Potrivit Comisiei Europene, "noul peisaj digital va crea oportunitati pentru creatorii europeni, atat timp cat normele ofera claritate si securitate juridica pentru toti actorii din domeniu", intr-o perioada in care "tehnologiile digitale schimba modul in care muzica, filmele, televiziunea, radio-ul, cartile si presa sunt produse, distribuite si accesate."
Comisia tine cont de numeroasele plangeri ale jurnalistilor, artistilor etc la adresa marilor motoare de cautare, agregatoare de continut sau retele social media (Google, YouTube, Facebook), pentru faptul ca nu ar fi remunerati corect pentru opera lor distribuita prin intermediul acestora. Pe de alta parte, insa, in timp ce normele anuntate saptamana aceasta prevad ca YouTube sa plateasca mai mult, ele nu precizeaza si cum va fi fortata, efectiv, platforma de video-sharing sa faca acest lucru.
Noile planuri fac parte din Strategia privind piata unica digitala si au in vedere sa diversifice oferta de continut; sa asigure o piata mai echitabila si sustenabila pentru media, creatori si industriile creative; sa ofere un acces mai larg la continutul online transfrontalier; sa intareasca normele privind drepturile de autor in domeniul educatiei, cercetarii, patrimoniului cultural si incluziunii persoanelor cu handicap.
Jean-Claude Juncker in discursul sau de miercuri privind Starea Uniunii 2016:
- "Vreau ca jurnalistii, editorii si autorii sa fie platiti corect pentru munca lor, indiferent daca lucreaza in studiouri sau in sufragerie, indiferent daca produsul muncii lor este difuzat offline sau online si indiferent daca este distribuit publicului utilizand un copiator sau este disponibil in scopuri comerciale pe internet prin intermediul unui hyperlink."
- Detalii despre noile norme - aici