Kevin Keller, guru in branding: Bucurestiul ar trebui sa fie punctul de pornire al brandului de tara al Romaniei

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 14 mai 2008, 16:03 Economie | Media & Publicitate


Kevin Keller
Foto: Hotnews
Kevin Keller, considerat un guru in branding, a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro - cu ocazia unei conferinte sustinute la Bucuresti - ca brandul de tara al Romaniei s-ar putea concentra pe ideea ca Romania este "poarta de acces in Europa de Est", ca este o tara cu oportunitati de afaceri si de dezvoltare. Bucurestiul ar putea fi principalul "ingredient" in acest proiect, prin transformarea sa intr-un sub-brand al brandului de tara.

Reporter: V-ati inceput prezentarea mentionandu-l pe Ilie Nastase, care v-a placut mult ca jucator de tenis. Este Nastase un element al brandului de tara al Romaniei?

Kevin Keller: A fost atunci cand era activ, mai mult decat acum. Poate pentru oamenii mai in varsta, care si-l amintesc bine, el mai poate reprezenta un brand al Romaniei. Cand o tara are sportivi de prima clasa, lumea isi da seama ca acea tara poate avea "produse" de prima clasa, fie ca este vorba despre oameni, bunuri sau servicii. Un alt lucru ce se intampla invariabil cand ai persoanlitati de nivel mondial este ca afli astfel mai multe despre tara respectiva, gratie atentiei care li se da acestor oameni, gratie articolelor scrise despre ei, in care vorbesc despre tara lor. O tara care are sportivi sau artisti de valoare mondiala poate deveni mai vizibila datorita lor.

Reporter: Pe ce ar trebui sa se axeze construirea unui brand de tara al Romaniei?

Kevin Keller: Exista un mare interes pentru estul Europei, pentru noile democratii. Cred ca Romania ar trebui sa se pozitioneze ca o poarta spre Europei de Est, iar un punct nodal este Bucurestiu. E important sa transmita mesajul ca poti veni aici sa iti dezvolti o afacere, apoi sa te extinzi in restul regiunii. Cred ca trebuie sa mearga pe ideea ca este un taram al oportunitatilor, cu o buna crestere economica, cu multe afaceri si investititori care vin aici. Romania poate capitaliza aceasta situatie si poate sublinia ca este o baza pentru intrarea in restul Europei de Est: dupa ce intri cu o afacere, poate urma de o alta. Trebuie subliniata ideea ca este un "hub" pentru estul Europei.
 
Kevin Keller a sustinut in Romania o conferinta despre brand. El este considerat un guru al brandingului, iar cartea lui "Stategic Brand Management" este considerata "o Biblie a brandingului" si este referinta in scolile de afaceri, in facultati si in marile firme din lume. Keller este coautor alaturi Philip Kotler la cea de-a 12-a editii a celei mai bine vandute carti de marketing, "Marketing Management". A lucrat pentru Accenture, American Express, Disney, Ford, Intel, Levi-Strauss, SAB Miller, Procter & Gamble si Starbucks.
 
 

Reporter: Aveti o vasta experienta in brand si branding, ati lucrat pentru companii ca Starbucks, Procter&Gamble, Disney, American Express, nume binecunoscute in intreaga lume. Este mai grea crearea unui brand de tara decat a unui produs?

Kevin Keller: Este in mod evident mai dificil, pentru ca sunt o serie de elemente pe care nu le poti controla, evenimentele politice de exemplu. Si toate contribuie la ceea opinia oamenilor despre o tara. Mie mi se pare interesanta istoria Romaniei si ceea ce cred ca este mai dificil pentru oameni este sa isi aduca la zi imaginea despre Romania. De aceea e important ca brandul de tara sa arate unde se afla acum Romania si spre ce vrea sa se indrepte, asta e provocarea, in ciuda istoriei atat de intersante a tarii.

Faptul ca este o tara in dezvoltare este un avantaj, in termeni de oportunitati. Dar exista si mai multe provocari, pentru ca intr-o tara in dezvoltare, dinamica, nu poti fi sigur pe ceea ce se intampla. Astfel, trebuie sa ii convingi pe oameni ca ceea ce promite brandul este pe masura asteptarilor lor si, in acelasi timp, sa reduci riscurile care ar putea afecta aceasta promisiune.

Reporter: Ati spus, in prezentarea dvs., ca in construirea unui brand de tara se poate incepe cu construirea brandului unui oras, a unei regiuni si ati vorbit mult despre Bucuresti, ca loc al oportunitatilor. Poate si trebuie Bucurestiul sa fie punctul de pornire al brandingului de tara al Romaniei, in opinia dvs.?

