu mult timp, cu elemente de la TikTok. Numele „Threads” este cunoscut pe Twitter, fiindcă se referă la o serie de tweet-uri conectate de la același cont, un fel de „fir al poveștii”. În română, cuvântul „thread” din engleză înseamnă „fir”, „ață”, filament”

Un moment ideal când Twitter este în mare criză

Trebuie să dai lovitura când adversarul este „rănit”, și-au zis cei de la Facebook.

Șefii Facebook se gândeau de ani buni la un „Threads”, dar au decis în 2022 că a venit momentul ca acest rival pentru Twitter (Twitter killer) trebuie lansat, o motivație fiind criza de la Twitter, unde managementul lui Elon Musk a supărat multă lume și a dat totul peste cap. Musk s-a implicat în multe lucruri, a dat afară mii de oameni, a intervenit și la capitolul moderatori, și la algoritmi și a impus și o serie de limitări de folosire.

Cei de la Meta și-au spus că acesta este momentul, iar New York Times cita din postarea unui angajat al companiei care, pe un canal intern, scria despre Twitter și criza de acolo: „Să mergem să le luăm pâinea și cuțitul”. În interiorul Meta această nouă rețea la care s-a lucrat se numea Project 92.

Sunt câteva rețele care se vor a fi o alternativă la Twitter pentru cei exasperați de multele schimbări făcute de Elon Musk. Două rețele sunt mai cunoscute: Mastodon și Bluesky, iar altele, și mai mici sunt Tumblr (cu o oarecare notorietate), Nostr și Spill. Aceste rețele nu au însă decât foarte puțini useri și nu au putere financiară. Spre exemplu, cele mai optimiste cifre pentru Mastodon indică peste 10 milioane de useri.

Elon Musk l-a ironizat pe Zuckerberg de mai multe ori după ce s-a aflat că Threads este gata. Se pare că Musk s-a enervat după ce a aflat și că unul dintre cei mai importanți directori ai Meta a spus că se dorește crearea „unei versiuni de Twitter condusă în mod sănătos”. Aluzia era clară la stilul haotic al lui Musk care a schimbat foarte multe la Twitter și a dispus renunțarea la câteva mii de angajați.

Recent, Mark Zuckerberg a spus într-un interviu: „mereu am considerat că Twitter trebuie să aibă un miliard de utilizatori”, ironia fiind evidentă și aici, fiindcă rețeaua are cam 300 de milioane de useri.

Twitter nu este prea populară în România, în comparație cu alte țări. Rețeaua Threads are potențial, fiind legată la Instagram, unele surse spunând că autentificarea în Threads se va face din Instagram.

Twitter este foarte populară în SUA, cu peste 64 milioane de useri, conform oberlo.com, iar pe locul doi este Japonia, cu 51 de milioane. Brazilia este pe trei, cu 16 milioane, iar Regatul Unit este cea mai mare piață europeană. Twitter este foarte populară și în țări precum India, Indonezia, Turcia, Mexic, Arabia Saudită și Franța.

Mega-probleme și la Meta

Grupul Meta a anunțat în ultimele luni două runde de concedieri (un total de 21.000 de oameni), a investit în metavers (deși foarte mulți sunt sceptici) și grupul desfășoară un program de reducere a costurilor.

În plus, Facebook nu este o rețea populară în rândul tinerilor, TikTok fiind net preferată de cei sub 25 de ani.

Meta a fost implicată și într-o serie de scandaluri legate de gestionarea datelor user-ilor și imaginea sa a avut de suferit. Chiar și așa, rămâne o forță datorită cantității de date strânse și datorită puterii financiare.

Surse: New York Times, Bloomberg, AFP, TechCrunch