​12 rute turistice și culturale, cu peste 300 de obiective turistice precum castele, castre romane, biserici fortificate, mănăstiri ori Delta Dunării, ar urma să fie marcate și semnalizate, dar și promovate online și offline local și internațional prin crearea de informații digitalizate ori aplicații pentru telefon, în urma unei licitații lansate joi de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Cetatea RupeaFoto: HotNews.ro / Adrian Vasilache

În caietul de sarcini se menționează că obiectivul acestei investiții prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR) este de a crește atractivitatea destinațiilor turistice selectate în urma dezvoltării a 12 rute turistice/culturale tematice din România și crearea de noi locuri de muncă în industria turistică.

Fiecare rută turistică beneficiază de o strategie de promovare a rutei, de materiale promoționale accesibile, atât în mediul online, cât și fizic, la agențiile de turism, aeroporturi, și la obiectivele din cadrul rutelor, pentru a asigura promovarea întregii rute turistice, de o aplicație pentru telefon dedicată celor 12 rute turistice/culturale precum și realitate virtuală.

Promovarea celor 12 rute turistice/culturale include 306 obiective turistice, după cum urmează:

  • 1. Ruta castelelor – aproximativ 30 de obiective;
  • 2. Ruta curiilor din Transilvania – aproximativ 25 de obiective;
  • 3. Ruta culelor – aproximativ 15 obiective;
  • 4. Traseul gastronomiei tradiționale românești – aproximativ 30 de obiective;
  • 5. Ruta bisericilor fortificate – aproximativ 20 de obiective;
  • 6. Ruta bisericilor de lemn – aproximativ 30 de obiective;
  • 7. Ruta mănăstirilor din zona Moldovei – aproximativ 30 de obiective;
  • 8. Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României – aproximativ 20 de obiective;
  • 9. Ruta castrelor romane – aproximativ 20 de obiective;
  • 10. Ruta cetăților – aproximativ 30 de obiective;
  • 11. Refacerea peisajului cultural din Delta Dunării în vederea creșterii atractivității zonei – aproximativ 36 de obiective;
  • 12. Ruta satelor cu arhitectură tradițională – aproximativ 20 de obiective.
  • Alături de cele 306 obiective, cele 12 rute includ și alte 450 de obiective turistice/ culturale pentru care responsabilitățile firmelor care vor câștiga licitația se vor limita doar la identificarea surselor online de promovare și la includerea unor link-uri către acestea pe platforma/în aplicația ”România atractivă”.

În caietul de sarcini se mai arată că aceasta este doar una dintre licitațiile aferente investiției din PNRR care vizează promovarea celor 12 rute turistice/culturale. O altă licitație va viza achiziția de servicii de restaurare, revitalizare și construire.

Beneficiile estimate în urma semnalizării, marcării și digitalizării rutelor turistice/culturale sunt creșterea numărului anual de vizitatori ai obiectivelor care fac parte din cele 12 rute cultural-turistice, fapt care va stimula investițiile private în vecinătatea obiectivelor turistice, conducând la creșterea veniturilor în turism și la crearea de locuri de muncă în acest domeniu.

Valoarea estimată a contractului licitat de MIPE este de peste 50,7 milioane de lei (fără TVA). Durata estimată a serviciilor este de 45 de luni, dar nu mai târziu de data de 30 iunie 2026. Termen limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 21 septembrie 2022.