Kevin Keller: In mod cert. Bucurestiul este partea cea mai dezvoltata a Romaniei, este capitala. In mod evident trebuie sa incepi cu cel mai puternic "ingredient" in construirea brandului. Daca vorbesti despre Romania, Bucurestiul este un sub-brand si el este punctul de pornire.

Brandul de tara este un subiect care a suscintat o intensa dezbatere in Romania in ultimii ani. Au existat o serie de campanii, contestate in general, asa ca industria comunicarii a anuntat - luna trecuta - crearea "coalitiei brandingului de tara". Reprezentantii IAA Romania, principala asociatie a industriei de marketing si comunicare din Romania, isi propun redactarea unui document de pozitie pe care sa-l trimita clasei politice in dorinta de a o cointeresa in acest proiect. "Ea trebuie sa stie ca exista specialisti care se pun la dispozitie pentru un astfel de proiect, deocamdata pro bono", a spus Felix Tataru, presedintele IAA.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1278 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Mare guru, mare (Miercuri, 14 mai 2008, 16:34)

    Stoewer [anonim]

    O fi el Keller (in germana asta inseamna pivnita, beci, acolo unde si-a tinut Fritzl familia) mare guru, s-or screme cei de la IAA de ani de zile pentru brand, dar pana una alta brandul de tara n-il face de alde Mailat & Partner. IAA abia se strofoaca pentru "propunerea redactarii unui document de pozitie" - geniala formulare pentru frecat menta.
    • 0 (0 voturi)    
      Guru(a) mic(a) ! (Miercuri, 14 mai 2008, 18:22)

      Chelaru [anonim] i-a raspuns lui Stoewer

      Toate se fac in timp, nimic nu-i instantaneu, nici macar branduirea cu tzigani ardeleni de genul Mailat !
      Va dura ceva timp, 1-2 ani, apoi inca 2-3 ani pana le ies tziganii din cap italienilor si le intra brandu de Dambovitza :).
      Dar daca in 4-5 ani scapam de imaginea proasta e excelent, pt. ca intr-o societate superficiala si consumerista, felul in care arati si te prezinti inseamna 50% dintr-un contract. Asa ca poate brandul ne va accelera cresterea PIB-ului peste cativa ani.
      La turci de ex. a mers chestia cu "Turkey is the Key" bagata in marile ziare din lume, sugerand ideea ca Turcia e cheia de intrare in Asia si Orientul Mijlociu. A mers bine vreo 2 ani (10% crestere PIB), pana au inceput asasinatele de ziaristi armeni, crestini, premiul Nobel, Pamuk, a fugit din tara, islamistii s-au instalat la putere, a reinceput razboiul civil cu kurzii, etc.
  • +1 (1 vot)    
    of (Miercuri, 14 mai 2008, 17:24)

    Mango [anonim]

    Da, hai sa punem ca brand de tara un oras urat, suprapopulat, unde fiecare construieste cum il taie capul si parcheaza oriunde gaseste spatiu liber.

    Bravo ma, huooo!
  • +1 (1 vot)    
    o abureala imensa (Miercuri, 14 mai 2008, 18:07)

    ioan timisoara [anonim]

    brandul de tara e o abureala imensa. niste asa-zisi experti cersesc bani de la buget pt un "brand" care nu foloseste la nimic.

    Ce "branduri" au Cehia, Ungaria, dar Franta, Suedia sau Spania?

    Brandurile sunt: autostrazi, cai ferate decente, hoteluri decente la preturi normale, partii de ski. Lipsa gunoaielor in riuri, lacuri si paduri. lipsa maidanezilor de pe strazi.
    Birouri de informare a turistilor. Nimic din astea nu exista dar vezi-doamne, un brand, o vorba goala ar fi solutia
  • +1 (1 vot)    
    bukresu' pentru toata tara? (Miercuri, 14 mai 2008, 18:11)

    Ardelean [anonim]

    Doamne fereste sa porneasca din bukres. Ardealul e parte din tara si bukresul nu reprezinte decat un punct de puroi pe harta tarii pentru Ardeal. Stati voi acolo in balcani si band-uiti-va pana nu mai puteti, lasati Ardealul in pace ca nu il reprezentati.

