Oamenii de la sate sunt cei mai putin "interesanti" pentru companiile care-si promoveaza produsele si serviciile prin campanii de comunicare, deoarece ei cumpara si se multumesc cu cel mai putin. Un studiu realizat de Nielsen in mediul rural sustine, insa, ca diferenta intre rural si urban, din punct de vedere al consumului, nu o fac oamenii, ci accesibilitatea, iar "potentialul de dezvoltare" al Romaniei rurale este "insuficient explorat".

Consumatorul rural - profil NielsenFoto: Nielsen
  • Cercetarea Nielsen, realizata in perioada septembrie-octombrie 2017, se bazeaza pe un esantion de 1.000 de locuitori din mediul rural (localitati situate la minim 20 km de un oras de peste 100.000 de locuitori). Esantionul, format din barbati si femei cu varste intre 18-65 de ani, "are cote reprezentative pentru mediul rural", iar marja de eroare declarata este de +/-3,1%.
  • Potrivit companiei, obiectivul principal al studiului a fost sa analizeze segmentarea populatiei din mediul rural, rezultand 5 profiluri distincte de consumatori, ale caror particularitati au fost "validate si de cercetarile din mediul rural ale Prof. Univ. Vintila Mihailescu, unul dintre cei mai experimentati antropologi romani".

Studiul Nielsen sustine ca potentialul consumatorului din mediul rural este insuficient explorat: 68% din populatia activa are venituri decente din salarii, isi acopera necesitatile lunare si isi permite unele cheltuieli aditionale.

Stilul de viata si comportamentul de consum se apropie de cel de la oras, in special in randul tinerilor, iar "pusi in contexte similare, cumparatorii din urban si rural ar avea aceleasi comportamente de consum, prin urmare o dezvoltare a retailului rural este o reala oportunitate". Diferenta dintre sat si oras, din punct de vedere al consumului, tine mai degraba de accesibilitate, argumenteaza Nielsen.

Potrivit studiului:

  • 23% din totalul vanzarilor de retail FMCG (produse de larg consum) vin din mediul rural, in special pe canale de comert traditional: magazinele din mediul rural reprezinta mai mult de jumatate din totalul retailului din Romania (circa 60%).
  • In acelasi timp, sub 10% din magazilele din retelele moderne de retail sunt amplasate in rural.

Profilul respondentilor:

  • majoritatea au ca principala sursa de venit salariul sau pensia. Doar unul din cinci isi castiga existenta si din activitati legate de agricultura.
  • 20% spun ca nu au folosit niciun fel de instrumente bancare (nu le sunt necesare sau nu le inteleg utilitatea)

Obiceiurile de cumparare le sunt influentate de accesul la diferitele canale de comert, ceea ce determina si alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri: peste 70% dintre cei care merg la hipermarket au automobil in gospodarie; majoritatea populatiei alege comertul de tip traditional, din considerente de convenienta)

Despre consumatorul din mediul rural, studiul Nielsen sustine ca:

  • 46% au o masina in gospodarie
  • 2 din 3 au smartphone
  • 70% au un cont bancar
  • 3 din 4 sunt casatoriti, iar numarul mediu de membri ai unei gospodarii este de 3,3. In medie, consumatorul din rural are 41 de ani
  • 2 din 3 sunt angajati
  • marea majoritate isi petrec timpul liber la TV sau ocupandu-se de ingrijirea casei

Cosul de cumparaturi:

  • categoriile cel mai frecvent cumparate: painea, tigarile si berea, dar si apa sau guma de mestecat
  • cosul de cumparaturi este format in proportie de 66% din produse alimentare
  • principalii factori de decizie: pretul si experienta anterioara
  • promotiile preferate: discountul, gratuitatile

Cosul mediu: alimente proaspete - 52%; alimente preambalate - 14%; curatenia casei - 11%; ingrijire personala - 10%; apa si bauturi racoritoare - 8%; bauturi alcoolice - 6%