​Un șef al Uber Europa spune că aplicația s-ar putea retrage din sute de orașe și prețurile ar putea crește cu 40%, dacă UE va adopta directiva Platform Work, care este gândită de Comisie pentru a îmbunătăți condițiile de muncă pentru cei care lucrează pentru diverse platforme digitale. Directiva ar schimba radical statutul celor care lucrează pentru diverse platforme online.

Masina UberFoto: Shutterstock

Uber și avertismentul dur pentru Europa

Discuția este controversată, pentru că schimbarea dorită de UE se referă la recunoașterea lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale ca angajați, și nu ca contractanți independenți responsabili de propria lor asigurare socială și care dețin controlul asupra veniturilor lor.

Anabel Díaz, care conduce platfiorma de mobilitate a Uber în Europa spune, pentru Financial Times, că propunerile UE, pentru ca cei care lucrează pentru astfel de platforme online să fie desemnați ca angajați „de facto” va duce la scăderea numărului celor care vor oferi servicii pe aceste platforme. „Ne-am putea aștepta la o scădere cu 50-70% a oportunităților de muncă”, spune Diaz, adăugând că, dacă directiva va intra în vigoare, Uber s-ar putea retrage din „câteva sute” de orașe, dintre cele 3.000 în care operează în prezent în Europa.

În plus, o astfel de lege ar duce la o creștere a prețurilor curselor Uber cu până la 40% în orașele mari, mai spune Diaz. În plus, din cauză că vor fi mai puțini șoferi, timpii de așteptare la curse vor crește semnificativ.

Comisia Europeană a venit cu o propunere de directivă privind îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru lucrul pe platforme.

Comisia Europeană spune că, în timp ce legislația muncii se aplică lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale care sunt angajați, mulți lucrători prin intermediul platformelor digitale sunt – cel puțin formal – lucrători independenți. Instanțele judecătorești din întreaga UE decid cu privire la statutul profesional al lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale, de la caz la caz.

Statele membre au abordări diferite în ceea ce privește munca prin intermediul platformelor digitale. Răspunsurile naționale privind munca prin intermediul platformelor digitale sunt diverse și se dezvoltă inegal în întreaga Europă, iar legislația națională a fost adoptată îndeosebi în anumite sectoare, de exemplu în sectorul serviciilor de vehicule la comandă și/sau în cel al serviciilor de livrare de alimente.

Ce spune Comisia Europeană despre ce se va schimba atunci când se adoptă noi norme?

Propunerea de directivă a fost prezentată de Comisia Europeană în decembrie 2021, iar Consiliul și-a adoptat poziția cu privire la propunere la 12 iunie 2023.

Propunerea introduce două îmbunătățiri esențiale pentru lucrătorii prin intermediul platformelor:

- contribuie la stabilirea statutului profesional corect al persoanelor care lucrează pentru platformele digitale

- stabilește primele norme ale UE privind utilizarea inteligenței artificiale (IA) la locul de muncă

Statutul profesional

Directiva propusă urmărește să faciliteze accesul persoanelor care lucrează prin intermediul platformelor digitale de muncă la statutul profesional legal care corespunde condițiilor lor de muncă reale.

Aceasta prevede că o persoană este considerată a fi lucrător dacă sunt îndeplinite trei dintre cele șapte criterii prezentate mai jos.

Criteriile prevăzute în propunerea de directivă sunt următoarele:

Platforma digitală de muncă

- determină limitele superioare ale nivelului remunerației

- impune persoanei să respecte anumite norme în ceea ce privește înfățișarea, conduita față de destinatarul serviciului sau desfășurarea muncii

- supraveghează efectuarea muncii, inclusiv prin mijloace electronice

limitează libertatea de a alege programul de lucru sau perioadele de absență

- limitează libertatea de a accepta sau de a refuza sarcini

- limitează libertatea de a recurge la subcontractanți sau înlocuitori

- limitează posibilitatea de a constitui o bază de clienți sau de a presta muncă pentru orice parte terță

Aplicarea prezumției legale are drept rezultat obligația platformei digitale de muncă de a demonstra, în cadrul unei proceduri în care este în joc statutul profesional corect al persoanei care lucrează pentru platformă, că nu există un raport de muncă.

Odată ce s-a stabilit, în cadrul unei astfel de proceduri, că o persoană se află într-un raport de muncă, aceasta ar trebui să se bucure de drepturile de muncă și sociale care decurg din raportul de muncă respectiv. În funcție de sistemele naționale, acestea ar putea fi:

- un salariu minim

- negociere colectivă

- timp de lucru și protecția sănătății

- concediu plătit

- acces îmbunătățit la protecție împotriva accidentelor de muncă

- indemnizații de șomaj și prestații de boală

- pensii pentru limită de vârstă bazate pe contribuții