    ROMAN!!!! din Ardeal (sa nu se apuce v'un dobitoc sa injure ungurii degeaba)
    • 0 (0 voturi)    
      no da de ce nu? (Miercuri, 14 mai 2008, 20:03)

      cristian [anonim] i-a raspuns lui Ardelean

      pai daca io vreu sa injur la unguri , ce ai tu? ni mah, cati avocati au cumparat ungurii. io tumna amu am citit cum l-or omorat pe mihai viteazu ...
    • 0 (0 voturi)    
      cata frustrare... (Joi, 15 mai 2008, 8:57)

      geta bucuresteanca [anonim] i-a raspuns lui Ardelean

      ... intr-o singura persoana. Desparti-s-ar odata Ardealu asta de restul tarabei ca prea e cu nasu pe sus tot timpu! Ptiu...
  • +1 (1 vot)    
    O tara de ciobani si de fufe .. Bucurestiul e OK! (Miercuri, 14 mai 2008, 18:14)

    benef2006 [anonim]

    Orice s-ar zice, modelele din Romania sunt: Jiji Becali (cioban smecher, care a 'trudit' din greu si facut miliarde) si Monica Columbeanu (care si ea a 'trudit' din greu pe langa Irinel).

    Bucurestiul e perfect ca brand pt o asemenea tara. Lipsa de modestie ('jmechereala'), aroganta cauzata de lipsa de cultura, curve cu nurii cat casa dar 0 barat cultural (e plin TV-ul de ele), trebuie sa aiba Bucurestii ca imagine!

    Mi-e rusine ca sunt de aceeasi nationalitate cu 90% dintre romani!

    3 saptamani am stat in Anglia si deja as vrea sa ma intorc acolo. Si sa trag apa peste Romania, ca la buda.
    • +1 (1 vot)    
      numa oleaca (Miercuri, 14 mai 2008, 20:09)

      cristian [anonim] i-a raspuns lui benef2006

      nu prea cred ca se poate sa-ti fie rusine cu 90%. adicalea poti sa zici la fel si despre familia ta, ca te mandresti cu unul si restul sunt niste gunoaie?
      hai sa fim seriosi , sau ne urasti pe toti ... sau ne iubesti pe toti ca doar suntem la fel.
      daca tu venisi pe aci trei saptamani - prin anglia, ma refer - si ti-ai format o opinie, ar trebui sa stii ca este bazata pe experinta ta personala, si prea bine se poate sa nu reflecte situatia reala.
    • 0 (0 voturi)    
      Ha (Miercuri, 14 mai 2008, 23:37)

      Alex. [anonim] i-a raspuns lui benef2006

      trage apa si peste tine ca esti kkt si puti grozav
  • +1 (1 vot)    
    kk! (Miercuri, 14 mai 2008, 18:55)

    luci [anonim]

    ma nu il cunosc pe domnu asta keller ...poate o fi mare cunoscator cum spuneti voi dar parerea mea:
    nu stie nimic despre romania ..si nici macar despre bucuresti ....avem o tare infecta iar bucurestiul e capitala ei
  • +1 (1 vot)    
    maimuta hoata Keller (Miercuri, 14 mai 2008, 19:25)

    anonymus [anonim]

    ar trebui un contract de 100 mil euro cu excrocul asta sa rebrenduiasca Bucurestiul cum afost la CEC -pe un fond de verde palid de tot cu o linie prafoasa curmezise si cu italice sa scrie "Bucuresti=AVARAMU (orasul cainilor -in sanskrita !) la cate gasti de excroci sunt pe lumea asta nu ma mir :firme de rating , de brenduiri ,de tepe si de alt sosele si momele
  • 0 (0 voturi)    
    Nu zice rau (Miercuri, 14 mai 2008, 20:03)

    capcaunul [anonim]

    daca tot vad ca trebuie sa se arunce banii cu lopata ptr brandul de tara, mai bine sa'l angajeze pe jenica asta. de ce? ptr ca e cinstit, 'spune' (indirect) ca 'bai, terminati cu dracula, berdula si alti monstrii inexistenti, ca oricum nu da nimeni doi bani pe ei' si apropo de dracula: daca tot ce a fost amenajat e rahatul ala de prost gust care l-am vazut pe discovery travel in emisiunea lui bourdain, mai bine nene va lasati de meserie si va apucati de vandut vin (care fie spus poate fi un adevarat baros ptr astia din marketing, da' trebuie sa si stii ce faci..). angajati un scotian cu imaginatie si o sa va faca ala un castel de harry potter o sa para mic copil.. :)
    • +1 (1 vot)    
      PS (Miercuri, 14 mai 2008, 20:19)

