TVR 1 a acoperit, in general, echilibrat campania electorala, dar a acordat putina atentie acesteia in emisiunile sale informative obisnuite. Realitatea TV l-a prezentat pe presedintele in exercitiu cu un ton mai degraba negativ, iar pe Mircea Geoana intr-o lumina pozitiva. Iar Traian Basescu a avut parte de cea mai ampla acoperire media, pe un ton preponderent negativ, la Antena 1 si in ziarele Jurnalul National, Cotidianul si Gandul, arata un raport preliminar de monitorizare al OSCE, publicat luni.

Pe de alta parte, raportul OSCE apreciaza ca institutiile media "au oferit, in ansamblu, electoratului o gama larga de informatii si opinii politice, care au permis alegatorilor sa compare candidatii si platformele acestora si sa ia o decizie informata in ziua alegerilor". OSCE noteaza ca CNA a impus pe parcursul campaniei o serie de sanctiuni televiziunilor private pentru incalcari minore ale legislatiei in vigoare, legate indeosebi prezentarea echilibrata a candidatilor in emisiunile informative, Antena 3 fiind postul sanctionat cel mai frecvent.

Cum vede OSCE felul cum au reflectat televiziunile si ziarele campania electorala

TVR 1

  • In primele trei saptamani ale campaniei, monitorizate de OSCE, TVR 1 a oferit candidatilor acces egal in emisiunile dedicate alegerilor. Au fost transmise programe speciale dedicate alegerilor, la ore de maxima audienta, iar toti candidatii s-au putut adresa alegatorilor.
  • Totusi, TVR 1 a acoperit foarte putin campania in emisiunile sale informative.
  • In intervalul de maxima audienta, postul a dedicat presedintelui in exercitiu 26% din timpul emisiunilor sale informative pe teme politice si electorale si a folosit un ton neutru in proportie de 67%, fiind reflectate adesea activitatile institutionale ale presedintelui.
  • Alti candidati au avut parte de o acoperire marginala in emisiunile de stiri.

Pro TV

  • Stirile de seara ale postului au avut un model similar. 21% din acoperirea media a fost dedicata presedintelui in exercitiu, pe un ton neutru, insa timpul acordat campaniei electorale a fost foarte limitat, restul materialelor legate de politica fiind dedicate in general unor persoane politice care nu candidau, precum Lucian Croitoru sau Liviu Negoita.

Prima TV

  • Postul a avut o abordare similara, dar a acordat mai mult timp altor candidati in stirile de seara: 22% presedintelui Basescu, 10% lui Mircea Geoana si 5% lui Crin Antonescu.
  • Postul a avut, in general, un ton echilibrat.

Realitatea TV

  • Postul a acordat mult mai multa atentie alegerilor, atat in emisiunile de stiri cat si in alte programe informative.
  • In cazul stirilor din prime-time, Realitatea TV a dedicat 39% din totalul transmisiunilor politice presedintelui in exercitiu (56% - ton negativ), 12% lui Mircea Geoana (53% - ton pozitiv) si 9% lui Crin Antonescu (41% - ton pozitiv).

Antena 1

  • O tendinta similara celei de la Realitatea TV, insa mai accentuata, a fost observata in cazul stirilor de seara ale postului Antena 1, unde 59% din acoperirea politica si electorala l-a avut drept subiect pe presedintele Basescu (72% - ton negativ).

Presa scrisa:

  • Jurnalul National - din totalul spatiului acordat candidatilor la presedintie, 83% l-a avut ca subiect pe presedintele Basescu (77% - ton negativ).
  • Cotidianul i-a dedicat lui Basescu 74% din spatiul acordat candidatilor (83% - ton negativ).
  • Gandul i-a acordat presedintelui in exercitiu 62% din totalul spatiului acordat candidatilor (59% - ton negativ).
  • Romania libera si Evenimentul Zilei au avut o acoperire mai echilibrata, atat din punct de vedere al spatiului, cat si al tonului folosit.