"In aceste saptamani se duce o lupta discreta, dar vitala, in netul romanesc", scrie marti pe blogul sau Catalin Tolontan, intr-un apel in favoarea aplicarii unui sistem de monitorizare a investitiilor in online, sub umbrela BRAT, sistem despre care el afirma ca intampina rezistenta din partea "catorva oameni puternici si smecheri". Potrivit reprezentantilor BRAT contactati de HotNews.ro, cei mai multi membri ai Departamentului Internet al BRAT sustin proiectul, initiat de agentii si discutat de aproape un an in cadrul organizatiei.

"Ceea ce se intimpla acum, cind agentiile sint nevoite sa se increada in raportari individuale de pe ad serverele furnizorilor, e ca si cum in televiziune datele de derulare a campaniilor ar veni de la posturile TV, si nu de la GfK, iar in presa scrisa nu ar fi folosit AlfaCont sau alte institute independente, ci raportarile editorilor! Lucru de neimaginat in 2009," scrie Tolontan pe blog.

Potrivit lui Catalin Tolontan:

  • "Pe de o parte, BRAT, agentiile de publicitate si clientii doresc aplicarea sistemului de monitorizare a investitiilor in online. Fiecare ad server va gazdui pe campanie un tag unic, prin care agentiile si clientii vor putea vedea exact ce campanii s-au derulat si care a fost efectul lor in audienta."
  • "Pe de alta parte, citiva oameni puternici si smecheri, e prea mare criza si lipsa de integritate ca sa mai cautam eufemisme, refuza sa dea acces pe serverele lor industriei sau vocifereaza impotriva proiectului."
  • "De ce? Pentru ca in internetul din RO exista cazuri in care se plateste publicitate care nu apare. Anumiti editori de siteuri mint pur si simplu si raporteaza afisari care nu exista in realitate. Efectul? Campaniile sint trucate si banii sint incasati nemeritat."
  • "Sistemul NET MONITOR exista, pilotul a functionat pe cele peste 300 de siteuri afiliate BRAT, el costa aproximativ 100.000 de euro pe an, editorii ar urma sa plateasca sume de ordinul sutelor, iar agentiile citeva mii pe an."
  • "Solutia? Agentiile sa-si exprime clar vointa, pe care BRAT le-a solicitat-o chiar in aceste zile, iar sutele de editori online sa nu mai accepte ca interesele lor pe termen lung sa fie tinute in prizonierat de citiva editori/oameni carora toata lumea le cunoaste reputatia."

Gusti Roman (Gazeta Online) preia textul lui Catalin Tolontan pe blogul sau si scrie ca "GSP sustine proiectul BRAT pentru un Internet transparent in RO"

Discutiile despre introducerea unui sistem de monitorizare a investitiilor publicitare in online au inceput in ultima parte a anului trecut. De atunci, au fost identificati mai multi potentiali furnizori, au fost efectuate mai multe teste, a fost selectat un sistem, iar in cadrul discutiilor din Adunarea Generala li s-a cerut membrilor acestui organism acordul pentru desfasurarea proiectului. Arina Ureche, directorul general al BRAT, a declarat pentru HotNews.ro ca, pe baza bugetului si a modelului de finantare care au fost stabilite, in prezent este asteptat acordul ferm al membrilor.

Arina Ureche a declarat ca la testele efectuate au participat toti cei care lucreaza cu adservere - "daca nu regia, atunci macar editorul".

Arina Ureche:

  • "Asa cum se intampla in toate cazurile cand trebuie luate decizii importante", exista unii membri ai DI BRAT care nu par de acord cu un astfel de proiect, dar in cadrul organizatiei "este democratie, deciziile se iau cu o larga majoritate".
  • Ca declaratie de intentie, toate agentiile membre isi doresc acest sistem de monitorizare a investitiilor in publicitatea online. Acesta va fi obligatoriu pentru toate siteurile inscrise in SATI.

Sprijinul agentiilor, ca de altfel al "majoritatii membrilor DI BRAT", este confirmat si de Adrian Motirlichie, director de proiect SATI, potrivit caruia o decizie definitiva urmeaza sa fie luata la urmatoarea Adunare Generala, care va avea loc in urmatoarele saptamani. Adrian Motirliche a precizat ca, din punct de vedere tehnic, in urma testarilor efectuate pana acum sistemul se dovedeste valid.

In DI BRAT sunt reprezentate 44 de edituri, 50 de edituri web, 21 de agentii de publicitate, 6 regii de publicitate si 2 clienti de publicitate.

O alta dezbatere despre transparenta in mediul online din Romania, mai precis despre transparenta datelor de trafic si audienta inregistrate de siteurile membre SATI, fusese initiata la inceputul acestui anul de Dragos Manac pe blogul sau, pozitia sa fiind sustinuta de HotNews.ro.

Nicoara Orlando ii raspunde lui Tolontan

Nicoara Orlando s-a aratat deranjat de unele afirmatii facute "in necunostiinta de cauza" de Catalin Tolontan si si-a argumentat pozitia pe blogul propriu:

"Cum nu te-am vazut nici pe tine, nici pe Gusti, nici pe Sorin la ultima AGA Sati, AGA la care s-a discutat subiectul o sa-ti spun pozitia mea, a companiei pe care o reprezint, referitor la monitorizarea publicitatii online. Am spus acolo ca sunt de acord cu acest demers in conditiile in care:

1. Vom vedea o interfata de la Spring (furnizor oficial SATI pentru monitorizare trafic si audienta) care sa fie utilizabila (tinand cont de experienta oribila cu actuala interfata, cea pt monitorizarea traficului cred ca cerinta mea e intemeiata);

2. Agentiile de publicitate vor suporta cea mai mare parte din costuri, lucru ce a fost VOTAT de AGA SATI cu o sedinta in urma (tinand cont de costurile monitorizarii traficului siteurilor din SATI si a costului studiului demografic de audienta, costuri suportate de siteuri, e normal ca un astfel de studiu, necesar in special agentiilor, sa fie suportat de acestea tinand cont si ca nivelul sumei e mic comparativ cu nivelul la care au ajuns rebateurile in piata);

3. Monitorizarea campaniilor sa includa monitorizarea afisarilor si sa nu includa si monitorizarea clickurilor..."

vezi argumentarea completa pe blogul lui Orlando