      capcaunul [anonim] i-a raspuns lui capcaunul

      si nu mai folositi cuvinte mari gen guru sau ciang-nguen, ca asta are fata de guru cum are dacia de lamborghini.. zic ca e mai valid feed-backul lui ptr ca pare izvorat din superficialitatea neaosa a vestului referitor la 'sistemele' inconjuratoare.. nu stie mai nimic de romania, si se leaga de ce stie mai toata lumea vestica: cuvantul 'bucuresti' (ptr aia care se simt lezati in amorul propriu, ganditi'va ce stiti despre croatia.. sau chiar ungaria
  • +1 (1 vot)    
    fara brand nu se poate?? (Miercuri, 14 mai 2008, 20:19)

    cristian [anonim]

    io chiar nu inteleg de ce musai sa avem un brand de tara. parca Romania nu a existat, sau nu va exista daca nu punem la cale un brand de tara repedea.
    eu cred ca mare lucru nu castiga omul de rand daca se vor cheltui milioane de euro pentru a crea o impresie despre Romania, sau o imagine. La o adica un brand este o imagine comerciala a unui produs/serviciu, care poate sau nu sa reflecte realitatea. de obicei nu reflecta realitatea.
    de ex starbucks, lantul de cafenele pentru oameni complexati, adopta o tactica de expansiune agresiva, cuplata cu imaginea asociata cafelei ( vezi doamne, daca bei o cafea in starbucks ai tot felul de ... conditii, iti exprimi ...personalitatea si alte tampenii de genul asta), si cu limitarea drepturilor angajatilor ( de ex limiteaza numarul de ore pe care un angajat le poate lucra intro saptamana la 39, in asa fel incat sa fie trecuti ca "part-time", si nu mai platesc taxe si nu acorda drepturi ca unui angajat permanent). asta e brandul.
    sau uite la nike, face o pereche de pantofi in vietnam cu 5 dolari costuri si ii vinde cu 150 de dolari, si investesc o groaza in imagine, in brand.
    noah daca asa vor unii sa fie Romania, o imagine , o impresie pictata a unor realitati crude, apai sa stea la ei acasa cu branduri lor cu tot.
    mai bine canalizare si apa potabila la cateva scoli cu banii aia, sau sa renoveze un spital ceva . numa bine
    • 0 (0 voturi)    
      BRANDU SI PRODUSU!!! (Miercuri, 14 mai 2008, 21:21)

      CA DOAR CU ASTA MA OCUP! [anonim] i-a raspuns lui cristian

      Oameni bun pentru branding exista O SINGURA regula!

      FARA PRODUS NU EXISTA BRAND!!!!!!!!!

      daca punem sigla Mercedes pe trabant credeti ca o sa se trasforme in masina!!!!!!

      Cum romania in afara de jeg si cocalari nu are nimic, nu o sa aiba nici brand!
      poate doar daca prostia, nesimtirea si smecheriea o sa se trasforma peste noapte in valori o sa avem cel mai tare brand din lume!

      Restul ce spun mai marii consultanti din lume este buuuuluuuuuushit pe muuulti banii!
  • 0 (0 voturi)    
    Bre, stati asa si nu trageti in pianist (Joi, 15 mai 2008, 1:10)

    Zev [anonim]

    Keller isi face meseria. Asta e jobul lui, branding. Produsul nu e treaba lui. E a noastra. Citind comentariile de mai sus ai spune ca ar trebui sa vina Keller si sa puna mana pe matura sa curete Bucurestiul (de fapt toata tara) mai intai, si dupa aia o sa aiba dreptul moral sa vorbeasca de brand.

    Cat priveste cat de reprezentativ e Bucurestiul, cand deschizi o piata incepi cu capitala economica. Cat de frumos / urat e Bucurestiul si miticii nu e relevant. Ca are vre-un ardelean indigestii mentale nu o sa schimbe faptul ca Bucurestiul e capitala, cu toti mojicii si pocnitorile sale. In context, daca maine devine Clujul capitala, si cam unde credeti ca se muta Monica si Gigi? La Baicoi??

    Iar cartea lui Keller cu Kotler e chiar misto.
  • 0 (0 voturi)    
    LOL (Joi, 15 mai 2008, 9:46)

    Lucian [anonim]

    Fix Bucurestiul l-a gasit. Cred ca el nici macar nu a parasit vreodata orasul si isi imagineaza ca restul tarii e si mai rau. E tocmai invers. Or fi marile afaceri acolo, dar sa faci o reclama "Come to Romania and visit Bucharest", in starea in care e el acum, ar fi chiar culmea.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by