Mediul online a inregistrat cea mai mare crestere din punct de vedere al cheltuielilor de publicitate la nivel european, in 2012, publicitatea online depasind 24,3 miliarde de euro, potrivit ultimei cercetari anuale AdEx Benchmark, data joi publicitatii de IAB Europa, la conferinta internationala Interact de la Barcelona. Piata a crescut cu 11,5% fata de anul precedent, IAB apreciind ca diversitatea publicitatii online a contribuit la aceasta evolutie in pofida volatilitatii macroeconomice care persista pe continent. Valoarea europeana este de peste 1000 de ori mai mare decat cea anuntata recent pentru piata romaneasca de publicitate online: 22,1 milioane de euro in 2012.

Cresterea de 11,5% a fost, totusi, mai lenta decat cea inregistrata in 2011 fata de 2010 (15,3%). Daniel Knapp, autor al raportului AdEx, este citat insa intr-un comunicat IAB spunand:

  • "In timp ce situatia macroeconomica din Europa sugera un an 2012 dificil pentru industria media, publicitatea online spune o poveste mult mai buna. Studiul demonstreaza ca nu doar pietele sunt motoare de crestere. Cresterea importanta din economii online mature precum Scandinavia sau Marea Britanie demonstreaza ca investitiile in tehnologie, masuratorile imbunatatite si strategiile de monetizare a consumatorilor tot mai mobili sustin o crestere sustenabila a publicitatii online".

Pietele europene cu cele mai mari cheltuieli pentru publicitate online sunt Marea Britanie (6,6 milarde de euro), Germania (4,6 miliarde), Franta (2,8 miliarde) Rusia (1,5 miliarde), Italia (1,4 miliarde), Olanda (1,2 miliarde), Suedia (0,8 miliarde), Norvegia si Danemarca (cate 0,6 miliarde de euro).

Ce spune, intre altele, studiul AdEx Benchmark:

  • Cererea pentru publicitate online video a crescut cu 50,6% in 2012, pana la aproape 661,9 milioane de euro (cota de piata de 12,9%)
  • Publicitatea pe mobil a crescut cu 78,3%, pana la aproape 392 milioane de euro (5% din cheltuielile pentru publicitate de tip display)
  • Piata de publicitate de tip display a crescut cu 9,1%, pana la 7,8 miliarde de euro, principalele motoare de crestere fiind mobile ads si online video.
  • Piata de anunturi s-a ridicat la 4,5 miliarde de euro, cea mai mare crestere fiind inregistrata in tarile scandinave.
  • Piata de publicitate prin motoarele de cautare a inregistrat o crestere de 15,5%, pana la 11,9 miliarde de euro. Acest sector a inregistrat o crestere spectaculoasa in Rusia (44,9%)